Motorrengöring

Diskutera motorer.
Lelle Nord

Motorrengöring

Inlägg av Lelle Nord »

Vill tipsa om ett mycket bra medel att lösa upp gammal inbränd ricinolja i motor och ljuddämpare: STRIPP F2G (se länk nedan)
https://www.maskinklippet.se/maskiner-v ... orttagning
Har pushat för detta då och då i samband med tävlingar mm.
men tänker att det är bättre att göra reklam för det här.
Vätskan är vattenlöslig, luktar inte starkt men man bör skydda ögon och händer vid användning(läs bruksanv!).
Egentligen är vätskan till för att lösa upp pulverlack industriellt i stora uppvärmda(ca 50°C) kar men den fungerar också utmärkt till sånt här i rumstemperatur även om det går lite långsammare.
Har alltid demonterat motorerna först. Delarna får sen ligga i ett dygn, minst. Inga frätskador som med ugnsrengöring och dylikt.
Har provat rengöra många motorer och dämpare med häpnadsväckande resultat. All seg inbränd olja lossnar lätt medan hårt inbränd sot, tex på kolvtak och topp fortfarande måste borstas lite. Fungerar bättre än kokning i glykol.
När man är nöjd sköljer man bara av delarna i varmvatten, gärna med lite diskmedel.
Vätskan kan användas länge bara man silar bort skräpet genom ett kaffefilter efter varje användning.
Häpp!
Se_upp_alla_sorkar

Re: Motorrengöring

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Det står att den angriper magnesium. Brittiska 50-talare som ED Racer, ED Fury, Mills som har det svarta vevhuset är svåra att få rena - dom ser inte vackra ut efteråt
Nu vet jag inte varuti dessas magnesiumlegering består.

Eloxerade delar med färg, t ex kyltoppar och propellermuttrar - klarar dessa sig utan att blekna?

Undrar Ingvar
Lelle Nord

Re: Motorrengöring

Inlägg av Lelle Nord »

Eloxering och epoxy verkar klara sig. Hade en gammal McCoy RedTop liggande några dar och den gamla rödfärg tog inte skada. Kan tänka mig att magnesium och magnesiumhaltiga lättmetaller kan oxideras men jag har ännu inte sett några angrepp på alla de motorer och dämpare jag rengjort. Är man osäker får man väl prova en liten droppe på ett okänsligt ställe.
Skriv svar