Intrimning av stuntmodell
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26
Intrimning av stuntmodell
Har problem med min Strega att linorna slackar vid buntmanövrar.
I övriga lägen drar modellen bra tom så bra att man kan tycka att det blir jobbigt.
Kan justera både sidroder och linutledaren.
Linutledaren sitter just nu något bakom standardläget på ritningen.
Sidrodret är också vinklat några grader utåt.
Vilket skall man satsa på att ändra i detta läge?
Tacksam för svar, Stefan.
I övriga lägen drar modellen bra tom så bra att man kan tycka att det blir jobbigt.
Kan justera både sidroder och linutledaren.
Linutledaren sitter just nu något bakom standardläget på ritningen.
Sidrodret är också vinklat några grader utåt.
Vilket skall man satsa på att ändra i detta läge?
Tacksam för svar, Stefan.
Re: Intrimning av stuntmodell
Spontant är den skev, och hänger med yttervingen. Justera flapsen eller sätt ett trimmroder på ytterflapsen ,så ska du se att du kan fixa till det
- Michael Palm
- Inlägg: 1140
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Intrimning av stuntmodell
Kanske den behöver ett Rabe rudder. Stor motor, stot propeller, stor gyroverkan. http://www.machineconcepts.co.uk/aeromo ... udder.html
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Re: Intrimning av stuntmodell
Tycker också att det låter som en skevhet. Ligger den rätt i planflykt?
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26
Re: Intrimning av stuntmodell
Jag tycker att den ligger rätt på vingarna i både planflykt och inverterat. Möjligtvis att motorn påverkas negativt av buntmanövrar och går lite sämre därav sämre linsträckning. Har tänkt prova ett varmare stift typ OS fyrtakt kanske det förändrar något? Eller öka till 10% nitro i bränslet. Låter det som en möjlig lösning?
Re: Intrimning av stuntmodell
Nej, det gör det inte. Titta efter skevhet. Filma dig, eller låt ett vant öga titta på modellen när den flyger.StefanOlsson skrev: ↑02 sep 2023, 08:05 Jag tycker att den ligger rätt på vingarna i både planflykt och inverterat. Möjligtvis att motorn påverkas negativt av buntmanövrar och går lite sämre därav sämre linsträckning. Har tänkt prova ett varmare stift typ OS fyrtakt kanske det förändrar något? Eller öka till 10% nitro i bränslet. Låter det som en möjlig lösning?
Känns den "lätt" i inverterad planflygt, jämfört med normalt, så är den skev. Inget lite nitro hjälper tyvärr
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26
Re: Intrimning av stuntmodell
OK, tack!
Då gör jag helt enkelt ett trimroder på höger flaps och bockar detta nedåt och provar.
Är det lämpligt med en placering längst ut på flapsen mot vingspetsen?
Och vars längd är 100mm och 15mm bred?
Då gör jag helt enkelt ett trimroder på höger flaps och bockar detta nedåt och provar.
Är det lämpligt med en placering längst ut på flapsen mot vingspetsen?
Och vars längd är 100mm och 15mm bred?
Re: Intrimning av stuntmodell
Det borde fungera. På VM i Polen såg jag flera som hade satt en 3kantlist på över eller undersidan av flapsen. Både på inre och yttre. Det är ju inte bara yttervingen som kan vara skev.StefanOlsson skrev: ↑02 sep 2023, 16:54 OK, tack!
Då gör jag helt enkelt ett trimroder på höger flaps och bockar detta nedåt och provar.
Är det lämpligt med en placering längst ut på flapsen mot vingspetsen?
Och vars längd är 100mm och 15mm bred?
Jag ska bygga en Strega i vinter (en till, ARC) och där kommer jag bygga in trimroder i vingen, kortare flaps, både på inser och ytter.
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Intrimning av stuntmodell
Små GurneyFlaps är superbra att trimma alla typer av flygplan med. Skär tex 3x3mm balsalister med dubbelhäftande tejp på en sida. Klistra ett par cm på ovan eller undersida vingens bakkant. Det funkar som trimrioder. Och det är lätt att hålla reda på hur mycket du har. Dvs hur många cm. Lägg till eller dra ifrån . En böjd plåtbit du sen råkar böja av misstag vet du inte hur böjd den var tidigare. GF är mycket mer exact.
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26
Re: Intrimning av stuntmodell
Ok många bra tips. Efter mycket tittande och sökande så har jag funnit att vänster flaps har en liten skevhet. Den pekar ned något i ytterläge mot vänster sida. Har provat med en liten trimplåt och nu tycker jag att den inte tappar linspänningen som tidigare. Kanske att man får göra fler tester men det känns i alla fall bättre.
Motorn går också jämnare då jag spetsat bränslet med 5% nitro. Trodde jag hade detta tidigare men min flaska med nitro var felmärkt denna var istället ren metanol. Tänk vilken skillnad dessa 5% gör då jag nu fått bort det mesta av att den hostar till i botten på vertikalerna.
Nu är det bara till att flyga och träna.
Tack för alla hjälpsamma tips!
Motorn går också jämnare då jag spetsat bränslet med 5% nitro. Trodde jag hade detta tidigare men min flaska med nitro var felmärkt denna var istället ren metanol. Tänk vilken skillnad dessa 5% gör då jag nu fått bort det mesta av att den hostar till i botten på vertikalerna.
Nu är det bara till att flyga och träna.
Tack för alla hjälpsamma tips!