Tänkte montera en självstart på min Vector.
Då jag ej haft detta tidigare behöver jag lite expertråd.
Har sett att många monterar en ögla på sporren längs ned vid hjulet.
Sporren är på Vectorn en tunn 1.5mm pianotråd ca 60mm lång.
Skulle kunna silverlöda på en ögla på hjulstoppet för sporrhjulet.
Men nu är jag lite tveksam till om denna lösning håller för en 40-motor på fullgas.
Man får ju ett moment då man monterar öglan så långt ned på den tunna pianotråden och har ingen lust att prova med tanke på vad som kan hända om det ger vika.
Några råd från er som provat skulle uppskattas.
Bifoga gärna bilder.
Tack på förhand!
Stefan
Självstart
Re: Självstart
Hej stefan!
Om sporren sitter fast ordentligt i modellen så håller en sporre gjord av 1,5 mm pianotråd utan problem.
Jag har själv använt en krok på min sporre och använt självstart fler än tusen gånger utan problem.
Orsaken till att min olycka ändå skedde var att jag inte säkerställt att modellen verkligen satt fastkrokad.
Till nästa säsong ska jag troligtvis byta ut min självstart till någonting säkrare. En variant av självstart som jag funderar på är den som har två ben som håller modellen vid stabbens framkant. På så viss ser man tydligare att modellen är säkrad. Då krävs inte heller någon ögla på modellen. Den ser ut att vara ganska enkel att bygga själv men finns också att beställa från Brodak. Sök på "stooge" på deras hemsida så dyker olika varianter upp.
Om sporren sitter fast ordentligt i modellen så håller en sporre gjord av 1,5 mm pianotråd utan problem.
Jag har själv använt en krok på min sporre och använt självstart fler än tusen gånger utan problem.
Orsaken till att min olycka ändå skedde var att jag inte säkerställt att modellen verkligen satt fastkrokad.
Till nästa säsong ska jag troligtvis byta ut min självstart till någonting säkrare. En variant av självstart som jag funderar på är den som har två ben som håller modellen vid stabbens framkant. På så viss ser man tydligare att modellen är säkrad. Då krävs inte heller någon ögla på modellen. Den ser ut att vara ganska enkel att bygga själv men finns också att beställa från Brodak. Sök på "stooge" på deras hemsida så dyker olika varianter upp.
- Bilagor
-
- 3of3.jpg (242.31 KiB) Visad 1425 gånger
-
- 2of3.jpg (305.63 KiB) Visad 1425 gånger
-
- 1of3.jpg (229.67 KiB) Visad 1425 gånger
Jag har en platta i järn, som jag köpte för 2 öl av en smed. Den väger 2kilo. Den har jag använt på gräs, asfalt och is! Ögla på sporrhjulet, krokas fast i en fjäderbelastad 2mm pianotråd. Knallgult snöre till centrum på cirkeln.
- Bilagor
-
- självstart.jpg (204.18 KiB) Visad 1419 gånger
PÅ den tiden jag använde självstart ( det var innan jag slutade flyga) gjorde jag så att jag lät sporren avslutas med självstaröglan. Sedan lödde jag på en stump med bockad hjulaxel och monterade ett sporrhjul där. Skulle lödningen brista hänger planet kvar i startplattan i alla fall och själva flygningen klarar sig bra utan sporrhjul. Safety first!
/Erik
/Erik
-
Tack för alla svar!
När det gäller att hålla kvar modellen med två pelare som ligger mot framkant stabbe. Har många ggr funderat på denna lösning då den ofta används i radiosammanhang. Men hur hållbar är stabben ibland är denna bara en fackverkskonstruktion med superlätt balsa. Kanske inte en del som man skall belasta på dessa modeller. Tål att tänka på!
När det gäller att hålla kvar modellen med två pelare som ligger mot framkant stabbe. Har många ggr funderat på denna lösning då den ofta används i radiosammanhang. Men hur hållbar är stabben ibland är denna bara en fackverkskonstruktion med superlätt balsa. Kanske inte en del som man skall belasta på dessa modeller. Tål att tänka på!