Semispeed

Speed
Användarens profilbild
Streamerhook

Re: Semispeed

Inlägg av Streamerhook »

Efter att 2k-lacken härdat har nu alla detaljer skruvats fast och modellen är klar att provflygas.
Semi26.JPG
Semi26.JPG (96.54 KiB) Visad 537 gånger
Pipan hade ett utgångshål på 6,5 mm vilket är alldeles för stort. Därför svarvades en insats med ett hål på 4,5 mm. Denna presspassas in i pipan och sedan hjälper piphållaren till så att den sitter kvar.
Semi27.JPG
Semi27.JPG (48.75 KiB) Visad 537 gånger
Semi28.JPG
Semi28.JPG (88.29 KiB) Visad 537 gånger
Styrningen för linorna ute i vingspetsen görs av 1 mm pianotråd. Man bockar den som ett U och sticker in den underifrån samt limmar med epoxi. När epoxin torkat använder man en tång för att böja till öglorna.
Semi29.JPG
Semi29.JPG (115.86 KiB) Visad 537 gånger
För att skydda modellen vid start och landning har "duttar" av epoxi/mikroballonger placerats på ställen som kan skrapa i marken.
Semi30.JPG
Semi30.JPG (76.45 KiB) Visad 537 gånger
Mellan avstängararm och ok är det nu en vajer som gör att man kan stänga av motorn.
Användarens profilbild
Streamerhook

Inlägg av Streamerhook »

Semi31.JPG
Semi31.JPG (113.34 KiB) Visad 537 gånger
Och så här blev slutresultaten med allt monterat. USTKAM-motorn har jag kört i en annan Semispeed så jag vet att den fungerar men det är alltid en viss spänning att flyga en ny modell för första gången. Testet får vänta tills min flygarm blivit av med alla skenor/bandage.
.
Jag vet ju att det byggts några Semispeed runtom i landet och skulle gärna uppskatta några bilder här på forumet!
Se_upp_alla_sorkar

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Jag påbörjade ett bygge ungefär när artikeln med förslag på olika designer på en semispeed i LINA.

Ja den har varit nästan färdig rätt länge. Har några dagsaktuella foton. Jag har klätt med siden. Jag använder vitt japonsiden och färgar med textilfärg precis innan jag klär. Såhär flammigt blir det om man inte blöter sidenet rejält innan man lägger i färgbadet. Om någon vill veta mer om färgning av siden och Koverall (som kräver olika färgningmaterial) kan du skicka ett mail. Enklaste mailadressen är sm6fhi@ssa.se
semispeedTV.jpg
semispeedTV.jpg (281.63 KiB) Visad 514 gånger
Johan Rasmussen

Inlägg av Johan Rasmussen »

Vingspetstyngd är inte att förringa!
Den semispeed jag flyger har ingen, ett hjul, och kräver lite "wipping" i starten för att kännas bekvämt.
Så jag kommer lägga i lite .

2 hjul istället för 1 hjul gör självstart möjligt och starten allmänt enklare och säkrare. Att flyga med 2 hjul tills man fått allt att funka tycker jag är smart. Och allt går ju ut på att få alla grejer att samarbeta bra. Byta till 1 hjul kan man göra när det börjar lira.

Sedan avser jag göra kortare linor för att träna i pylon i "fejkade" hastigheter. Nu gör semin 175km/h med 15,92m linor. Upplevd hastighet med 13m=214km/h, 12m=232km/h, 11m=253km/h, 10m=278km/h. Blir spännande......
Skriv svar