Komposit-Kropp
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Tank utrymmet fyllt med skum limmat but för bit med UHU Por. Lite spalt här och där spacklar man på slutet m micro ballonger.
Nästa steg att fylla även motorrummet ( där skummet senare efter plastningen skall smältas bort med aceton ).
Nästa steg att fylla även motorrummet ( där skummet senare efter plastningen skall smältas bort med aceton ).
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Ikväll blev även motorrummet fyllt med skum. Med bara lite lim. Skummet i motorutrymmet skall ju bort efter plastningen.
Kroppen skars sen till lite mer till korrekt form (fick fortfarande med lite marginal, den skall ju slipas sedan) med tjock aluminium tejp som guide för värme tråden.
Nästa steg i morgon är att plocka fram den riktigt vassa förskäraren och börja tälja.
Kroppen skars sen till lite mer till korrekt form (fick fortfarande med lite marginal, den skall ju slipas sedan) med tjock aluminium tejp som guide för värme tråden.
Nästa steg i morgon är att plocka fram den riktigt vassa förskäraren och börja tälja.
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Kroppen hyvlades med vass förskärare i små symmetriska skör.
Slipades sedan med 40&80-oapper på lång klots.
Lim skarvarna i UHU-Por var svårslipade. De yttre lim skarvarna skars bort och spacklades med epoxiplast/micro ballonger
Här finns förbättringspotential. Hur göra denna limning bättre och enklare? Finns tex sprutskum att använda här?eller skära ut all små bitar kleta in i epoxi/micro ballonger och linda fast m tejp?
Slipades sedan med 40&80-oapper på lång klots.
Lim skarvarna i UHU-Por var svårslipade. De yttre lim skarvarna skars bort och spacklades med epoxiplast/micro ballonger
Här finns förbättringspotential. Hur göra denna limning bättre och enklare? Finns tex sprutskum att använda här?eller skära ut all små bitar kleta in i epoxi/micro ballonger och linda fast m tejp?
- Michael Palm
- Inlägg: 1135
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Komposit-Kropp
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Tja Michael.
Det var ett intressant projekt! Kul att se att man kan angripa ett bygge på olika sätt.
Blå cellplast, eller XPS som det heter, är ett intressant material. Det gäller att hitta de olika möjligheterna det ger.
Min kropp jag gör nu är tänkt som en homogen ej urholkad kropp för att bli så enkel som möjligt. jag offrar vikten som kan gå att spara.
Det går att utveckla nya metoder. Titta på RC inomhusflygarna. De använder klena tunna flak och massor med kolfiberpinnar tex. Som nu blivit std.
Och jag vet du jobbar med egna byggmetodsprojekt.
Rasmus
Det var ett intressant projekt! Kul att se att man kan angripa ett bygge på olika sätt.
Blå cellplast, eller XPS som det heter, är ett intressant material. Det gäller att hitta de olika möjligheterna det ger.
Min kropp jag gör nu är tänkt som en homogen ej urholkad kropp för att bli så enkel som möjligt. jag offrar vikten som kan gå att spara.
Det går att utveckla nya metoder. Titta på RC inomhusflygarna. De använder klena tunna flak och massor med kolfiberpinnar tex. Som nu blivit std.
Och jag vet du jobbar med egna byggmetodsprojekt.
Rasmus
Senast redigerad av Johan Rasmussen den 06 mar 2024, 14:38, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
För att öka fästytan mellan kolfiberspanten som bara är 1mm tjocka och det kommande yttre glasfiberlagret på kroppen så frästes spår ner längs spanten. Det var tänkt att bli bara 5mm djupa men eftersom jag inte var nöjd med hur cellplasten mellan spanten satt fast så ökade jag djupet till 10-12mm. Då vet jag att den yttre centimetern av cellplasten sitter mycket bra fast i spanten.
Spalten penslades först med lamineringsepoxi så ytorna blev vätta och sen fylldes spalten med epoxi/microballonger.
Vikten på hela kroppen utan glasfiber och fena (men inkl tank) vägdes.
Nu återstår bara att klä med ett lager 163g/m2 glasfiber på hela kroppen och med 1 (ev. 2) lager extra runt motorn som ju skall agera motorkåpa.
Spalten penslades först med lamineringsepoxi så ytorna blev vätta och sen fylldes spalten med epoxi/microballonger.
Vikten på hela kroppen utan glasfiber och fena (men inkl tank) vägdes.
Nu återstår bara att klä med ett lager 163g/m2 glasfiber på hela kroppen och med 1 (ev. 2) lager extra runt motorn som ju skall agera motorkåpa.
- Michael Palm
- Inlägg: 1135
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Komposit-Kropp
Jag tänkte bara du kanske kan få några tips därifrån
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Tja Michael.
Jo. Att göra en urholkad del till tankutrymmet blir det nästa bygge. Och även till mitt/bakkropp OM vikten i detta bygge blir för högt och OM jag hittar ett superenkelt sätt att göra det.
Denna gång accepterar jag utvecklingstid men nästa bygge skall gå superkvickt!
Funderar allt mer på om inte Combat byggen är det ultimata sättet att utveckla på?
- Rasmus
Jo. Att göra en urholkad del till tankutrymmet blir det nästa bygge. Och även till mitt/bakkropp OM vikten i detta bygge blir för högt och OM jag hittar ett superenkelt sätt att göra det.
Denna gång accepterar jag utvecklingstid men nästa bygge skall gå superkvickt!
Funderar allt mer på om inte Combat byggen är det ultimata sättet att utveckla på?
- Rasmus
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Kroppen fick en avslutningsdetalj i balsa samt en hårdträbit installerad som fästpunkt för sporren.
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Skarvlinjerna där urtagen för vingen skall skäras slipas ner ca 0,4mm så en glasfiberremsa kan fästas under kroppens yttre kontur. det spar mycket spackling senare. OCh ett spår bakom nosringen frästes för att fyllas med epoxi/bommullsflocks så glasfibret fäster bara mot nosringen.