Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Byggrapport: långfredag 7 april
De senaste dagarna har jag ägnat mig åt den delen av byggprojektet som jag tycker är allra roligast – att bygga motorkåpan!
Jag tror det beror på att det involverar mycket slöjdarbete vilket var ett av mina favoritämnen i skolan.
Det har tidigare varit problematiskt att få mina motorkåpor att passa utan glipor mot kroppen och jag har tyckt att det varit svårt att få fästskruvarna på rätt plats. Allt detta blev enkelt efter att jag kom på att bygga fästet först och sedan limma ihop kåpan fastskruvad i kroppen.
Själva utförandet på min kåpa är ganska enkelt och utan några ”bells and whistles”. Häftiga luftintag m m ser cool ut men innebär ofta att motorn blir svårare att komma åt att choka m m.
Tyvärr blev jag lite för ivrig med slipandet så cylindertoppen kom att ligga väldigt nära kåpan. Jag ska försöka öka luftspalten genom att tunna ur så mycket som möjligt och lägga ett extra lager glasfiberväv utanpå kåpan där den blir som tunnast. Ännu så länge väger kåpan 1,2 gram mer än den på TG2 så jag har lite sliparbete kvar innan jag är nöjd. Nästa steg blir nu är att limma fast muffinsringen och därefter finslipning av både nos och kåpa.
De senaste dagarna har jag ägnat mig åt den delen av byggprojektet som jag tycker är allra roligast – att bygga motorkåpan!
Jag tror det beror på att det involverar mycket slöjdarbete vilket var ett av mina favoritämnen i skolan.
Det har tidigare varit problematiskt att få mina motorkåpor att passa utan glipor mot kroppen och jag har tyckt att det varit svårt att få fästskruvarna på rätt plats. Allt detta blev enkelt efter att jag kom på att bygga fästet först och sedan limma ihop kåpan fastskruvad i kroppen.
Själva utförandet på min kåpa är ganska enkelt och utan några ”bells and whistles”. Häftiga luftintag m m ser cool ut men innebär ofta att motorn blir svårare att komma åt att choka m m.
Tyvärr blev jag lite för ivrig med slipandet så cylindertoppen kom att ligga väldigt nära kåpan. Jag ska försöka öka luftspalten genom att tunna ur så mycket som möjligt och lägga ett extra lager glasfiberväv utanpå kåpan där den blir som tunnast. Ännu så länge väger kåpan 1,2 gram mer än den på TG2 så jag har lite sliparbete kvar innan jag är nöjd. Nästa steg blir nu är att limma fast muffinsringen och därefter finslipning av både nos och kåpa.
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Lite fler bilder på den snart färdiga motorkåpan.
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Fint bygge Niklas.
Ringen du har i nosen är den i aluminium?
Jag blir väldigt sugen på ett riktigt träbygge när jag ser dina bilder.
Var hittar man bra ritningar på hyfsat moderna stuntkärror?
Tacksam för förslag på något du kan rekommendera?
Var köper du tillbehör såsom kolfiber ställ, hjulkåpor och rodertillbehör mm?
Det blev några frågor till slut.
Mvh Stefan Olsson
Ringen du har i nosen är den i aluminium?
Jag blir väldigt sugen på ett riktigt träbygge när jag ser dina bilder.
Var hittar man bra ritningar på hyfsat moderna stuntkärror?
Tacksam för förslag på något du kan rekommendera?
Var köper du tillbehör såsom kolfiber ställ, hjulkåpor och rodertillbehör mm?
Det blev några frågor till slut.
Mvh Stefan Olsson
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Hej Stefan!
Tack för din trevliga input!
Nosringen är överdelen av en muffinsform av aluminium.
Om du tittar tillbaka i min byggtråd finns mer info om den.
Upphovsmannen är Erik Björnwall som byggde sina Kestrel-kärror med denna noskonstruktion. Vi kanske borde göra en artikel i Lina som presenterar det hela mer ingående?!
Jag kan absolut hjälpa dig att hitta en lämplig ritning. Det finns flera källor. Frågan är vad du vill använda för motor och hur stor modell du vill bygga.
Kolfiberstället kommer ifrån Randy Smith. Hjulkåpor hittade jag på internet. Roderdelar finns också på nätet.
Är inte hemma den här veckan man jag kan återkomma med mer detaljer.
Tack för din trevliga input!
Nosringen är överdelen av en muffinsform av aluminium.
Om du tittar tillbaka i min byggtråd finns mer info om den.
Upphovsmannen är Erik Björnwall som byggde sina Kestrel-kärror med denna noskonstruktion. Vi kanske borde göra en artikel i Lina som presenterar det hela mer ingående?!
Jag kan absolut hjälpa dig att hitta en lämplig ritning. Det finns flera källor. Frågan är vad du vill använda för motor och hur stor modell du vill bygga.
Kolfiberstället kommer ifrån Randy Smith. Hjulkåpor hittade jag på internet. Roderdelar finns också på nätet.
Är inte hemma den här veckan man jag kan återkomma med mer detaljer.
