Hej,
Kan jag få lite hjälp. Har ett förflutet som linkontrollflygare på -60 och -70 talet.
Tävlade dock aldrig men flög mycket stunt med en Veco Thunderbird och en Veco Hurricane med Veco 35, samt en del combat med kompisar.
Sen blev det bara RC-flyg och en hel del flygande med F3a modeller. Sen slutade det med en massa F3d tävlande som jag slutade med för ca 5 år sedan. Har börjat se dåligt pga diabetes i många år. Inte bra när man flyger F3d. Men med stunt så är ju inte modellen längre bort än 20 meter.
Nu ska jag bygga en stuntnodell. Vad skall jag välja? Jag gilla r inte att bygga så en ARC eller ARF skulle passa.
Är det någon som har byggt Brodak Strega. Hur mycket lättare blir modellen om jag klär själv med papper osv. Vad skall jag välja för motor.
Sen en fråga. på min modeller så var det differentialflaps, används det överhuvud taget inte idag och i så fall varför?
Hälsningar // Jan Pinotti i Malmö
Ny på forumet / Lämplig modell
Re: Ny på forumet / Lämplig modell
Hej! Och Välkommen! Är du släkt med Team piloten Pinotti som flög åt Rolf Hagel? Staffan Ekström bor i dina trakter! Han kan en hel del om Stunt! Det finns många ARF o ARC modeller att välja bland! Lycka till!
- Bilagor
-
- 1965_RH_P.jpg (90.07 KiB) Visad 13748 gånger
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 13 jun 2017, 14:22
Re: Ny på forumet / Lämplig modell
Jodå, pappa Mario byggde modellerna och Rolf fixade motorn.
Sen var det farfar som gjorde GP-motorerna en gång i tiden.
Har varit i kontakt med Staffa som hastigast.
Får prova igen när det inte är arbetstid.
Sen var det farfar som gjorde GP-motorerna en gång i tiden.
Har varit i kontakt med Staffa som hastigast.
Får prova igen när det inte är arbetstid.
Re: Ny på forumet / Lämplig modell
Jag har byggt en ARF Legacy fr0n Brodak. Med en Super Tiger .51 hamnar den på strax under 2 kilo.
Jag håller på med en Strega ARC med el setup, den som Brodak rekommenderar, och den är klädd med Coverall. Kommer kanna på ca 18-1900gr klar.
Jag håller på med en Strega ARC med el setup, den som Brodak rekommenderar, och den är klädd med Coverall. Kommer kanna på ca 18-1900gr klar.
Re: Ny på forumet / Lämplig modell
Det här var kul! Jag har träffat alla gamla rävar inom linkontroll! Jag höll på mycket 1962- 1970 och fick ett återfall 2007!
Re: Ny på forumet / Lämplig modell
Här har vi svart på vit vad du har skrivit!
- Bilagor
-
- 1963-02_TR_allmant.jpg (155.9 KiB) Visad 13737 gånger
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 13 jun 2017, 14:22
Re: Ny på forumet / Lämplig modell
Då har jag fått lite att tänka på.
Legacy är ju en elegant modell!
Fortfarande nyfiken på det där med differantialflaps?
Legacy är ju en elegant modell!
Fortfarande nyfiken på det där med differantialflaps?
- Michael Palm
- Inlägg: 1130
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Ny på forumet / Lämplig modell
Hej. Differentialflaps används inte längre. Nu skall det vara lika stora flaps på båda sidor med samma utslag. Så om yttervingen är lite kortare så görs ytterflapset lite bredare. Paul Walkers Impact och Ted Fanchers Trivial Pursuit har tex så, och de är ju mästare så något ligger väl i det.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!