Thunder Gazer nr 2
Re: Thunder Gazer nr 2
Den senaste veckan har mest handlat om slipning, grundlackning och klädsel av vingen.
Min första Thunder Gazer blev tyvärr tyngre än önskvärt mycket beroende på en ganska frikostig finish.
Målsättningen är därför att försöka lyckas bättre med TG2. Har försökt att hålla extra noga koll på alla vikter den här gången.
Viktbudgeten för finishen är 300 gram men det är egentligen bara en gissning. Har hört Windy prata om "10 ounce finish from bare wood". Får se hur det lyckas. Nästa steg är nu att spreja vingen med primer och slipa till en jämn yta. Hade lite småproblem förra året med Hagmans Stålplast som i o f är en lättslipad primer men den dras med några negativa egenskaper. Bl a uppstår lätt rinningar och den tål inte att tvättas med Prepsol.
Den här gången har jag därför tänkt prova att blanda Aero-1 filler (Zink stearate) med färgad Randolph dope. I mitt fall har jag tagit ljusblå färg som blev över från bygget av min senast Trivial Pursuit.
Min förhoppning är att det ska vara enklare att spreja och att slutresultatet blir lättare.
Min första Thunder Gazer blev tyvärr tyngre än önskvärt mycket beroende på en ganska frikostig finish.
Målsättningen är därför att försöka lyckas bättre med TG2. Har försökt att hålla extra noga koll på alla vikter den här gången.
Viktbudgeten för finishen är 300 gram men det är egentligen bara en gissning. Har hört Windy prata om "10 ounce finish from bare wood". Får se hur det lyckas. Nästa steg är nu att spreja vingen med primer och slipa till en jämn yta. Hade lite småproblem förra året med Hagmans Stålplast som i o f är en lättslipad primer men den dras med några negativa egenskaper. Bl a uppstår lätt rinningar och den tål inte att tvättas med Prepsol.
Den här gången har jag därför tänkt prova att blanda Aero-1 filler (Zink stearate) med färgad Randolph dope. I mitt fall har jag tagit ljusblå färg som blev över från bygget av min senast Trivial Pursuit.
Min förhoppning är att det ska vara enklare att spreja och att slutresultatet blir lättare.
- Bilagor
-
- Smidigt att hänga vingen i utledarna vid torkning.
- Vinge på tork.jpg (183.26 KiB) Visad 14175 gånger
-
- Vinge med silkspan och dope är nu uppe i 351gram.jpg (301.32 KiB) Visad 14175 gånger
-
- 2-4 matskedar zink stearate / liter dope är lagom enligt Randy.
- Aero-1 filler från Aero Products.jpg (339.43 KiB) Visad 14175 gånger
Re: Thunder Gazer nr 2
Jag har nu provat att spreja min egenhändigt tillblandade primer bestående av Randolph dope och Aero 1.
Aero 1 är ett puder (zinkstearat) som är avsett att användas som porfyllare och saluförs av Randy Smith på Aero Products.
Randy rekommenderar att man mixar 2-4 matskedar Aero 1 per 1/4-gallon dope.
Mitt första intryck är följande:
Fördelar:
+ MYCKET lättslipad
+ Lättare slutresultat jämfört med Hagmans Stålplast
+ 100% kompatibelt med den övriga finishen
Nackdelar:
- Kräver färgspruta (bekvämare med sprejburk)
- Lång torktid innan slipning (Stålplasten går att slipa betydligt tidigare)
- Tunnare fyllning jämfört med Stålplast
Jag kommer därför att fortsätta använda Hagmans Stålplast som ett komplement till min "primerblandning" när det gäller
hjulkåpor, landningsställ, vingrotsutfyllnader och på ytor med stora ojämnheter.
Aero 1 är ett puder (zinkstearat) som är avsett att användas som porfyllare och saluförs av Randy Smith på Aero Products.
Randy rekommenderar att man mixar 2-4 matskedar Aero 1 per 1/4-gallon dope.
Mitt första intryck är följande:
Fördelar:
+ MYCKET lättslipad
+ Lättare slutresultat jämfört med Hagmans Stålplast
+ 100% kompatibelt med den övriga finishen
Nackdelar:
- Kräver färgspruta (bekvämare med sprejburk)
- Lång torktid innan slipning (Stålplasten går att slipa betydligt tidigare)
- Tunnare fyllning jämfört med Stålplast
Jag kommer därför att fortsätta använda Hagmans Stålplast som ett komplement till min "primerblandning" när det gäller
hjulkåpor, landningsställ, vingrotsutfyllnader och på ytor med stora ojämnheter.
- Bilagor
-
- Hemmagjord primer.jpg (243.44 KiB) Visad 14105 gånger
-
- Väldigt_lättslipad.jpg (295.29 KiB) Visad 14105 gånger
Re: Thunder Gazer nr 2
Här kommer en liten lägesrapport från mitt pågående bygge.
När vingen slipats färdigt sågade jag itu kroppen där vingprofilen är som tjockast.
