Speed Open
-
- Inlägg: 310
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Speed Open
En fundering kring modellen ovan. Den är högvingad och kommer då att hänga lite inåt vid flygning. Men linspänningen är betydligt mycket högre än den lilla lyftkraftskompisanten av den lite lutande vingen. Kan det vara ett problem?
-
- Inlägg: 310
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Speed Open
Vid helgens speedträning i Västerås, vilket var en superkul dag, så kikade jag lite på Pers SemiSpeed. Normalt tyngdpunktsläge och stor stabbyta, typ kanske 40%, men med ett pyttelitet roder. Modellen flög oerhört fint. Så jag skall nog öka stabbytan och minska roderytan till motsvarande.
Och att ha 2 hjul fram är absolut rätt modell för att ha en säker plattform för att fokusera på att få motor/tank/pipa&propeller att funka tillsammans. När allt funkar och går som man vill kan man byta till ett hjul och senare till vagga
Och att ha 2 hjul fram är absolut rätt modell för att ha en säker plattform för att fokusera på att få motor/tank/pipa&propeller att funka tillsammans. När allt funkar och går som man vill kan man byta till ett hjul och senare till vagga
-
- Inlägg: 310
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Speed Open
Såhär blir det. Texten från inlägg på FB.
Spirit of Speed.
Building season 2025 just started today, the day after the last CL-speed contest in Sweden 2024 and the first project to build is a Speed Trainer for the up to 10cc class (Swedish C-Speed Class, 5,01-10cc).
This one will use a K/B 6.5 with regular exhaust timing for flight trimming and Pylon training, and later a K/B 7.5 with pipe timing when everything works well (both engines use the same housing and are interchangeable).
Here is the design idea:
The fuselage contains a main section, a Pan, made from 2 carbon plates and 4 carbon square bars connected to a simple balsa nose and tail. The pan will be pull tested to 100 kg with a fake wing before continuing the build.
The wings will have a sanded balsa core covered on both sides with carbon cloth. 200g/m2 for the main with and 100g for the tail and have carbon plate hardpoints. The wing profile will be flat bottomed so the wings can be vacuum-bagged down onto a flat table with mylar on both sides for a perfect finish for simplicity and to avoid any warps. Both wings will be made a little too long and at the end of the build cut down to reach a wingloading of 75g/dm2 to ensure good flying characteristics. The tail cut to be 33% of the main wing area having a small elevator using a high deflection and simply hinged with transperant tape only.
The main wing will be bolted to the pan.
The CG positioned at 20%.
All controls will be external.
The landing gear will have 2 wheels for safe takeoffs with a helper or a stooge, mounted to the fuselage my std way and incorporating a high tail skid for good starts and landings. It can later be exchanged to a single wheel and eventually replaced by a skid using a Dolly for takeoff.
Finally I recently came up with a simple idea for a rigid, simple and adjustable tank mount. And I am working on a shutoff.
My concerns except for the pull test is the stability of the pan and fuselage handling the roaring and vibrating engine. But I tried to hold the weight down to a minimum to reduce the pull test as much as possible. The weight looks like ending up at 820g resulting in a pull test force limited to 41kg (50G by Swedish rules).
I think this will be an interesting and quite quick build with some for me new building techniques.
My design and building method lately has been designing the general idea of the model in 3D-CAD but building completely by hand taking only some general dimensions from the CAD model but without any detailed drawings and adjusting details along the line so, for instance, the CG ends up where I want it without additional ballast. A fun way of working!
To me the model reasambles Charles Lindbergh's "Spirit of St.Louis" with it's high and flat wing with constant cord and with no forward visibility for the pilot. So I named it "Spirit of Speed".
BR - Johan
Spirit of Speed.
Building season 2025 just started today, the day after the last CL-speed contest in Sweden 2024 and the first project to build is a Speed Trainer for the up to 10cc class (Swedish C-Speed Class, 5,01-10cc).