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Tack Niklas.
Ja det där med motor är också ett dilemma.
Jag är väldigt osäker på om man skall prova el eller om jag skall använda min OS 46 LA.
Det är väldigt få eller ingen som använder el och tävlar i Sverige.
Man kan undra varför.
Själv har jag flugit med el med contra propeller i F3a-klassen i många år.
Fungerar utmärkt går sakta utan vridmomentpåverkan mm.
Vad jag förstår så borde man kunna utnyttja samma princip i stunt.
Med två relativt stora kolproppar så man kan bromsa rejält utför.
Ni som såg polackerna i Karlskoga på WC flög de långsamt?
Jag ha noterat att de flög med relativt små contraproppar typ 13" diameter vilket ju inte bromsar så bra.
Har sökt på nätet efter elcontra till stunt men inte hittat några bra sidor med försäljning.
Ja det där med motor är också ett dilemma.
Jag är väldigt osäker på om man skall prova el eller om jag skall använda min OS 46 LA.
Det är väldigt få eller ingen som använder el och tävlar i Sverige.
Man kan undra varför.
Själv har jag flugit med el med contra propeller i F3a-klassen i många år.
Fungerar utmärkt går sakta utan vridmomentpåverkan mm.
Vad jag förstår så borde man kunna utnyttja samma princip i stunt.
Med två relativt stora kolproppar så man kan bromsa rejält utför.
Ni som såg polackerna i Karlskoga på WC flög de långsamt?
Jag ha noterat att de flög med relativt små contraproppar typ 13" diameter vilket ju inte bromsar så bra.
Har sökt på nätet efter elcontra till stunt men inte hittat några bra sidor med försäljning.
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
De flesta av oss som flyger stunt i Sverige har gjort det i många år och har mycket investerat i den tekniken både vad gäller motorer och kunskap. För mig personligen skulle det innebära lång tids kunskapsinhämtning innan jag skulle kunna dra fördel av elmotortekniken.
Med din erfarenhet av elmotorn så skulle jag förmodligen välja att flyga med den. Det är den tekniken som utvecklas nu och det är lätt att få tag på all utrustning som krävs.
Det finns ett par tillverkare av contra-elmotorer i Polen avsedda för stunt. Det verkar dock inte vara så många som hoppat på det tåget. Jag har lagt ut flera filmklipp på Youtube där du kan se Polackerna flyga på förra årets VM-final. Minns inte deras varvtider men de var inte långsammare än någon annan.
Om du vill flyga med el så finns t ex Max Bee ritningen som ett bra alternativ.
Med din erfarenhet av elmotorn så skulle jag förmodligen välja att flyga med den. Det är den tekniken som utvecklas nu och det är lätt att få tag på all utrustning som krävs.
Det finns ett par tillverkare av contra-elmotorer i Polen avsedda för stunt. Det verkar dock inte vara så många som hoppat på det tåget. Jag har lagt ut flera filmklipp på Youtube där du kan se Polackerna flyga på förra årets VM-final. Minns inte deras varvtider men de var inte långsammare än någon annan.
Om du vill flyga med el så finns t ex Max Bee ritningen som ett bra alternativ.
Senast redigerad av Niklas_L den 24 apr 2023, 06:46, redigerad totalt 1 gånger.
- Michael Palm
- Inlägg: 1181
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Jag flyger metanol för jag orkar inte lära mig eldjungeln desutom luktar det gott.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Byggrapport: 17 april
Förra veckan hade vi påsklov här i Värmland så jag och familjen passade på att åka till varmare breddgrader under några dagar. Därav en liten paus i byggandet. Dessutom har vårvädret äntligen kommit till mina trakter efter att vi kom hem så istället för att bygga passade jag på att göra årets flygpremiär här igår. Mjukstartade genom att flyga med min Gieseke Nobler. Det blev 3 starter i strålande sol och behagliga 13 grader.
Nu ikväll har bygget kommit en bit ytterligare då motorkåpan blivit träfärdig. En av de sista grejerna jag gjorde var att ta upp ett extra lufthål strax framför landningsstället. Förhoppningen är att det ska ge en ökad luftgenomströmning och därmed svalare motor. Jag rådfrågade Göran Olsson huruvida detta var klokt eller inte och hans råd blev efter en stunds resonerande att det nog var en bra idé. Om inte annat är det ju lätt att täcka för hålet om det skulle behövas.
Nosringen (muffinsformen) är nu äntligen limmad och kvar är nu endast att limma fast fenan innan modellen är träfärdig. Just nu väger kärran 940 gram tillsammans med den ännu lösa fenan.
Det som nu återstår innan finish-arbetet börjar på allvar är att fästa glasfiberväv på nos och motorkåpa, lägga på vingrotsutfyllnader och klä kroppen med silkspan.
Förra veckan hade vi påsklov här i Värmland så jag och familjen passade på att åka till varmare breddgrader under några dagar. Därav en liten paus i byggandet. Dessutom har vårvädret äntligen kommit till mina trakter efter att vi kom hem så istället för att bygga passade jag på att göra årets flygpremiär här igår. Mjukstartade genom att flyga med min Gieseke Nobler. Det blev 3 starter i strålande sol och behagliga 13 grader.
