Linspänning

Allmänna diskussioner.
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Linspänning

Inlägg av Johan Rasmussen »

Hej.

Finns någon bra utläggning rörande faktorer som påverkar linspänningen för en stuntkärra publicerad?

Mvh - Rasmus
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 448
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Linspänning

Inlägg av Niklas_L »

Hej Johan!
I Lina nr 4-1998 finns en artikel skriven av Tom Dixon och översatt av Lars Roos som är ganska heltäckande i ämnet linspänning. Den börjar på sidan 18.
https://www.slis.org/_Media/1998_lina_4_4.pdf
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Linspänning

Inlägg av Johan Rasmussen »

Tack Niklas!
Det var en bra artikel, i varje detalj.

Jag har dock börjat fundera över en detalj som ej togs upp i artikeln - Fenans betydelse.
Sidroderutslag nämns, men ej fenan i sig. Och i dess förlängning hela kroppens yta och dess utbredning.

Säg att motor, fena och sidroder står helt rakt. Och att utledarna flyttas bakåt. Då kommer nosen att vridas utåt och bakkropp/fena att vridas inåt. Bakkropp/fena har normalt betydligt större yta än nosen och blir vända inåt mot fartvinden och vill då vrida flygplanet inåt igen. Tills balans uppstår mellan de bakåtflyttade utledarna och den inåtvridna bakkroppen/fenan. Men de jobbar mot varandra.

Funderar på vad skillnaden blir om man tar bort fenan. Fenan tror jag kanske sitter där av rent estetiska och nostalgiska skäl. Det är ju lätt att prova. Bara skära bort fenan och känna efter. Den kan ju limmas tillbaka igen.

Finns nån fundering kring detta?
Behövs fenan kanske i starten?

Mvh - RAsmus
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 448
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Linspänning

Inlägg av Niklas_L »

Jag har ritat en skiss där jag försöker illustrera mina tankar kring varför en fena kan förbättra modellens flygegenskaper och utjämna linsträckningen.
Detta gäller framförallt när vinden är förhållandevis stark (vilket nästan alltid är fallet på tävling...) Vid stark vind har jag vid flera tillfällen märkt hur linsträckningen markant minskat när modellen befinner sig i området där man har sidovind från cirkelns utsida (se fig. 1). Ett halvt varv senare trycker vinden modellen ifrån dig och ger mycket stark linsträckning samt oönskad "wind-up" i loopingarna (fig. 2).
En fena av tillräcklig storlek menar jag kan hjälpa till att reducera den effekten genom att vrida ut nosen i fig. 1 och omvänt i fig. 2.

Eller tänker jag fel?
Bilagor
En skiss på hur vinden påverkar modellen.jpg
En skiss på hur vinden påverkar modellen.jpg (91.05 KiB) Visad 4009 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Linspänning

Inlägg av Johan Rasmussen »

Hej Niklas.

låter rimligt.
I detta fallet offrar du då lite av linspänningen nere i vind där de flesta manövrar utförs.
Men vinner samtidigt lite upp i vind i uppgången till wingover och till överliggande åttan.

Tänker jag testar en blåsig dag. med fena och med avkapad fena.

-Rasmus
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Linspänning

Inlägg av Johan Rasmussen »

Igår hann jag med 2 ytterligare tester. Ett planerat och ett oplanerat.

Först så tejpade jag fast ett par hekto bly på tyngdpunkten. En härlig höjning av linspänningen i planflykt och pondus i liggande manövrar. Lite för mycket för 3:e hörnet i trekantsloopingen med denna uppställning. Men över huvudet var det nog ingen hit. Kanske prova med lite mindre senare.

Sen råkade jag lite senare landa i en snödriva med påföljd att fenan bröts av i ett perfekt snitt längs skarven mot kroppen.

Så då flög jag efterföljande flygningar utan fena. Vilket jag ju ändå tänkt att testa.
Inte märkte jag nån skillnad alls, tror jag. Kanske känndes den lite "renare". Jag tror ju att fenan är av ondo så det kanske påverkar mig.
Jag kom på att istället för att limma tillbaka fenan så kan jag göra den löstagbar. Så kan testet fortgå med och utan.
Tänker fortsätta utan fena tills jag märker någon nackdel. Tex att modellen kommer inåt i starten eller så. Blir intressant.

IMG_20230406_130332_1_copy_800x450_1.jpg
IMG_20230406_130332_1_copy_800x450_1.jpg (129.9 KiB) Visad 3815 gånger
IMG_20230407_102919_2_copy_800x450.jpg
IMG_20230407_102919_2_copy_800x450.jpg (100.91 KiB) Visad 3815 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Linspänning

Inlägg av Johan Rasmussen »

Vidare testflygning utan fena höll på att gå helt galet. En tum från totalkrasch.
Allt inkl starten går bra tills en störning uppträder. Då försvinner snabbt linspänningen och den söker sig inte självmant tillbaka.
Tappade linspänningen i övre hörnet i buntarna 3 ggr.

Det var dock ganska turbulent i luften. Så stor osäkerhet om resultatet.

Men tills jag har fler maskiner i stallet så monteras fenan tillbaka

IMG_20230411_125637323_copy_800x600.jpg
IMG_20230411_125637323_copy_800x600.jpg (277.46 KiB) Visad 3717 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Linspänning

Inlägg av Johan Rasmussen »

Fenan återmonterad
Sidrodret utåtriktat litegrann. Det är ju justerbart
Även motorn nu något utåtriktat med brickor under motorflänsarnas främre skruvpar.
Vingspetstyngd så yttre vingtippen hänger något vid kanter.
Utledarna lite extra bakåt.
Och varvtider sänkt till 5,0s.

Dvs - åter till det traditionellt normala. Och det funkar mycket bra.
Det var en lång resa runt i cirklar ......
Men lärorikt för en återvändare.

Linspänningen är nu mycket bra för denna lätta modell.
Dock finns fler ideer för att höja linspänningen, men de får vänta så länge .
IMG_20230417_131643502_copy_800x450.jpg
IMG_20230417_131643502_copy_800x450.jpg (191.28 KiB) Visad 3561 gånger
Skriv svar