Sida 5 av 7

Re: SV-11 tråden

Postat: 23 sep 2018, 13:51
av Michael Palm
Ja nu är det nära, Lite rördragning så jag kan tanka ordentligt utan att ta av kåpan :) Den tanken Jerker har skulle jag skaffat istället!
Bränslesäkring av kåpan ala laminatepoxy och färgpulver, sedan justering av de uppskurna kanterna, så är det klart för flygning.
Stalker 61 är väldigt lång så det kommer bli lite för mycket mellanrum mellan kropp och spinner, men så får det bli.
SV-11-25.jpg
SV-11-25.jpg (139.64 KiB) Visad 16275 gånger
SV-11-26.jpg
SV-11-26.jpg (52.01 KiB) Visad 16275 gånger

Re: SV-11 tråden

Postat: 24 sep 2018, 13:24
av jerker
:roll: Tank mont. och klar!

Re: SV-11 tråden

Postat: 25 sep 2018, 17:47
av Thomas Johnsson
Jag har en sådan tank i min BM. Ett bekymmer som jag stött på är att de små vibrationer som motorn skapar sprider sig ut i rören och då blir det läckage i tanken. Jag lödade på en mässingsvinkel på rören, och fäste med en skruv in i kroppen. Då fick man ett annat bekymmer när man skulle justera tanken i höjd, fula hål i kroppen. Så nästa kärra får fasta rör i kroppen med slang emellan.

Re: SV-11 tråden

Postat: 25 sep 2018, 18:14
av jerker
:roll: Hade en sådan i min blå gula som Hellsen har nu! Men jag gjorde en ögla som rören löpte i! Det är lika med tvärslån över tanken. Den får man byta ut när man flyttar tanken! Alla sätt är bra utom dom dåliga! :D

Re: SV-11 tråden

Postat: 25 sep 2018, 19:22
av Michael Palm
Jag gillar fasta rör i kroppen, då kan man byta till rund plastklunktank om inte den jag har nu skulle falla mig i smaken. 8-)

Re: SV-11 tråden

Postat: 09 okt 2018, 19:54
av Michael Palm
Nu är SV-11 klar, trodde jag. När jag skulle skruva fast motorn ordentligt lossade islagsmuttern vid en skruv. Jag skall ta en m5 skruv, kapa den lika lång som motorbocken är tjock, och gänga ner i motorbocken, limma med C-A lim, borra ett hål mitt i och gänga upp med m3 gänga. Jag slipper skära upp på ovansidan hoppas jag. Annars så stannade vågen på 1720gr när allt är klart, det är bra tycker jag.

Re: SV-11 tråden

Postat: 10 okt 2018, 18:15
av Michael Palm
Det blev en jungfruflygning i dag. Motorn gick snålare på rygg, så det blir till att skimsa lite under tanken, vingen slängde upp i kantmanövrarna men jag tror det beror på att jag la i 30 gr i yttervinge för att vara på säkra sidan. Hon (eller skall jag skriva hen :lol: ) vände lite kvickare i buntarna så det blir att justera roder kontra flaps lite. Efter det så blir det hårdtrimmning enl Paul Walkers trimchart.
20181010_170535.jpg
20181010_170535.jpg (234.41 KiB) Visad 16180 gånger

Re: SV-11 tråden

Postat: 11 dec 2018, 22:02
av Michael Palm
Dags för en SV-11 till. Denna gången en ARC. Eftersom den första vände ojämt i rättvänt kontra inverterat läge så blev det första jag gjorde att böja flapshornet framåt för att få 90 grader mellan horn och stötstång från roderoket för att få lika rörelse uppåt och neråt. Roderhornet böjde jag samma så de blir parallella. Vi får se om det gör någon skillnad.
SV-11-2-01.jpg
SV-11-2-01.jpg (79.64 KiB) Visad 15953 gånger
SV-11-2-02.jpg
SV-11-2-02.jpg (82.76 KiB) Visad 15953 gånger

Re: SV-11 tråden

Postat: 13 dec 2018, 07:48
av StaffanE
Du skulle kanske testa det här...

Re: SV-11 tråden

Postat: 13 dec 2018, 13:24
av Michael Palm
Ja till den första kanske, men till den andra vill jag försöka få det rätt från början. :ugeek: