Planka frigolit

Bygge och ytbehandling.
Cjoslotcjo
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 nov 2020, 20:35

Planka frigolit

Inlägg av Cjoslotcjo »

Hej,
Tänkte använda vakuum vid plankning av vingar.
Någon som vet vad vilket vakuum är max innan frigoliten deformeras?
Gäller vanlig 20kg eps S80 frigolit

/cjo
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Planka frigolit

Inlägg av Johan Rasmussen »

Om du använder det utvändiga och delarna (och de utskurna inre delarna) som när du lägger tegelstenar uppepå, gör ett överslag vilket yttryck det representerar uppepå paketet och lägg dig vid det undertrycket. Borde funka och blir defenetivt betydligt bättre fördelat med vacuumpåse än med tegelstenar......
Guzzten
Inlägg: 256
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Planka frigolit

Inlägg av Guzzten »

Måste man ha så högt tryck egentligen? Dom gånger jag plankat har jag haft ett hyllplan och en 25L vattendunk som vikt, och det håller det för. Naturligtvis måste skrotet på både in och utsida finnas där.
Det optimala, som dom gör i en del autoklaver, är att köra med vacuum i påse och övertryck utanpå det. Men då är det ju kolfiber eller annat som paketeras. Det borde räcka med att det är undertryck, så det inte rör sig, låt säga 1kg kanske. Eller har jag fel?
Cjoslotcjo
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 nov 2020, 20:35

Re: Planka frigolit

Inlägg av Cjoslotcjo »

Hej,
Vakuum är lurigt och det blir ett j-a tryck om man är oförsiktig.
Om jag minns rätt så är en atmosfärs tryck ungefär lika med 10 meter vattenpelare.
Om man har ett vakuum på -0,5 så blir det ett tryck på 50 kg / dm^2. Så en dunk på 25 kg är inte så mycket om vingen är på 20 dm^2. 25/20=1,25 kg/dm^2

Som sagt om jag minns rätt, rätta mig om jag har fel.


Jag får gör några tester och kolla hur mycket frigoliten trycks ihop...
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Planka frigolit

Inlägg av Johan Rasmussen »

Vad har du för utrustning? Kan du reglera ditt undertryck?
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Planka frigolit

Inlägg av Johan Rasmussen »

Om du kan reglera ditt undertryck och sakta låta det öka och om du använder trannsparent plast för vakumpåsen så ser du hur allt lägger sig på plats och kan stanna processen när du är nöjd.
Skriv svar