This one will use a K/B 6.5 with regular exhaust timing for flight trimming and Pylon training, and later a K/B 7.5 with pipe timing when everything works well (both engines use the same housing and are interchangeable).
Here is the design idea:
The fuselage contains a main section, a Pan, made from 2 carbon plates and 4 carbon square bars connected to a simple balsa nose and tail. The pan will be pull tested to 100 kg with a fake wing before continuing the build.
The wings will have a sanded balsa core covered on both sides with carbon cloth. 200g/m2 for the main with and 100g for the tail and have carbon plate hardpoints. The wing profile will be flat bottomed so the wings can be vacuum-bagged down onto a flat table with mylar on both sides for a perfect finish for simplicity and to avoid any warps. Both wings will be made a little too long and at the end of the build cut down to reach a wingloading of 75g/dm2 to ensure good flying characteristics. The tail cut to be 33% of the main wing area having a small elevator using a high deflection and simply hinged with transperant tape only.
The main wing will be bolted to the pan.
The CG positioned at 20%.
All controls will be external.
The landing gear will have 2 wheels for safe takeoffs with a helper or a stooge, mounted to the fuselage my std way and incorporating a high tail skid for good starts and landings. It can later be exchanged to a single wheel and eventually replaced by a skid using a Dolly for takeoff.
Finally I recently came up with a simple idea for a rigid, simple and adjustable tank mount. And I am working on a shutoff.
My concerns except for the pull test is the stability of the pan and fuselage handling the roaring and vibrating engine. But I tried to hold the weight down to a minimum to reduce the pull test as much as possible. The weight looks like ending up at 820g resulting in a pull test force limited to 41kg (50G by Swedish rules).
I think this will be an interesting and quite quick build with some for me new building techniques.
My design and building method lately has been designing the general idea of the model in 3D-CAD but building completely by hand taking only some general dimensions from the CAD model but without any detailed drawings and adjusting details along the line so, for instance, the CG ends up where I want it without additional ballast. A fun way of working!
To me the model reasambles Charles Lindbergh's "Spirit of St.Louis" with it's high and flat wing with constant cord and with no forward visibility for the pilot. So I named it "Spirit of Speed".
BR - Johan
-
- Inlägg: 310
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Speed Open
Hurra! Nu har byggsäsongen 2025 startat!
Först ut blir C-speed-trainern döpt till "Spirit of Speed".
Fick hem 1 kartong med kolfiber mm från Carbix till framkropp och vingar dan efter beställningen gjordes.
Carbix slår in alla vävar mm med släppfilm isf skräpplast och som åxå kan användas som sådan till div projekt om man sparar de bitarna. Det är ju kanon!
Först framkroppen/"pannan". Som jag gör, helt för hand, med bara några huvudmått från CAD-modellen och sen justera det som behövs alteftersom bygget fortskrider.
Först ut blir C-speed-trainern döpt till "Spirit of Speed".
Fick hem 1 kartong med kolfiber mm från Carbix till framkropp och vingar dan efter beställningen gjordes.
Carbix slår in alla vävar mm med släppfilm isf skräpplast och som åxå kan användas som sådan till div projekt om man sparar de bitarna. Det är ju kanon!
Först framkroppen/"pannan". Som jag gör, helt för hand, med bara några huvudmått från CAD-modellen och sen justera det som behövs alteftersom bygget fortskrider.
-
- Inlägg: 310
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Speed Open
Tänk vad kul det är när det blir som man tänkt sig!
Ett ganska lätt bygge av framkropp/panna i kolfiber. Tog bara 2 dagar när man kan genomhärda lamineringsepoxi på bara 2h i ett gammalt torkskåp inställt på 55 grader.
Och att använda tunna skumplastflak från byggmarknaden (såna som inomhusflygarna använder) till att testa storlek på vinge/stabbe och kropp "live" innan man börjar bygga är ju kanon! Bakkroppens slutliga längd bestäms när allt är monterat och nästan klart så TP hamnar rätt.
Det tar sig.
.
