3D-printade motordelar

Diskutera motorer.
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: 3D-printade motordelar

Inlägg av Johan Rasmussen »

Kom på att PE ju är testat för glödsoppan då den levereras i PE-flaskor.
Så jag klippte till en PE-bit och la ner i Dieselsoppan för att få med den i listan (är dock bombis på att den funkar)
Så då skall en tabell se ut som följer

Mtrl Diesel Glöd(m Nitro)

PLA OK Mjuknar
PET-G OK Mjuknar
ABS OK Smälter
PA OK OK
PP OK OK
PE OK OK
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: 3D-printade motordelar

Inlägg av Johan Rasmussen »

Första prototypen tillverkad.
Och Staffan - du hade rätt ang toleranserna.
Nu lägger jag till ett par detaljer som skall få bukt på passformen och gör ett prov till.
Sen är det dags att köpa in rätt typ av material efter vad kemtesterna utvisar.

IMG_20230329_200442_5_copy_800x450.jpg
IMG_20230329_200442_5_copy_800x450.jpg (79 KiB) Visad 2418 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: 3D-printade motordelar

Inlägg av Johan Rasmussen »

Såhär tänker jag att försöka få bra passning i motorns förgasarhals genom att utnyttja att smala plastrillor faktiskt kan deformeras lagom vid montaget. 2 olika varianter. Printas ikväll.
Bilagor
Förgasare2.JPG
Förgasare2.JPG (79.82 KiB) Visad 2331 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: 3D-printade motordelar

Inlägg av Johan Rasmussen »

Provmontage av de 2 varianterna ovan utföll positivt. De vertikala rillorna enklare att pressa i, vilket var förväntat. Med de horisontella så behövs ingen O-ring. Det är ju en fördel! Så den varianten blir det.
Rillorna kan lätt justeras med en fil vid behov.
Småjusteringar i 2 utföranden görs enligt bild för slutligt montagetest före printning i rätt material.
venturi3.JPG
venturi3.JPG (71.91 KiB) Visad 2277 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: 3D-printade motordelar

Inlägg av Johan Rasmussen »

Provmontage av de 2 varianterna ovan.
Delen som sticks ner i motorn har typ 0,1mm underdimension med rillorna typ 0,1mm överdimension.
IMG_20230412_033825547_copy_600x450.jpg
IMG_20230412_033825547_copy_600x450.jpg (170.43 KiB) Visad 2179 gånger
Förgasaren för sexkantsntckel kan tvingas ner med hjälp av nyckeln och väl där roteras och jigglas tills den anpassat sig till motorn. Vilket var tanken och det funkar bra.
IMG_20230412_034002021_copy_800x450.jpg
IMG_20230412_034002021_copy_800x450.jpg (89.29 KiB) Visad 2179 gånger
Den mer normalt utformade förgasaren anpassas lätt med hjälp av en fin plattfil som försiktigt får rillorna till lämplig lagom passning för att kunna monteras för hand med lätt presspassning.
IMG_20230412_034630523_copy_800x450.jpg
IMG_20230412_034630523_copy_800x450.jpg (79.67 KiB) Visad 2179 gånger
IMG_20230412_034700765_copy_800x450.jpg
IMG_20230412_034700765_copy_800x450.jpg (92.61 KiB) Visad 2179 gånger
Nästa steg är att göra en förgasare i PLA (som prototyperna ovan) och testköra i en annan motor med mer normal glödsoppa bara för att kolla funktionen i varm motor.
Och sen tillverka de slutliga exemplaren i det material vi tror bäst passar även hög-nitro-bränslen.
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: 3D-printade motordelar

Inlägg av Johan Rasmussen »

3 prov i ett.

1. Att testköra en förgasare tillverkad i PLA.
2. Att prova montagekonceptet i ännu en motortyp
3. Att flytta ut matarröret till tankens ytterkant (i en profilstuntare), så hela tanken ligger innanför matarröret.


