Mera om sommarens VM i Polen
Postat: 27 dec 2022, 21:40
Här kommer en liten återblick på sommarens VM.
Då VM-artikeln i Lina nr 2 var på engelska och hade en internationell prägel på bilderna så kommer här istället en sammanfattning på svenska kompletterad med bilder som inte fick plats i tidningen – håll till godo:
VM-äventyret i Wloclawek 2022 – sett med svenska ögon
Det svenska laget reser ner
Ingemar Larsson och jag hade valt att samåka i bil vilket gjorde resan ner genom Sverige extra gemytlig. Strax före Karlskrona gjorde vi ett trevligt stopp hemma hos Erik och Mia Björnwall där det bjöds på kaffe och smörgås.Vi passade också på att titta på Eriks superfina modelljärnväg. På kvällen åkte vi ombord på bilfärjan där vi mötte upp med Bengt-Olof, Per, Michael och Emil. Anders och Torbjörn hade åkt ner en dag innan oss andra och var redan på plats.
Efter en god natts sömn rullade vi av färjan i Gdynia och därifrån var det sedan några timmars bilresa på fin motorväg i princip hela vägen fram till Wloclawek.
Hotell för vistelsen hade vi tävlande fått boka på egen hand och det fick följden att vårt landslag blev utspritt på sammanlagt tre olika hotell. Inte ens vi stuntflygare låg på samma hotell men det gick trots allt bra ändå. Far och son Palm och jag själv hade i alla fall valt ett gemensamt och det låg på gångavstånd från tävlingsplatsen. Hotellet var prisvärt och hade fina rum. De hade billig men god mat och kylda drycker att erbjuda vilket var bekvämt efter en lång dag på tävlingsområdet. På vårt hotell bodde också det tyska stuntlaget bestående av Frank Wadle, Christoph Holtermann och Dietmar Morbitzer med fru Nicole. Vi hade väldigt trevligt umgänge med det tyska gänget och vi åt middag tillsammans nästa varje kväll.
Årets VM i linflyg var förlagt till Polen och för andra gången arrangerades tävlingarna i staden Wloclawek belägen ca 170 km nordväst om Warszawa. VM-platsen bestod av stora öppna fält, fina faciliteter, restaurang på området och bra parkeringsmöjligheter. Tyvärr hade inte arrangöreren tillgång till anläggningen förrän strax innan tävlingen vilket för oss stuntflygare innebar att cirklarna initialt var näst intill obrukbara. Lagom till VM-starten hade dock arrangören lyckats att få de två cirklarna ämnade för F2B i acceptabelt skick. En häftig nyhet på detta VM var att poängen presenterades på stora TV-skärmar i realtid när piloterna flög. Man kunde därmed se sina poäng samt nuvarande placering direkt efter landning – superprofsigt!
Under de tio dagar vi var på plats så var vädret mycket bra med lagom vind, skön värme och sol under nästan hela arrangemanget. Visst, det kom någon kort regnskur och vinden låg på hårdare än önskvärt någon dag men under merparten av tiden var det väldigt bra! Sammantaget måste jag trots problemet med underlaget ge arrangemanget med beröm godkänt och jag skulle gärna se att fler VM arrangeras på denna plats i framtiden.
Warsaw World Cup
På senare år har det blivit kutym att en världscuptävling hålls i anslutning till mästerskapet och så även här. Jag gissar att det ger arrangören en värdefull möjlighet att trimma in organisationen. Deltagare och domare ges också möjlighet att värma upp lite extra inför mästerskapet. Hela det svenska stuntlaget hade lyckats anmäla sig trots att deltagarantalet var begränsat till endast 30 piloter. Det var fantastiskt häftigt att få flyga och tävla mot världens bästa stuntpiloter däribland två f d världsmästare. Flygvädret under världscuptävlingen bjöd på ganska utmanande förhållanden med väldigt stark vind tidvis. Den öppna ytan vid cirkeln innebar dock en ostörd vind. Jag var ändå tacksam att jag hade en förbränningsmotor med pipa i min modell den här tävlingen. Världscuptävlingen vanns rättvist av Orestes Hernandez före Igor Burger på andra och Kravcik på tredje.
Den som stack ut lite extra var Kravcik som flög sin egenkonstruerade dubbeldäckare Red Wings. Här bevisades bortom allt tvivel att det går att flyga en dubbeldäckare på allra högsta nivå. En fantastiskt intressant modell som vi kunde läsa om i förra numret av Lina.