Jag tycker att det är ett bra och enkelt sätt att limma vingen till kroppen genom denna metod.
När stötstången till höjdrodret fått rätt längd limmades stabben fast. Det är ganska trångt längst bak för kullinkens skruv men tillräckligt utrymme kunden fixas till med lite slipning.
Pipfästet har limmats på plats. Kroppen blev märkbart styvare efter att golvet till piptunneln limmats.
Nu i helgen har ovandelen av kroppen limmats fast och slipats. Blocket allra längst fram är dock kvar att göras.
När vingen slipats färdigt sågade jag itu kroppen där vingprofilen är som tjockast.
Jag tycker att det är ett bra och enkelt sätt att limma vingen till kroppen genom denna metod.
När stötstången till höjdrodret fått rätt längd limmades stabben fast. Det är ganska trångt längst bak för kullinkens skruv men tillräckligt utrymme kunden fixas till med lite slipning.
Pipfästet har limmats på plats. Kroppen blev märkbart styvare efter att golvet till piptunneln limmats.
Nu i helgen har ovandelen av kroppen limmats fast och slipats. Blocket allra längst fram är dock kvar att göras.
- Bilagor
-
- Vingen limmas till kroppen.jpg (195.97 KiB) Visad 13573 gånger
-
- Turtle deck limmas.jpg (300.57 KiB) Visad 13573 gånger
-
- Stabben limmad mot kroppen.jpg (246.86 KiB) Visad 13573 gånger
-
- Delen längst bak göra av balsablock.jpg (333.56 KiB) Visad 13573 gånger
Re: Thunder Gazer nr 2
Lite fler bilder...
- Bilagor
-
- Kabinen holkades ur.jpg (205.17 KiB) Visad 13572 gånger
-
- Urholkad kabin.jpg (341.8 KiB) Visad 13572 gånger
-
- Blocket format och urholkat.jpg (266.85 KiB) Visad 13572 gånger
-
- Rabe-rodret är påbörjat.jpg (72.43 KiB) Visad 13572 gånger
-
- Kabinen är limmad och slipad.jpg (248.71 KiB) Visad 13572 gånger
Re: Thunder Gazer nr 2
Äntligen fredag!
Jag slutade vid lunchtid idag och åkte till Kristinehamn (ca 4 mil) där jag fick min andra vaccinationsspruta.
Förhoppningsvis är jag nära hundraprocentigt motståndskraftig mot Covid-19 om ett par veckor!
Pratade med Norvald Olsvold i Norge för en stund sedan. Han berättade att de ska ha en sommarträff i Oslo nästa helg.
Hade inte reseförbudet funnits så hade jag åkt dit och flugit med våra norska vänner. Tävlingsabstinensen är klart påtaglig för min del!
Senaste dagarna har jag byggt på piptunneln på min TG. Gjorde den lite kortare och smalare mot slutet än på mina tidigare modeller.
Nu är modellen på hjul. Kvar är nu att limma fast fenan och att bygga nospartiet med motorkåpan.
Jag slutade vid lunchtid idag och åkte till Kristinehamn (ca 4 mil) där jag fick min andra vaccinationsspruta.
Förhoppningsvis är jag nära hundraprocentigt motståndskraftig mot Covid-19 om ett par veckor!
Pratade med Norvald Olsvold i Norge för en stund sedan. Han berättade att de ska ha en sommarträff i Oslo nästa helg.
Hade inte reseförbudet funnits så hade jag åkt dit och flugit med våra norska vänner. Tävlingsabstinensen är klart påtaglig för min del!
Senaste dagarna har jag byggt på piptunneln på min TG. Gjorde den lite kortare och smalare mot slutet än på mina tidigare modeller.
Nu är modellen på hjul. Kvar är nu att limma fast fenan och att bygga nospartiet med motorkåpan.
- Bilagor
-
- Piptunnel_1.jpg (286.51 KiB) Visad 13457 gånger
-
- Piptunnel_2.jpg (347.62 KiB) Visad 13457 gånger
-
- Piptunnel_3.jpg (198.7 KiB) Visad 13457 gånger
-
- Piptunnel_4.jpg (282.92 KiB) Visad 13457 gånger
-
- Piptunnel_5.jpg (349.91 KiB) Visad 13457 gånger
Re: Thunder Gazer nr 2
jag vill börja med att gratulera Willy Blom som fått Flygsportsförbundets guldmedalj för hans insatser att under många år sprida kunskap om linflyg. Den utmärkelsen har han verkligen gjort sig förtjänt av! Stort grattis Willy!
Det har blivit några timmar i mitt byggrum även denna helg. Merparten av tiden har jag ägnat åt att bygga nospartiet.
Även denna modell får en kakform i nosen framme vid spinnern. Det är en konstruktionslösning som Erik Björnwall ligger bakom.
Jag gillar den skarpt! Kakformarna är av aluminium och har en diameter som är några millimeter större än en 2-tums spinner.
Det gör att man får en luftspalt som ger värdefull kylning till motorn.
Kakformarna har jag köpt för en billig peng på Tradera.