Venturi LA.JPG
Venturi LA.JPG (50.42 KiB) Visad 2164 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: 3D-printade motordelar

Inlägg av Johan Rasmussen »

Det blev 3 varianter med lite olika approach att korrigera för den längre vägen för bränsleblandningen att färdas ner mot vevaxelintaget.
Test i morgon

received_1596327607509631.jpeg
received_1596327607509631.jpeg (211.52 KiB) Visad 2113 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: 3D-printade motordelar

Inlägg av Johan Rasmussen »

Flygtest m förlängd förgasare 3D-printad i PLA.

Passformen in i motorn var lite skral. Lite för glapp i 2 av prototyperna men en var precis.
Det visar ju att 3D-printade detaljer har en egen typ av tolerans som man måste tänka på vid design av detaljer. När man svarvar tex en förgasare kan man ju med en micro meter i handen finlira på ett par tusendelar tills man är nöjd. Vid 3D-printning så måste man ta hänsyn till tillverkningstoleranserna
Skall justera till nästa försök så förhasarhalsen är 0,1mm underdimension och tätningsrillorna istället är 0,2mm överdimension.

PLA tål ju inte att vara nedsänkt i 40%-ig Nitrosoppa. Men nu får vi se hur den håller över tid när jag flyger med 5%ig soppa. Nitron lär väl dunsta efter flygningarna så påverkan kanske inte blir så svår.

Den förlängda förhasarhalsen med sopparöret placerat presis i tankens ytterkant fungerade absolut suveränt!
Varvtalet stillastående (12.000 rpm) behölls uppe i planflykt. Hela tanken ut!
I accelerationsfasen vid take off ökade varvtalet något pga att accelerationen pressar bränslet bakåt och snålar ut bränsleblandningen litegrann tills konstant fart uppnås.
I åttan över huvudet ökade varvtalet då tanken i det läget helt och hållet ligger under förgasarröret. Vilket ju är bra just där.

Nu blir det lite paus i utvecklingen och istället flygning några dagar framåt.

IMG_20230416_144252971_copy_600x1067.jpg
IMG_20230416_144252971_copy_600x1067.jpg (304.64 KiB) Visad 2087 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: 3D-printade motordelar

Inlägg av Johan Rasmussen »

Som förberedelse för nästa printning så lät jag undersöka baklocket till min OS 25 LA som ju har baklocket gjort i svart plast.
Jag täljde bort en mkt liten flisa som jag lade på en träbit och droppade lite saltsyra på. Plastfragmentet förblev helt opåverkat. Vilket indikerar att det ej är tillverkat av PA (Nylon). I så fall hade fragmentet obönhörligt lösts upp i saltsyran.
Dessutom knastrade det tydligt vid täljandet vilket antyder att det är en inblandning av glasfiber.
Så mest troligt är att det handlar om PP med 30%glas vilket även det är vanligt i formsprutade plastdetaljer.
Just detta material har jag god erfarenhet av yrkesmässigt.
Det tar ej upp fukt/vatten och sväller som Nylon och det tål Nitro. Glasfiber förstärkningen gör det starkare/hårdare.
Troligen är det därför OS valt det materialet.
Så nu har sådant material inhandlats till printern inför nästa tillverkning.
IMG_20230417_105435693_copy_800x450.jpg
IMG_20230417_105435693_copy_800x450.jpg (67.96 KiB) Visad 1976 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: 3D-printade motordelar

Inlägg av Johan Rasmussen »

Nope...... PLA tål inte heller 5% Nitro som i Stuntsoppa. Blir mjuk och svampig

attachment=0]IMG_20230420_122919744_copy_800x450.jpg[/attachment].
Bilagor
IMG_20230420_122919744_copy_800x450.jpg
IMG_20230420_122919744_copy_800x450.jpg (67.66 KiB) Visad 1947 gånger
Skriv svar