Sådär - då är kroppen klar!
Kvarstår normal vingrotsutfyllnad, spackling och målning.
Ett kul och lärorikt bygge.
Stadig som ett baseball-trä som kan användas till att hålla buset undan från gatorna om så behövs!
Varför började jag med detta? Jo för att byggsättet verkligen lämpar sig för ovala och strömlinjeformade kroppsformer. Och för att jag funderat på det i decennier. Och för att jag lärt mig kompositarbete genom det fullskaliga segelflyget. Slutligen för att jag redan hade allt materiel liggande i garaget.
Vikten är inte avskräckande. Modellen som är i 35-storlek (den är i alla ytor och momentarmar baserad på en Gieseke Nobler) slutar på en vikt som Ove Anderssons tyngsta Silverbird. Detta trots en betydligt större och tyngre motor. Så jag är nöjd. Vinge, stabbe och fena är klädda med 25g glasfiber, fäst med zaponlack/aceton och fylld/ytbehandlad med 2K epoxilack från KlassKote. Mitt rokerok/axel med kullager helt byggt i rostfritt stål tillförde en del extravikt. Även klumpen i ek som främre landställsfäste, den kan göras lättare. Med en lättare motor så skulle den ändå hamna på normalvikt. Men mitt mål med denna är ändå att flyga fortare med en högre vingbelastning för att klara ruskväder bättre.
Några kommentarer:
- De 2 genomgående svarta limskikten som bildar horisontell och vertikal centrumlinje genom cellplasten oavsett hur mycket man slipar utvändigt eller utholkar invändigt är suveräna och underlättar verkligen bygget! Och ju mer man urholkar ju mer av linje-skiktens vikt försvinner.
- Urholkning är nödvändig och göres lättast redan innan glasfibret läggs på för att undvika laskning av skarven (jag hade först tänkt att inte urholka)
- Glasfiber är lättare att arbeta med än kolfiber och lämnar markeringar på cellplasten synliga genom glasfibret.
- Jag gjorde en komposit-modul med inbyggd tank. Det går absolut att istället bygga en variant med tankutrymme för lös tank. Den kan även byggas traditionellt i trä.
Förbättringar:
- Holka ur än mer (kanske lämna tex 12mm fram och 6mm bak)
- Använd tunnare glasfiber (tex 80g/m2)
- Använd tunnare skikt i motorkåpans del (som blev mkt stark). Även tunnare under motorn och tjockare vid öppningen. Ev kolfiber i just detta parti där skalet ju är självbärande enkelskal och inte behöver ha synliga centrumlinjer. Kolfiber rätt utfört blir ju lättare och starkare än glasfiber.
- Prova med expanderande fogskum i motor och tankutrymme isf massa små limmade cellplastbitar som var det fulaste momentet i detta bygge. För att spara tid och moment. (detta skum har nog större öppna celler men de kan spacklas med microballonger vid tankutrymmet och enkelt tejpas över i motorutrymmet där ju allt skum ändå skall bort)
- Sporrens infästning kan göras mindre och lättare.
Det blir spännande att se hur kroppen fungerar i praktiken och om den håller måttet. Det är ju ände ett förstagångsbygge.
Jag hoppas att bygga modell no2 på detta vis med ovanstående förbättringar till nästa vinter. Och att då bygga lite lättare och även betydligt fortare.
Mvh - Rasmus
.
- 419321761_396593799748687_7618341645290522785_n.jpg (126.95 KiB) Visad 1610 gånger
- 432162515_2125566681144204_1406582044645612766_n.jpg (132.46 KiB) Visad 1610 gånger
- 432117176_943417427334879_4878002200503714259_n.jpg (135.45 KiB) Visad 1610 gånger
- 431977341_952650079828088_2031740967687550590_n.jpg (140.81 KiB) Visad 1610 gånger