VM börjar
På måndagen hölls den officiell träningen och det svenska laget startade sin träning 10:10. Alla gjorde varsin start. Efteråt gick vi till processinghangaren och fick modellerna invägda och godkända. Senare på eftermiddagen var det invigningsceremoni med dansuppvisning, flyguppvisning m m.
VM tävlingen i stunt bestod av 4 kvalflygningar fördelade på två gräscirklar med tre domare i varje. Den bästa poängen från respektive cirkel lades samman och de 15 piloter med högst poäng gick vidare till fly off och fick flyga tre omgångar inför alla sex domarna.
Kvalflygningen
första omgång började på tisdag morgon. Alla 51 piloter flög varsin runda.
Jag och Michael flög på förmiddagen. Emil och Anders flög på eftermiddagen.
Michael var tredje man att flyga i cirkel B och gjord en godkänd flygning.
En stund senare var det min tur i Cirkel A. Strax innan start upptäckte jag att glödstiftet på motorn var dött. Snabbt av med motorkåpan och dit med ett nytt stift. Att kunna behålla sitt lugn när sådant händer är en utmaning! Jag var rejält nervös inför min premiärflygning. Nervositeten skärpte nog koncentrationen ett extra snäpp för det blev kanske min bästa flygning hittills världscuptävlingen inräknad och gav hyfsade 995 poäng.
Anders gjorde också en okej flygning speciellt med tanke på att han flög sim pappas 40 år gamla Genesis och fick drygt 958 poäng.
Andra tävlingsdagen var det omvänt. Emil Palm var först ut av oss svenskar. Tyvärr blev motorn lite för snålt inställd vilket gjorde att hans flygning passerade sju minuter och Emil blev därmed utan landningspoäng.
Michael var först ut på eftermiddagen och råkade ut för ett missöde nästan direkt när kroppen på hans kärra sprack med ett tydligt knak vid övergången till inverterat i wingovern. Som tur var höll modellen ihop och kunde lagas efter landning. Under resten av kvalflygningarna uppstod problem så som lossnade propellrar och motorer som inte riktigt ville gå som hemma men det var hanterbart.
Då VM-artikeln i Lina nr 2 var på engelska och hade en internationell prägel på bilderna så kommer här istället en sammanfattning på svenska kompletterad med bilder som inte fick plats i tidningen – håll till godo:
VM-äventyret i Wloclawek 2022 – sett med svenska ögon
Det svenska laget reser ner
Ingemar Larsson och jag hade valt att samåka i bil vilket gjorde resan ner genom Sverige extra gemytlig. Strax före Karlskrona gjorde vi ett trevligt stopp hemma hos Erik och Mia Björnwall där det bjöds på kaffe och smörgås.Vi passade också på att titta på Eriks superfina modelljärnväg. På kvällen åkte vi ombord på bilfärjan där vi mötte upp med Bengt-Olof, Per, Michael och Emil. Anders och Torbjörn hade åkt ner en dag innan oss andra och var redan på plats.
Efter en god natts sömn rullade vi av färjan i Gdynia och därifrån var det sedan några timmars bilresa på fin motorväg i princip hela vägen fram till Wloclawek.
Hotell för vistelsen hade vi tävlande fått boka på egen hand och det fick följden att vårt landslag blev utspritt på sammanlagt tre olika hotell. Inte ens vi stuntflygare låg på samma hotell men det gick trots allt bra ändå. Far och son Palm och jag själv hade i alla fall valt ett gemensamt och det låg på gångavstånd från tävlingsplatsen. Hotellet var prisvärt och hade fina rum. De hade billig men god mat och kylda drycker att erbjuda vilket var bekvämt efter en lång dag på tävlingsområdet. På vårt hotell bodde också det tyska stuntlaget bestående av Frank Wadle, Christoph Holtermann och Dietmar Morbitzer med fru Nicole. Vi hade väldigt trevligt umgänge med det tyska gänget och vi åt middag tillsammans nästa varje kväll.