Det har blivit några timmar i mitt byggrum även denna helg. Merparten av tiden har jag ägnat åt att bygga nospartiet.
Även denna modell får en kakform i nosen framme vid spinnern. Det är en konstruktionslösning som Erik Björnwall ligger bakom.
Jag gillar den skarpt! Kakformarna är av aluminium och har en diameter som är några millimeter större än en 2-tums spinner.
Det gör att man får en luftspalt som ger värdefull kylning till motorn.
Kakformarna har jag köpt för en billig peng på Tradera.
- Bilagor
-
- Har klippt till en profilmall till kåpan.
- IMG_0155.jpeg (329.66 KiB) Visad 13410 gånger
-
- Tror att det kan bli bra med denna form.
- IMG_0160.jpeg (282.92 KiB) Visad 13410 gånger
-
- Nosen innan slipning för kakformen.
- IMG_0174.jpeg (147.59 KiB) Visad 13410 gånger
-
- Ca 20 mm är lagom djup på kakformen. genom att rita av spinnerbakplattans kontur får man utgångsläget.
- IMG_0176.jpeg (239.71 KiB) Visad 13410 gånger
-
- Det är svårt att slipa ovandelen rund när den hårda plywooden sticker fram. Problemet avhjälptes genom att göra den omgivande balsan hård med tunt CA-lim.
- IMG_0182.jpeg (266.31 KiB) Visad 13410 gånger
Senast redigerad av Niklas_L den 06 jun 2021, 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Thunder Gazer nr 2
Några ytterligare bilder.
- Bilagor
-
- IMG_0186.jpeg (265.86 KiB) Visad 13410 gånger
-
- 0,4mm plywood på kanterna.
- IMG_0187.jpeg (253.44 KiB) Visad 13410 gånger
-
- Kakformen limmas fast med epoxy blandad med lite mikroballonger.
- IMG_0188.jpeg (322.79 KiB) Visad 13410 gånger
Re: Thunder Gazer nr 2
Bygget av min Thunder Gazer rullar på. Modellen är nu träfärdig. Nu återstår slipning av kropp och roder, glasfiberväv på kroppen framför vingen och motorkåpa innan klädsel med Silkspan. Vinge och stabbe är klara för målning.
Rabe-rodret blev klart idag men inte utan support från Lars Roos. Jag hade problem att få sidrodret att svänga ut som det skulle men genom att flytta ner stötstångens infästning vid höjdrodret så löste det sig. Tack Lars, du är en klippa!
Rabe-rodret blev klart idag men inte utan support från Lars Roos. Jag hade problem att få sidrodret att svänga ut som det skulle men genom att flytta ner stötstångens infästning vid höjdrodret så löste det sig. Tack Lars, du är en klippa!
- Bilagor
-
- Motorkåpans utseende avviker som vanligt från originalet.jpg (351.56 KiB) Visad 13262 gånger
-
- Kåpan slipades invändigt med ett slippapper limmat på fingret.jpg (284.7 KiB) Visad 13262 gånger
-
- Infästningen till Rabe-rodrets stötstång.jpg (214.54 KiB) Visad 13262 gånger
-
- Raberodret_injusterat.jpg (209.61 KiB) Visad 13262 gånger
-
- Vingrotsutfyllnad av Super-Fil.jpg (202.12 KiB) Visad 13262 gånger
- Streamerhook
- Inlägg: 2671
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Thunder Gazer nr 2
Hur gör Du om Du vill klia Dig i näsan när Du har ett sandpapper limmat på fingret? Ber hustrun klia?
Re: Thunder Gazer nr 2
Min Thunder Gazer närmar sig målning. Senaste tiden har jag slipat och spacklat en hel del. Nosen och motorkåpan hat fått ett lager glasfiberväv.
Väven fästes med en något förtunnad Z-Poxy Finishing Resin. Den bästa metoden vid förtunning av epoxi är enligt Ingemar Larsson att använda ren metanol. Jag provade T-röd vilket verkade fungera det också. Rodren har nu klätts med silkspan. Kvar att klä är nu endast kroppen.
Svar till Ingemar; Är ganska säker på att min fru inte är intresserad men jag har ju som tur är en hand till...
Väven fästes med en något förtunnad Z-Poxy Finishing Resin. Den bästa metoden vid förtunning av epoxi är enligt Ingemar Larsson att använda ren metanol. Jag provade T-röd vilket verkade fungera det också. Rodren har nu klätts med silkspan. Kvar att klä är nu endast kroppen.
Svar till Ingemar; Är ganska säker på att min fru inte är intresserad men jag har ju som tur är en hand till...
- Bilagor
-
- Modellen äntligen träfärdig.jpg (266.02 KiB) Visad 13036 gånger
-
- Glasfiberväven fästes med Z-poxy finishing resin.jpg (291.68 KiB) Visad 13036 gånger
-
- Glasfiberväv på nos och kåpa.jpg (359.25 KiB) Visad 13036 gånger
-
- Snart klar för målning.jpg (464.19 KiB) Visad 13036 gånger