Insug
Postat: 01 apr 2020, 19:37
Med stor säkerhet behöver/vill/måste alla Weatherman-flygare (och kanske andra) då och då modifiera sin motors insug. Ibland kanske man har en RC-motor och då måste trotteln ersättas med en vanlig tratt. För Weatherman vill man gärna ha ett system så att man hyfsat lätt kan ändra (läs öka) insuget för att flyga fortare.... och fortare .... och fortare ....och fortare tills det inte går att öka mer. Inte ens med Palmens blåsa....
De senaste dagarna har jag roat med mig att fixa till några insug eftersom sådana behövs till de motorer jag ska ha i W.
För K&B-motorerna och HP-motorn svarvar jag insug som håller förgasarröret och fästs i motorns insughål med de skruvar som redan finns där. Lyckan är fullständig eftersom båda motorerna har samma diameter på monteringshålet. Längst upp till vänster som det ser ut efter svarvning. Sedan när man borrat hål för förgasarröret och därefter när man fräst anläggningsytorna för förgasarrör och den mutter som håller röret på plats. Tratten längst till höger är av samma typ men mindre i diameter (ska bli till en stuntmotor....).
Undre raden visar hur det ser ut med förgasarrören monterade. Har Rossi-förgasare (höger) på de flesta av trattarna. Genom att ha flera stycken med olika diametrar kan jag lätt byta. En god idé är att märka trattarna med vilken diameter de har.....
Hålet för förgasarröret ska man helst borra i en fräs eller pelarborrmaskin. Anläggningsytorna fräser man med en pinnfräs. Att ha ett genomgående förgasarrör är enklaste sättet att få det att fungera. Innan Ni börjar med att göra egna trattar rekommenderar jag Bernhard Krauses artikel i LINA 2017-2. Eller så köper man hans informativa bok; Modellmotoren Technik (finns hos nätbokhandlarna).
De senaste dagarna har jag roat med mig att fixa till några insug eftersom sådana behövs till de motorer jag ska ha i W.
För K&B-motorerna och HP-motorn svarvar jag insug som håller förgasarröret och fästs i motorns insughål med de skruvar som redan finns där. Lyckan är fullständig eftersom båda motorerna har samma diameter på monteringshålet. Längst upp till vänster som det ser ut efter svarvning. Sedan när man borrat hål för förgasarröret och därefter när man fräst anläggningsytorna för förgasarrör och den mutter som håller röret på plats. Tratten längst till höger är av samma typ men mindre i diameter (ska bli till en stuntmotor....).
Undre raden visar hur det ser ut med förgasarrören monterade. Har Rossi-förgasare (höger) på de flesta av trattarna. Genom att ha flera stycken med olika diametrar kan jag lätt byta. En god idé är att märka trattarna med vilken diameter de har.....
Hålet för förgasarröret ska man helst borra i en fräs eller pelarborrmaskin. Anläggningsytorna fräser man med en pinnfräs. Att ha ett genomgående förgasarrör är enklaste sättet att få det att fungera. Innan Ni börjar med att göra egna trattar rekommenderar jag Bernhard Krauses artikel i LINA 2017-2. Eller så köper man hans informativa bok; Modellmotoren Technik (finns hos nätbokhandlarna).