Ett ganska lätt bygge av framkropp/panna i kolfiber. Tog bara 2 dagar när man kan genomhärda lamineringsepoxi på bara 2h i ett gammalt torkskåp inställt på 55 grader.
Och att använda tunna skumplastflak från byggmarknaden (såna som inomhusflygarna använder) till att testa storlek på vinge/stabbe och kropp "live" innan man börjar bygga är ju kanon! Bakkroppens slutliga längd bestäms när allt är monterat och nästan klart så TP hamnar rätt.
Det tar sig.
.
-
- Inlägg: 310
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Speed Open
Lite update om Spirit of Speed.
Vingen blev ett kul bygge. En helbalsavinge med profil med platt undersida precis som Weatherman men med konstant korda. Vingen kläddes med 100g kolfiber som vacuumbaggades ner mot bordsytan. På så sätt blir det spikrakt utan formar. Kolfibern plastades på 2 mylarskivor som sen lades mot vingens båda sidor före vacuumprocessen. På så sätt fås en helt flygklar yta direkt efter härdningen. Balsavingen fick först hardpoints av kolfiberplattor infrästa i balsan och även 3 strykningar med zaponlack för att inte duga i sig för mycket epoxi. Vingspetsarna slipades plättlätt till med en bandslip när vingen var klar.
.
Vingen blev ett kul bygge. En helbalsavinge med profil med platt undersida precis som Weatherman men med konstant korda. Vingen kläddes med 100g kolfiber som vacuumbaggades ner mot bordsytan. På så sätt blir det spikrakt utan formar. Kolfibern plastades på 2 mylarskivor som sen lades mot vingens båda sidor före vacuumprocessen. På så sätt fås en helt flygklar yta direkt efter härdningen. Balsavingen fick först hardpoints av kolfiberplattor infrästa i balsan och även 3 strykningar med zaponlack för att inte duga i sig för mycket epoxi. Vingspetsarna slipades plättlätt till med en bandslip när vingen var klar.
.
-
- Inlägg: 310
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Speed Open
En speed modell skall ju ha en - speed motor med pipa!
Och jag kan absolut ingenting om pipor.....
Och för att kunna bygga färdigt kroppen som ju skall ha ett fäste längst bak för pipan så måste jag ju veta hur lång pipan skall vara.
Jag har fått diverse flyg och båtpipor som jag sneglat på ett tag nu samtidigt som jag frågat runt och läst på nätet.
Jag valde den snyggaste med lägst vikt och som verkade ha rimliga mått i förhållande till vad jag lärt mig.
Provkörning i trädgården med och utan pipa i en första setup. Samma varvtal uppmättes i båda fallen. Sen gick pipan av.
. Plockade fram aluminiumloden och började öva på div tunnplåt. Lätt är det inte. Och dessutom skall pipan lödas runt hela omkretsen utan att bli kladdigt, fult eller brännas hål. Att just löda runt hela pipan var svårast. Satte delarna i svarven och lödde medans pipan roterade. Det gick galant!
. Byggde sen en ordentlig superstadig ställning nere på flygfältet för att inte störa grannarna hemma. Först provkörning där pipan förlängdes (i en siliconslang) med 1 cm per körning. Ingen skillnad. Nästa dag kortades pipan med en rörskärare 1cm per körning och plötsligt steg varvtalet ett par tusen varv. Så det fick bestämma byggmåtten för kroppen.
. Då min tanke är att använda den minimala stumpen till ytterstabbe till pipfäste så blev hela kroppen kortare pga att pipan blivit kortare (och ju fortare det går, förhoppningsvis, så kommer den bli ännu kortare). För att behålla mycket stabbyta långt bak så ritade jag ikväll om den till att vara bakåtsvept och med lite större yta dessutom. Ser lite fräckt ut. Så nu kan modellen byggas klar.
.
Och jag kan absolut ingenting om pipor.....
Och för att kunna bygga färdigt kroppen som ju skall ha ett fäste längst bak för pipan så måste jag ju veta hur lång pipan skall vara.
