SemiStuntare
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Ny självstartare i typ samma utförande jag hade på 80-talet. Nu fäst i lådan m vingskruvar så den funkar även på asfalt utan jordspikar. Funkade perfekt vid provflygning. Gjord i ek som börjar bli ett favoritmaterial när man har rätt verktyg......
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Utvecklingen går vidare. I ett ytterligare försök att få mer lyft ut ur vingen utan att öka spännvidden som jag begränsat till 1m, efter att tidigare ökat kordan med fasta flaps, så monterades Winglets.
Vikten ökade något men vändradien minskade faktiskt. Och tendens till stall försvann. Vilket betyder att de funkar.....
Kvar finns nu bara möjligheten att byta till bättre vingprofil med helplankad nos. Men då måste en ny vinge byggas......
Det finns dessutom potential till att minska vikten med 100g från dagens utförande
930g
38g/dm2
TP 24%
Jo - och så har jag tagit bort både utåtriktningen av motorn och sidroderutslaget utan att notera någon skillnad. Det verkar som om utledarnas placering är det helt avgörande. Jag kan se med de monterade siktpinnarna i båda vingspetsarna att planet faktiskt går ganska snett genom luften. Så nästa gång flyttas utledarna sakta framåt steg för steg.
Däremot stretar motorsystemet emot. Får ej jämn motorgång genom hela flygningen. Provat propellrar från 9-4, 9-5, 9-6, 10-4, 10-5 och 10-6. Och topplockspackningar +0,2/0,4/0,6/0,8/1,0mm. Och olika varvtal på alla kombinationer.
Så nu är det dags att ge sig på tanken tror jag. Det är en std uniflow stunttank. Men jag har en ide om att med profilkroppsmonterad tank och sidmonterad motor så kan utformningen/positionen kanske krävas vara annorlunda än med normal kropp. Ska leta info först. Nån som har tips?
Vikten ökade något men vändradien minskade faktiskt. Och tendens till stall försvann. Vilket betyder att de funkar.....
Kvar finns nu bara möjligheten att byta till bättre vingprofil med helplankad nos. Men då måste en ny vinge byggas......
Det finns dessutom potential till att minska vikten med 100g från dagens utförande
930g
38g/dm2
TP 24%
Jo - och så har jag tagit bort både utåtriktningen av motorn och sidroderutslaget utan att notera någon skillnad. Det verkar som om utledarnas placering är det helt avgörande. Jag kan se med de monterade siktpinnarna i båda vingspetsarna att planet faktiskt går ganska snett genom luften. Så nästa gång flyttas utledarna sakta framåt steg för steg.
Däremot stretar motorsystemet emot. Får ej jämn motorgång genom hela flygningen. Provat propellrar från 9-4, 9-5, 9-6, 10-4, 10-5 och 10-6. Och topplockspackningar +0,2/0,4/0,6/0,8/1,0mm. Och olika varvtal på alla kombinationer.
Så nu är det dags att ge sig på tanken tror jag. Det är en std uniflow stunttank. Men jag har en ide om att med profilkroppsmonterad tank och sidmonterad motor så kan utformningen/positionen kanske krävas vara annorlunda än med normal kropp. Ska leta info först. Nån som har tips?
- Michael Palm
- Inlägg: 1181
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: SemiStuntare
Inttessant med effekten av winglets. Om du skall bygga en ny, så förläng bakkroppen. Sök på stunthanger om tanken, kanske tank on profile är bra sökord
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Michael Palm
- Inlägg: 1181
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: SemiStuntare
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Idag var en intressant kväll i garaget
Först kom jag på ett sätt att borra 2mm hål rakt igenom ett 3mm mässingsrör! Helt på fri hand! Superballt!
