Sida 2 av 2

Re: Västkustträffen flyttas fram till 29 September

Postat: 29 sep 2018, 00:34
av Michael Palm
Niklas_L skrev:Hallå Thomas!
Kommer man kunna värma mat i micro i klubblokalen på lördag?
Jag ser till att det finns en i lokalen på lördag.

Re: Västkustträffen flyttas fram till 29 September

Postat: 29 sep 2018, 16:06
av ErikB
Och hur gick det i tävlingen?
/Erik

Re: Västkustträffen flyttas fram till 29 September

Postat: 29 sep 2018, 17:51
av Streamerhook
Blåsigt men nästan helt regnfritt.
F2B:
1. Staffan Ekström
2. Michael Palm
3. Niklas Löfroth
4. Thomas Johnsson
sedan är jag lite osäker men jag tror det är enligt
5. Emil Palm
6. Ove Andersson
7. Kai Karma
8. Lars Roos

Weatherman
1. Tomas Jansson
2, Ingemar Larsson
3. Kauko Kainulainen
4. Michael Palm
5. Kaj Johansson
6. Alf Eskilsson
7. Ingvar Nilsson
8. Ingvar Niklasson

Re: Västkustträffen flyttas fram till 29 September

Postat: 30 sep 2018, 20:11
av Michael Palm
Ok, eftersom ingen annan skriver, gör jag det, fast jag är jävig . Det var en trevlig tillställning trots blåsten. Alltid kul att träffa likasinnade. Hoppas de tillresta trivdes, det var ju motorkörarträff också så det bjöds på ärtsoppa efter tävlingen. De två nya domarna tyckte det var roligt också och vill fortsätta döma, det är bra! Nästa år hoppas vi att vädret är mer på vår sida.

Re: Västkustträffen flyttas fram till 29 September

Postat: 01 okt 2018, 08:49
av jerker
:roll: Micke! Var det bara Karma det gick illa för? Har de några bilder lägg upp dom! Flög du med SV 11an?

Re: Västkustträffen flyttas fram till 29 September

Postat: 01 okt 2018, 23:46
av Michael Palm
Nej tyvärr, jag var skitdålig med kameran, lite mycket att stå i. Jag flög med Spirit of Kingshill, Emil och jag flög med samma flygplan. Jag flög med detta på SM också. Det är ett superbra flygplan i blåsväder av någon anledning. Även i lugnväder såklart :) Kanke beror det på att det är lite mindre och motorn är superb för storlek och vikt på just detta flygplan. Jag har inte räknat ut vad ytan är ännu, men det är Tjeckhäcken lite förminskad. Spännvidd ca 1400mm, vikt 1550 ungefär. Motorn är OS LA 46 med en APC 12.25X3,75. Motorn gillar denna propeller tror jag. Den går på det varvtal den är gjord för med den stigningen. Jag ställer in den så den går på snål fyrtakt i planflykt, när manövrarna körs så går den över i tvåtakt, det varvtalet med den propellern tror jag är vad motorn gillar. Vad jag menar är att 3.75 stigningen gör att jag får lagom fart och i manövrarna så går den över till tvåtakt. När det blåser och det kan bli windup så går motorn redan på varvtalet den gillar så den vill inte öka. Hade jag haft en 11X6 så hade jag fått ställa motorn rikare för att få lägre varv för att få samma fart. Blåser det friskt och jag gör loopingar så gör ju vinden att jag får windup, med 11x6 propellern så finns det ju varvtal kvar i motorn som vill ut och windupen är ett faktum. Med den lägre stigningen så varvar motorn redan på det varvtal den tycker om och vill inte varva mer fast det blåser :) Min teori bara.

Re: Västkustträffen flyttas fram till 29 September

Postat: 02 okt 2018, 07:45
av StaffanE
Det blev inga bilder för mig heller. Vädret var inte så inbjudande.
Jag gillar din motorgång. Verkar ha minimal "windup".