Årets VM i linflyg var förlagt till Polen och för andra gången arrangerades tävlingarna i staden Wloclawek belägen ca 170 km nordväst om Warszawa. VM-platsen bestod av stora öppna fält, fina faciliteter, restaurang på området och bra parkeringsmöjligheter. Tyvärr hade inte arrangöreren tillgång till anläggningen förrän strax innan tävlingen vilket för oss stuntflygare innebar att cirklarna initialt var näst intill obrukbara. Lagom till VM-starten hade dock arrangören lyckats att få de två cirklarna ämnade för F2B i acceptabelt skick. En häftig nyhet på detta VM var att poängen presenterades på stora TV-skärmar i realtid när piloterna flög. Man kunde därmed se sina poäng samt nuvarande placering direkt efter landning – superprofsigt!
Under de tio dagar vi var på plats så var vädret mycket bra med lagom vind, skön värme och sol under nästan hela arrangemanget. Visst, det kom någon kort regnskur och vinden låg på hårdare än önskvärt någon dag men under merparten av tiden var det väldigt bra! Sammantaget måste jag trots problemet med underlaget ge arrangemanget med beröm godkänt och jag skulle gärna se att fler VM arrangeras på denna plats i framtiden.
Warsaw World Cup
På senare år har det blivit kutym att en världscuptävling hålls i anslutning till mästerskapet och så även här. Jag gissar att det ger arrangören en värdefull möjlighet att trimma in organisationen. Deltagare och domare ges också möjlighet att värma upp lite extra inför mästerskapet. Hela det svenska stuntlaget hade lyckats anmäla sig trots att deltagarantalet var begränsat till endast 30 piloter. Det var fantastiskt häftigt att få flyga och tävla mot världens bästa stuntpiloter däribland två f d världsmästare. Flygvädret under världscuptävlingen bjöd på ganska utmanande förhållanden med väldigt stark vind tidvis. Den öppna ytan vid cirkeln innebar dock en ostörd vind. Jag var ändå tacksam att jag hade en förbränningsmotor med pipa i min modell den här tävlingen. Världscuptävlingen vanns rättvist av Orestes Hernandez före Igor Burger på andra och Kravcik på tredje.
Den som stack ut lite extra var Kravcik som flög sin egenkonstruerade dubbeldäckare Red Wings. Här bevisades bortom allt tvivel att det går att flyga en dubbeldäckare på allra högsta nivå. En fantastiskt intressant modell som vi kunde läsa om i förra numret av Lina.
VM börjar
På måndagen hölls den officiell träningen och det svenska laget startade sin träning 10:10. Alla gjorde varsin start. Efteråt gick vi till processinghangaren och fick modellerna invägda och godkända. Senare på eftermiddagen var det invigningsceremoni med dansuppvisning, flyguppvisning m m.
VM tävlingen i stunt bestod av 4 kvalflygningar fördelade på två gräscirklar med tre domare i varje. Den bästa poängen från respektive cirkel lades samman och de 15 piloter med högst poäng gick vidare till fly off och fick flyga tre omgångar inför alla sex domarna.
Kvalflygningen
första omgång började på tisdag morgon. Alla 51 piloter flög varsin runda.
Jag och Michael flög på förmiddagen. Emil och Anders flög på eftermiddagen.
Michael var tredje man att flyga i cirkel B och gjord en godkänd flygning.
En stund senare var det min tur i Cirkel A. Strax innan start upptäckte jag att glödstiftet på motorn var dött. Snabbt av med motorkåpan och dit med ett nytt stift. Att kunna behålla sitt lugn när sådant händer är en utmaning! Jag var rejält nervös inför min premiärflygning. Nervositeten skärpte nog koncentrationen ett extra snäpp för det blev kanske min bästa flygning hittills världscuptävlingen inräknad och gav hyfsade 995 poäng.
Anders gjorde också en okej flygning speciellt med tanke på att han flög sim pappas 40 år gamla Genesis och fick drygt 958 poäng.
Andra tävlingsdagen var det omvänt. Emil Palm var först ut av oss svenskar. Tyvärr blev motorn lite för snålt inställd vilket gjorde att hans flygning passerade sju minuter och Emil blev därmed utan landningspoäng.
Michael var först ut på eftermiddagen och råkade ut för ett missöde nästan direkt när kroppen på hans kärra sprack med ett tydligt knak vid övergången till inverterat i wingovern. Som tur var höll modellen ihop och kunde lagas efter landning. Under resten av kvalflygningarna uppstod problem så som lossnade propellrar och motorer som inte riktigt ville gå som hemma men det var hanterbart.