Jag har fått diverse flyg och båtpipor som jag sneglat på ett tag nu samtidigt som jag frågat runt och läst på nätet.
Jag valde den snyggaste med lägst vikt och som verkade ha rimliga mått i förhållande till vad jag lärt mig.
Provkörning i trädgården med och utan pipa i en första setup. Samma varvtal uppmättes i båda fallen. Sen gick pipan av.
. Plockade fram aluminiumloden och började öva på div tunnplåt. Lätt är det inte. Och dessutom skall pipan lödas runt hela omkretsen utan att bli kladdigt, fult eller brännas hål. Att just löda runt hela pipan var svårast. Satte delarna i svarven och lödde medans pipan roterade. Det gick galant!
. Byggde sen en ordentlig superstadig ställning nere på flygfältet för att inte störa grannarna hemma. Först provkörning där pipan förlängdes (i en siliconslang) med 1 cm per körning. Ingen skillnad. Nästa dag kortades pipan med en rörskärare 1cm per körning och plötsligt steg varvtalet ett par tusen varv. Så det fick bestämma byggmåtten för kroppen.
. Då min tanke är att använda den minimala stumpen till ytterstabbe till pipfäste så blev hela kroppen kortare pga att pipan blivit kortare (och ju fortare det går, förhoppningsvis, så kommer den bli ännu kortare). För att behålla mycket stabbyta långt bak så ritade jag ikväll om den till att vara bakåtsvept och med lite större yta dessutom. Ser lite fräckt ut. Så nu kan modellen byggas klar.
.
-
- Inlägg: 310
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Speed Open
Det blev en helomvändning när det gäller stabben. Jag hade ju redan tidigare gjort en stabbe och tiden börjar rinna ut för att hinna med alla projekt som är planerade före våren. Så den gamla stabben plockades fram och vändes och vreds på i en hel natt tills pusselbitarna föll på plats. Även stabben är vacuum-baggad mot arbetsbordet mellan 2 mylarskivor. Men istället för kolfiber, 80g glasfiber innerst och 25g glas ytterst på båda sidor som ger en ännu bättre yta nästan helt utan porer överhuvudtaget när mylaren rivs av.
Roderoket och stötstången flyttades ut längre från kroppen då man måste kunna hålla i kroppen ordentligt vid provdragningen av linorna med ca 45kg. Nu kommer man in med fingrarna emellan och kan hålla i ordentligt!
Ett separat bakre pipfäste gjordes av en kolfiberbalk jag gjort tidigare till stuntbygget. Då kunde stabben flyttas längre bak och kroppen förlängas. En fena kom på plats som lånat utseendet något från Weatherman. Ingen färg tillkommer utan den svarta kolfibern och det träfärgade glasfiberklädda är tänkt att se bra ut tillsammans. Jo mitt lilla signum, de små nedsäkta Racer-Fönstren, kommer på plats förståss.
Nu får det bli som det ser ut. TP hamnar precis på mellan 15-20% som det faktiskt var tänkt. Småfix skall göras, vingen limmas på plats och sedan skall tank och avstängare tillverkas.
.
Roderoket och stötstången flyttades ut längre från kroppen då man måste kunna hålla i kroppen ordentligt vid provdragningen av linorna med ca 45kg. Nu kommer man in med fingrarna emellan och kan hålla i ordentligt!
Ett separat bakre pipfäste gjordes av en kolfiberbalk jag gjort tidigare till stuntbygget. Då kunde stabben flyttas längre bak och kroppen förlängas. En fena kom på plats som lånat utseendet något från Weatherman. Ingen färg tillkommer utan den svarta kolfibern och det träfärgade glasfiberklädda är tänkt att se bra ut tillsammans. Jo mitt lilla signum, de små nedsäkta Racer-Fönstren, kommer på plats förståss.
Nu får det bli som det ser ut. TP hamnar precis på mellan 15-20% som det faktiskt var tänkt. Småfix skall göras, vingen limmas på plats och sedan skall tank och avstängare tillverkas.
.