Nu ikväll har bygget kommit en bit ytterligare då motorkåpan blivit träfärdig. En av de sista grejerna jag gjorde var att ta upp ett extra lufthål strax framför landningsstället. Förhoppningen är att det ska ge en ökad luftgenomströmning och därmed svalare motor. Jag rådfrågade Göran Olsson huruvida detta var klokt eller inte och hans råd blev efter en stunds resonerande att det nog var en bra idé. Om inte annat är det ju lätt att täcka för hålet om det skulle behövas.
Nosringen (muffinsformen) är nu äntligen limmad och kvar är nu endast att limma fast fenan innan modellen är träfärdig. Just nu väger kärran 940 gram tillsammans med den ännu lösa fenan.
Det som nu återstår innan finish-arbetet börjar på allvar är att fästa glasfiberväv på nos och motorkåpa, lägga på vingrotsutfyllnader och klä kroppen med silkspan.
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Byggrapport: 23 april
Nu i helgen har fenan limmats fast. Den ser stor ut men det var ju också min tanke. Framtiden får utvisa om det blev lagom storlek på den.
Jag har finslipat kroppen lite ytterligare och rundat kanterna undertill lite. Kunde inte motstå att skruva i motorn och ställa modellen på hjulen för att få en första känsla över hur modellen kommer att se ut när den är klar.
Idag har ena halvan av modellen (insidan) fått vingrotsutfyllnader. Till detta använder jag Super-Fil. Detta brukade jag beställa från Brodak men numera har Hasse på 3F detta hemma i butiken. En mycket lättslipad produkt som jag varmt kan rekommendera.
I dagsläget väger modellen strax över 940 gram. Kvar är nu att lägga på resten av vingrotsutfyllnaderna, glasfiberväv på nosen och pappersklädsel på kroppen innan det är dags för finisharbetet.
Allt hardware (Motor, header, silikonslang, pipa, tank, propeller och spinner) väger tillsammans ca 600g. Ännu så länge känns det som om jag fortfarande kan hamna på en helt okej totalvikt.
Nu i helgen har fenan limmats fast. Den ser stor ut men det var ju också min tanke. Framtiden får utvisa om det blev lagom storlek på den.
Jag har finslipat kroppen lite ytterligare och rundat kanterna undertill lite. Kunde inte motstå att skruva i motorn och ställa modellen på hjulen för att få en första känsla över hur modellen kommer att se ut när den är klar.
Idag har ena halvan av modellen (insidan) fått vingrotsutfyllnader. Till detta använder jag Super-Fil. Detta brukade jag beställa från Brodak men numera har Hasse på 3F detta hemma i butiken. En mycket lättslipad produkt som jag varmt kan rekommendera.
I dagsläget väger modellen strax över 940 gram. Kvar är nu att lägga på resten av vingrotsutfyllnaderna, glasfiberväv på nosen och pappersklädsel på kroppen innan det är dags för finisharbetet.
Allt hardware (Motor, header, silikonslang, pipa, tank, propeller och spinner) väger tillsammans ca 600g. Ännu så länge känns det som om jag fortfarande kan hamna på en helt okej totalvikt.
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Byggrapport 28 april
Oj vilket aprilväder det varit på sista tiden. Sommarvärme förra veckan byttes den här veckan ut mot kyla, snö, frost och regn om vartannat.
Får hoppas att värmen snart är tillbaka!
Bygget tuffar på även den här veckan. utfyllningarna vid vinge, stabbe och fena är nu klara. Jag märkte vid bygget av min förra modell att slipcylindrar till Dremelmaskiner är idealiska att handslipa utfyllningarna med. Radien stämmer bra överens och de går fint att hålla. Jag har två olika storlekar och båda är lika användbara. När slipningen var klar kunde jag konstatera att utfyllningarna vägde 14 gram tillsammans.
Igår penslades ett lager dope på nospartiet så att balsan inte ska suga åt sig allt för mycket epoxi när det nu blivit dags för glasfiberväven där.
Oj vilket aprilväder det varit på sista tiden. Sommarvärme förra veckan byttes den här veckan ut mot kyla, snö, frost och regn om vartannat.
Får hoppas att värmen snart är tillbaka!
Bygget tuffar på även den här veckan. utfyllningarna vid vinge, stabbe och fena är nu klara. Jag märkte vid bygget av min förra modell att slipcylindrar till Dremelmaskiner är idealiska att handslipa utfyllningarna med. Radien stämmer bra överens och de går fint att hålla. Jag har två olika storlekar och båda är lika användbara. När slipningen var klar kunde jag konstatera att utfyllningarna vägde 14 gram tillsammans.
Igår penslades ett lager dope på nospartiet så att balsan inte ska suga åt sig allt för mycket epoxi när det nu blivit dags för glasfiberväven där.
Senast redigerad av Niklas_L den 10 maj 2023, 14:08, redigerad totalt 1 gånger.