"Weatherman" speed.
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: "Weatherman" speed.
Landstället uppdaterades till 3,5mm. Och sporren förlängdes ytterligare. Men fortfarande viss studs i landningara.
Idag gjordes nya ställ i 3,5mm men tillbakaflyttade ytterligare 15mm. Och torsionsdelen längs kroppen likaså kortare så stället blir ännu styvare Hjulaxeln är nu rakt under vingframkanten vid rotsprygeln. Nu finns nog chans till perfekta landningar.
Idag gjordes nya ställ i 3,5mm men tillbakaflyttade ytterligare 15mm. Och torsionsdelen längs kroppen likaså kortare så stället blir ännu styvare Hjulaxeln är nu rakt under vingframkanten vid rotsprygeln. Nu finns nog chans till perfekta landningar.
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: "Weatherman" speed.
Lärdomen från SemiStuntaten att siktpinnar verkligen visar hur snett modellen flyger genom luften är nu implementerad även på Weatherman som åxå den har justerbara utledare.
Skall testas nästa flygning
Skall testas nästa flygning
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: "Weatherman" speed.
Dagens flygningar gav vid handen att landningarna med bakåt flyttat och styvare landningsställ och jättehög sporre blir ok. Bara lite småstuds. Med originalsporre - kass igen.
Slog mig till minnes att stuntkärror med landningsställ monterade i vingen (de är då vertikala) landar bra , medan stuntkärror med kroppsmontetat och då mer sviktande ställ studsar mer pga vinkeln på stället. En teamracer el GoodYear har ett absolut vertikalt enhjuligt ställ som inte sviktar ett endaste något och studsar inte alls ( om det är rätt monterat)
Det hänger även på vingbelastningen då Semistuntaren med ung samma vikt och samma ställ landar mjukt och fint.
Så jag stannar här. Kommer flyga med hög sporre i träningar och originalsporre vid rekordförsök.
Mvh Rasmus
Slog mig till minnes att stuntkärror med landningsställ monterade i vingen (de är då vertikala) landar bra , medan stuntkärror med kroppsmontetat och då mer sviktande ställ studsar mer pga vinkeln på stället. En teamracer el GoodYear har ett absolut vertikalt enhjuligt ställ som inte sviktar ett endaste något och studsar inte alls ( om det är rätt monterat)
Det hänger även på vingbelastningen då Semistuntaren med ung samma vikt och samma ställ landar mjukt och fint.
Så jag stannar här. Kommer flyga med hög sporre i träningar och originalsporre vid rekordförsök.
Mvh Rasmus
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: "Weatherman" speed.
Weatherman-säsongen fick ett abrupt slut. Men nu drar alla reparationer igång. Målet är att samtidigt införa förbättringar för att kunna utnyttja höstens bänkkörningar av K/B:n som visar potential till högre effekt och varvtal, samt att nå lägre vikt för bättre acceleration.
- Bilagor
-
- IMG_20221208_234743_9_copy_435x244.jpg (99.94 KiB) Visad 9452 gånger
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Tord Vejdal i Oxelösund håller på och bygger flera nya W-modeller inför nästa säsong. Här kommer lite bilder från hans "Man cave".
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Vi har fått en ny W-flygare i Finland, Petri Nygren, som vi hälsar välkommen i kretsen. Han har byggt en Lotus-inspirerad modell som Ni kan se nedan:
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: "Weatherman" speed.
SuperSnygg Petri!
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Om Ni trodde att flitens lampa lyste starkast hos Johan Rasmussen i Vallentuna eller i Vänersborgs Man Cave får Ni nog omvärdera Er åsikt....
Hos Tord Vejdal i Oxelösund produceras det W-modeller så att det räcker till alla linflygare i Sörmland. Tord säger att han från början tänkte bygga 4 st nya inför säsongen men i ett vips låg plötsligt 8 modeller på byggbänken!
Hos Tord Vejdal i Oxelösund produceras det W-modeller så att det räcker till alla linflygare i Sörmland. Tord säger att han från början tänkte bygga 4 st nya inför säsongen men i ett vips låg plötsligt 8 modeller på byggbänken!
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Nu har bygget kommit igång med full intensitet i Vänersborg. Efter att man gjort Lina under oktober-december behöver man en period då man bara går omkring och funderar och sedan när man märker att säsongen snart är igång brukar bygglusten komma. Under tiden som bygget fortgår (det är 6 modeller på G nu; 1 liten, 3 vanliga och 2 stora) tänkte jag lägga upp lite byggbilder och tips.
Vi börjar med motorbockar. Luis sätt att fästa landningsstället i sidan av motorbocken är en mycket god idé. Om man väljer att fräsa spåren medan man har motorbockarna lösa blir allt mycket enklare. Och det är dessutom smidigt att göra flera stycken på en gång jämfört med att sätta upp utrustningen då och då. Jag använder en pinnfräs och koordinatbordet för uppgiften. Här är flera par bockar klara för alla tre modellstorlekarna i W. Något som också underlättar bygget (jag förutsätter här att man avser att bygga mer än en W-modell under sitt liv som W-flygare) är att skära ut mallar i kartong (i full skala för respektive storlek) för de delar som behövs för bygget.
Vi börjar med motorbockar. Luis sätt att fästa landningsstället i sidan av motorbocken är en mycket god idé. Om man väljer att fräsa spåren medan man har motorbockarna lösa blir allt mycket enklare. Och det är dessutom smidigt att göra flera stycken på en gång jämfört med att sätta upp utrustningen då och då. Jag använder en pinnfräs och koordinatbordet för uppgiften. Här är flera par bockar klara för alla tre modellstorlekarna i W. Något som också underlättar bygget (jag förutsätter här att man avser att bygga mer än en W-modell under sitt liv som W-flygare) är att skära ut mallar i kartong (i full skala för respektive storlek) för de delar som behövs för bygget.
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
När vingen är färdigslipad är det dags att fälla in de plywoodbitar (över och under) som dels ska hålla oket och dels förankra vingen i motorbockarna. Detta gör man innan vingen delas och V-formen skapas. Plywood-bitarna limmas ju dit efter att vingen fått sin V-form....
Ett fint hjälpmedel för att fräsa ur för plywooden är att skaffa Dremels fräs-tillsats plus lämpligt frässtift. Sedan använder man 3 mm plywood som styrskenor för fräsen ( som man måttar in och håller på plats med klämmor). Först de långa sidorna och sedan flyttar man plywooden och gör spetsarna. Beroende på fräsens diameter kan man få fixa till spetsarna med en skalpell. Frästillsatsen samt plywood-styrningen på plats Dags att fräsa kortsidorna
Ett fint hjälpmedel för att fräsa ur för plywooden är att skaffa Dremels fräs-tillsats plus lämpligt frässtift. Sedan använder man 3 mm plywood som styrskenor för fräsen ( som man måttar in och håller på plats med klämmor). Först de långa sidorna och sedan flyttar man plywooden och gör spetsarna. Beroende på fräsens diameter kan man få fixa till spetsarna med en skalpell. Frästillsatsen samt plywood-styrningen på plats Dags att fräsa kortsidorna