Semispeed
- Streamerhook
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Semispeed
Naturligtvis är Ni välkomna att ställa frågor om det är något Ni undrar över .... Antingen här på forumet eller via mail.
- Streamerhook
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Semispeed
Nu hoppas jag Ni haft tid att göra klart vingen och att den är klädd. Nästa steg är att göra en stabilisator i 3 eller 4 mm balsa. Måtten framgår av ritningen nedan. Stabilisatorn är symmetrisk (15 cm på varje sida om kroppen) och rodret behövs enbart på insidan. Skär ut delarna och slipa dem till önskad profil. Där roderhornet ska sitta på rodret förstärker man med 0,4 mm plywood på både över- och undersidan. Lacka och kläd sedan med siden eller nylon.
I nästa avsnitt ska vi tillverka kroppen!
I nästa avsnitt ska vi tillverka kroppen!
- Streamerhook
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Semispeed
Nu är det dags att börja med kroppen. Så här ser den ut (här finns det plats för egen touch på utseendet!!):
1. Stabbe, vinge och motor har 0 grader i anfallsvinkel mellan sig. Detta åstadkommes lättast genom att man är noggrann då man skär ut kroppen.
2. Hålen i plywooden för stabbe, vinge och motor gör man lite mindre än vad de ska vara. Bitarna flyttar sig alltid lite när man limmar ihop dem och därför får man fila/slipa dem korrekt när det sitter ihop.
3. Avståndet mellan motorbockarna måste man naturligtvis anpassa efter den motor man tänker använda. Om man väljer att sätta fast motorn med alu-plattor (för att kunna byta mellan olika motorer med olika fästen) anpassar man bredden till den bredaste motor man har (eller uppskattar måttet). Först limmar man dit motorbockarna med epoxi och slipar sidorna jämna. Sedan limmar man dit plywooden som ska sitta på "motorsidan". Använd vitlim! Ta på lim och gnid ihop bitarna varefter man fixerar med papperstejp för att slutligen sättas i press mellan två brädbitar (och tvingar). Nu kan man slipa bort överskottet av plywood mellan motorbockarna. Låt överskottet på utsidan vara kvar.
Börja med att rita ut måtten på de olika bitarna. Gör också ett sporrhjul (trekant) i 3 mm plywood.
Så här ser det ut när bitarna är färdiga att limmas ihop. Tre saker att tänka på:1. Stabbe, vinge och motor har 0 grader i anfallsvinkel mellan sig. Detta åstadkommes lättast genom att man är noggrann då man skär ut kroppen.
2. Hålen i plywooden för stabbe, vinge och motor gör man lite mindre än vad de ska vara. Bitarna flyttar sig alltid lite när man limmar ihop dem och därför får man fila/slipa dem korrekt när det sitter ihop.
3. Avståndet mellan motorbockarna måste man naturligtvis anpassa efter den motor man tänker använda. Om man väljer att sätta fast motorn med alu-plattor (för att kunna byta mellan olika motorer med olika fästen) anpassar man bredden till den bredaste motor man har (eller uppskattar måttet). Först limmar man dit motorbockarna med epoxi och slipar sidorna jämna. Sedan limmar man dit plywooden som ska sitta på "motorsidan". Använd vitlim! Ta på lim och gnid ihop bitarna varefter man fixerar med papperstejp för att slutligen sättas i press mellan två brädbitar (och tvingar). Nu kan man slipa bort överskottet av plywood mellan motorbockarna. Låt överskottet på utsidan vara kvar.
- Bilagor
-
- Semi10.JPG (64.31 KiB) Visad 354 gånger
- Streamerhook
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Semispeed
Så här fint blir det när överskottet är borta
Nu ska den andra plywoodbiten limmas dit. Gör på motsvarande sätt som med den första biten. När det torkat slipar man upp hålen för vinge och stabbe. OBS! Var noga med vinklarna!. Slipa också bort överskottet av plywood runt om kroppen.
Sedan sätter man i stabbe och vinge i respektive hål och mäter in var de ska sitta samt markerar detta med en penna. Kolla också så att de sitter i 90 grader mot kroppen. Därefter limmar man dit dem (en i taget) med vitlim eller epoxi. Det är mycket viktigt att man håller koll på alla mått och vinklar innan limmet torkat. Använder man vitlim eller 24-timmars epoxi har man mer marginal för justeringar jämfört med snabb-epoxi. Limma också dit fenan (i ett spår i kroppen) och sporr-trekanten (också i ett spår i kroppen).
