Va? säger ni! Men jag menar en hela vägen linstyrd modell, inte en lin- och stötstångsstyrd modell.
Jag skaffade en Mini-Oliver Tiger på 0,53 cc! Alltså nedskalad till 60%. Den är så fin, och går så fint, att jag vill bygga en kärra till den.
Fastnade för en Mini-Baby Flite Streak, alltså en Baby Flite Streak som jag ytterligare skalat ner till 85%. (Spännvidd 54,6 cm.) Då gäller det att jaga gram, och att slänga 2 gram på en stötstång verkar kass. I stället för stötstång kopplas två linor till oket. De dras sen till ett dubbelt roderhorn. Den ena linan får en dragfjäder som håller det hela spänt. Linornas anslutningar är gjorda så att de kommer upp några mm ovanför oket så att de går fritt. (Stabben sitter drygt 2 cm ovanför vingen.) Linorna är av 0,20 mm rostfri wire. En ytterligare fördel förutom låg vikt är att det hela blir helt glappfritt.
Se bild på vad jag hittills åstadkommit!
Någon annan som provat detta? Glappfriheten borde ju locka i stunt.
Varför inte göra en linstyrd modell som omväxling?!
- göran-olsson
- Kontakt:
Varför inte göra en linstyrd modell som omväxling?!
Senast redigerad av göran-olsson den 13 feb 2025, 12:35, redigerad totalt 1 gånger.
- Streamerhook
Re: Varför inte göra en linstyrd modell som omväxling?!
Varför inte minska vikten ytterligare genom att skippa oket och istället använda "F-control"? Några gram lättare lär det ju bli och väl kul att använda något som inte setts i en modell i Sverige på många år!?
.
Detta med två vajrar istället för en stötstång har provats av många i combat, bland annat Bjarne i Danmark, men alla som provat har inte forsatt med systemet då det är mycket känsligt för skador. Går en vajer av i en krasch är man körd medan en tjock stötstång kan utså mer påverkan.
Men för modeller där man flyger för sig själv ger det självklart en glappfri konstruktion.
.
Detta med två vajrar istället för en stötstång har provats av många i combat, bland annat Bjarne i Danmark, men alla som provat har inte forsatt med systemet då det är mycket känsligt för skador. Går en vajer av i en krasch är man körd medan en tjock stötstång kan utså mer påverkan.
Men för modeller där man flyger för sig själv ger det självklart en glappfri konstruktion.
- göran-olsson
- Kontakt:
F-control måste ge en jävla massa friktion i styrningen! Om man ersätter rörböjarna med trissor blir det bättre. Men man måste då säkra att linorna inte kan hoppa av eller komma i kläm. Och det faktum att lindragkraften vilar både på böjar/trissor och roderhorn med -gångjärn gör det hela möjligtvis tyngre i slutänden. I combat blir lin-linstyrning en dålig idé, på grund av det nämnda, men i såväl speed, team racing och stunt bör viktbesparing och glappfrihet vara välkomna. Jag återkommer i ämnet när kärran är 1) färdigbyggd och 2) provflugen....och 3) kraschad?? 
Lelle har hittat tunn mylar som ger nåt gram också.
PS: Kraften på böjar/trissor blir roten ur två gånger större än lindragkraften.

Lelle har hittat tunn mylar som ger nåt gram också.
PS: Kraften på böjar/trissor blir roten ur två gånger större än lindragkraften.

- göran-olsson
- Kontakt:
Nu tar vi färdigbyggd-kapitlet i serien!
Här några bilder på resultatet, och detaljer på höjd- och dyklinorna och deras horn. Babette FLITE STREAK fick den heta.
0,4 mm pianotråd används till anslutningarna. På höjdsidan har den ett V-format veck som används för längdjustering, och på dyksidan en S-formad fjäder som håller det hela lagom spänt. Hornen har hål för 25, 30 och 35 graders utslag.
Lelle hade en lite tunnare mylar c:a 20 my som jag klädde med. Kropp, stabbe och roder är lackade med polyuretan, två strykningar. På gångjärnsbanden kan man läsa tvättråd för mina kalsingar! Tanken är på c:a 10 cc, och propellern 5x3". Totalvikten hamnade på fel sida om 100 gram, men bara lite, 107 gram.
Nu väntar man på våren!
Här några bilder på resultatet, och detaljer på höjd- och dyklinorna och deras horn. Babette FLITE STREAK fick den heta.
0,4 mm pianotråd används till anslutningarna. På höjdsidan har den ett V-format veck som används för längdjustering, och på dyksidan en S-formad fjäder som håller det hela lagom spänt. Hornen har hål för 25, 30 och 35 graders utslag.
Lelle hade en lite tunnare mylar c:a 20 my som jag klädde med. Kropp, stabbe och roder är lackade med polyuretan, två strykningar. På gångjärnsbanden kan man läsa tvättråd för mina kalsingar! Tanken är på c:a 10 cc, och propellern 5x3". Totalvikten hamnade på fel sida om 100 gram, men bara lite, 107 gram.
Nu väntar man på våren!
- Bilagor
-
- bfsdown.jpg (34.69 KiB) Visad 465 gånger
-
- bfsup.jpg (49.55 KiB) Visad 465 gånger
-
- bfsready.jpg (288.8 KiB) Visad 465 gånger
-
Nu har du all tid i världen att bygga upp högernypan. Lindraget blir fruktansvärt..