Med den kunskapen kunde jag göra en ny tank till SemiStuntaten med endast utvändiga rör. Tanken är helt tom inuti! Soppan dräneras ut till matarröret genom hål borrade från utsidan genom ett snillrikt kanalsystem. Precis som ett badkar! Tanken är att det skall få motorn att dö helt tvärt när soppan är slut då inga små fickor för soppan finns kring invändiga rör. Funkar det så är det ett steg framåt från förr.
Tanken är betydligt smalare i ett försök att få motorn att gå jämnare över tid.
Först kom jag på ett sätt att borra 2mm hål rakt igenom ett 3mm mässingsrör! Helt på fri hand! Superballt!
Med den kunskapen kunde jag göra en ny tank till SemiStuntaten med endast utvändiga rör. Tanken är helt tom inuti! Soppan dräneras ut till matarröret genom hål borrade från utsidan genom ett snillrikt kanalsystem. Precis som ett badkar! Tanken är att det skall få motorn att dö helt tvärt när soppan är slut då inga små fickor för soppan finns kring invändiga rör. Funkar det så är det ett steg framåt från förr.
Tanken är betydligt smalare i ett försök att få motorn att gå jämnare över tid.
Re: SemiStuntare
Intressant att följa dina experiment Johan.Johan Rasmussen skrev: ↑16 sep 2022, 00:27 ...Först kom jag på ett sätt att borra 2mm hål rakt igenom ett 3mm mässingsrör! Helt på fri hand! Superballt!...
...Tanken är att det skall få motorn att dö helt tvärt när soppan är slut ...
Kan du beskriva närmare hur du borrade hålet?
Vill du verkligen att motorn ska dö tvärt utan förvarning? Jag vill gärna ha ett par varv där man hör att bränslet börjar ta slut.
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Tja Staffan. Fixxar beskrivning. Det var så kul att jag glömde fota. Bilder och ritning kommer....
Testet idag blev mkt positivt. Det tog förståss 4 tankar med renspolning av nålen var gång för att få ut löd-skiten. Men sen dök stuntgången upp!!!
Varför? Egentligen kanske bara pga tunnare tank.
Däremot dog motorn vid tom tank efter bara en "hick" och sen död. Istället för en vecka av svåra hostningar.... Suveränt!
Nästa test blir 10mm rödbok mellan motor och kropp för att flytta tanken längre in från motorn ( fast genom att göra tvärtom). När att funkar bra skall man ändå gå vidare för att förstå vad som egentligen hände.
Och så en skruvmejsel genom handtagets dyklina förståss!
Mvh R asmus
Testet idag blev mkt positivt. Det tog förståss 4 tankar med renspolning av nålen var gång för att få ut löd-skiten. Men sen dök stuntgången upp!!!
Varför? Egentligen kanske bara pga tunnare tank.
Däremot dog motorn vid tom tank efter bara en "hick" och sen död. Istället för en vecka av svåra hostningar.... Suveränt!
Nästa test blir 10mm rödbok mellan motor och kropp för att flytta tanken längre in från motorn ( fast genom att göra tvärtom). När att funkar bra skall man ändå gå vidare för att förstå vad som egentligen hände.
Och så en skruvmejsel genom handtagets dyklina förståss!
Mvh R asmus
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Hej
Här kommer bilder tillverkningen av de utvändiga anslutningsröret till den färdiglödfa tanken.
Verktyg: 3mm rund nålfil, 3mm rostfri bort och tjock aluminiumtejp.
Vid borrningen genom röret hålls röret endast med fingrarna så det kan rotera själv till rätt position för hålet på baksidan.
Här kommer bilder tillverkningen av de utvändiga anslutningsröret till den färdiglödfa tanken.
Verktyg: 3mm rund nålfil, 3mm rostfri bort och tjock aluminiumtejp.
Vid borrningen genom röret hålls röret endast med fingrarna så det kan rotera själv till rätt position för hålet på baksidan.
Senast redigerad av Johan Rasmussen den 19 sep 2022, 13:08, redigerad totalt 1 gånger.