Det var allt för denna gång! Jobba på så kommer snart nästa avsnitt......- Streamerhook
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Semispeed
Ett sätt att få det rakt när man limmar vinge/stabbe mot kroppen är att använda något som har räta vinklar och ha det som stöd. Om man inte vill limma fast stöden i modellen är det en god idé att använda gladpack emellan. Efter limningen kanske man vill snygga till skarven med epoxi/filler/mikroballonger.
När modellen är ihoplimmad är det dags att göra en massa hål och sätta fast sak efter sak. Notera att detta bara är tillfälligt för att kunna slipa där det behövs etc. När allt sitter där det ska plockar man bort det igen (bortsett från skruven för oket samt blindmuttrarna för motorn). Vi börjar med att sätta dit den genomgående skruven som håller oket. Använd gärna ok av metall då ett ok av plast lätt kan slitas ut. Linkar för linor sätts direkt i oket, dvs är det helt onödigt att göra separata lead-outs.
I stabben gör man hål för gångjärnen. Jag använder 2 st breda gjorda i ett stycke. MP Jet säljer sådana. Fördelen är att det inte finns någon led där det fastnar lim och dessutom fjädrar de alltid tillbaka till neutralläge (ifall tex stötstången skulle lossna). Roderhornet fästs också med genomgående skruv och här funkar det med horn av plast. Som stötstång använder jag en cykeleker. Dessa finns ju att köpa i olika längder och det är bara att leta fram en med rätt längd i stötstångslådan.
- Streamerhook
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Semispeed
Eftersom som ok och motor sitter på var sin sida om kroppen är det oftast nödvändigt att ta upp ett hål i plywoodplattan för avstängaren. Det finns flera olika modeller av avstängare och jag använder en som sitter fast i motorns baklock. Oket har två hål och i det innersta sitter stötstången och vajern till avstängarens utlösare kommer att sitta i det yttre.
Här ser man avstängaren sticka ut ur hålet i plywooden. Notera också urslipningen i kroppen bakom hålet. Detta är för att avstängartråden ska löpa fritt mellan ok och avstängare. Bocka också till en 3 mm pianotråd till landningsställ (12 cm lång) och leta fram ett lämpligt hjul. Flyger man på gräs hemmavid är det inte fel med ett lite större hjul. Landningsstället fästs med dubbla plasthållare.
Borra sedan hålen för motorn och gör samtidigt några mellanläggsbitar av aluminium. Då djupet i kroppen bara är 11,5 mm måste dessa till för att motorn inte ska bottna i hålet. Jag använder blindmuttrar som limmas på baksidan av kroppen.
- Streamerhook
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Semispeed
Nästa steg är att sätta dit tanken. Jag har lyckan att kunna använda tankar som salig Rudolf Ross i Karlskoga gjorde och de passar utmärkt mellan kropp och pipa. Pipan och dess led vid motorn har ju en viss flexibilitet vilket gör att man kan vinkla pipan utåt om nu ens tank är lite större.
Vid pipans slut måste man göra ett klämfäste och förankra det i kroppen (eller stabben om det passar bättre). Att det är ett klämfäste är viktigt eftersom vi inte vill att sakerna ska sitta på trekvart och skramla loss i luften. När detta är gjort är det bara att skruva loss allt och slipa till alla ojämnheter innan ytbehandlingen börjar. Jag använder en blandning av talk och zaponlack för att fylla ut porer och andra ojämnheter. Det brukar bli flera lager med slipning emellan. man kan också gå på med Hagmans stålspackel på sprayburk. Då är principen att i princip allt man sprayar på ska slipas bort. Om vi inte strävar efter att få tyngsta modellen i Sverige.
När ytan är len som en barnstjärt vidtar målningen. Har inte bestämt mig för ett mönster ännu men vad det blir kommer Ni att se i nästa avsnitt....... Det tål ju att nämnas att man också kan flyga med en trävit modell som man enbart skyddslackat.
Vid pipans slut måste man göra ett klämfäste och förankra det i kroppen (eller stabben om det passar bättre). Att det är ett klämfäste är viktigt eftersom vi inte vill att sakerna ska sitta på trekvart och skramla loss i luften. När detta är gjort är det bara att skruva loss allt och slipa till alla ojämnheter innan ytbehandlingen börjar. Jag använder en blandning av talk och zaponlack för att fylla ut porer och andra ojämnheter. Det brukar bli flera lager med slipning emellan. man kan också gå på med Hagmans stålspackel på sprayburk. Då är principen att i princip allt man sprayar på ska slipas bort. Om vi inte strävar efter att få tyngsta modellen i Sverige.
När ytan är len som en barnstjärt vidtar målningen. Har inte bestämt mig för ett mönster ännu men vad det blir kommer Ni att se i nästa avsnitt....... Det tål ju att nämnas att man också kan flyga med en trävit modell som man enbart skyddslackat.