Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler
Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler
God fortsättning önskar jag alla läsare här på vårt forum!
Jag hoppas att ni alla sysselsätter er med ett nytt roligt byggprojekt!
Den här vintern har jag tagit tillfället att bygga mig en Gieseke Nobler. Min förhoppning är att så småningom ha en modell som jag kan flyga med i vår nyligen startade flygklass Classic.
Jag har tyvärr inte tillgång till byggsatsen från Top Flite utan använder lösvirke. Den kommer att få en cellplastvinge plankad med abachi. Vingen fick jag av Rudolf Ross för flera år sedan och den har sedan dess samlat damm på en hylla i mitt byggrum.
Vingen var från början avsedd för profilmodellen Röde Rudolf. Rudolf – som var väldigt praktiskt lagd – byggde den allra första modellen av den hela bakdelen från en kraschad SIG Banshee. Vingen kopierades från en Gieseke Nobler ritning och skars ut i cellplast. Plankningen med abachi-fanér är tyngre jämfört med balsa dito men Rudolf uppskattade den betydligt stryktåligare ytan och det lägre priset.
Min vinge kommer därför väga ca 60-70 gram mer p g a detta men då modellen inte kommer att bli en seriös tävlingsmaskin så har det mindre betydelse för mig. Kanske kan jag spara några gram på andra ställen.
Bob Gieseke använde en Fox 35 i den modell han vann VM med när det begav sig. Jag har istället tänkt att prova en modernare och betydligt starkare motor – Thunder Tiger 36 Pro. Venturi, nål, rör samt tungdämpare har jag köpt från Randy Smith. Motorn är helt standard (den modifierade versionen som tidigare gick att köpa från Randy är något starkare och 30 gram lättare). Från Randy har jag köpt lämpliga propellrar att prova med. Dels en kolfiber prop 10.6 x 4.9” och dels några Cyclone 11 x 4.5”.
För att få tillräcklig markfrigång även på gräs så har jag tänkt att göra landningsstället 25 mm högre än på originalet.
För många år sedan skrev Ulf Selstam en utförlig byggartikel där han recenserade byggsatsen från Top Flite. Ulf skrev bl a att modellen gärna ville ”stå på nosen” och att han bockade stället framåt för att komma tillrätta med problemet. Tar tacksamt emot tips kring landningsstället från er som har erfarenhet av Gieseke Nobler.
Hoppas att fler gör mig sällskap och bygger en Classic-kärra den här vintern!
Jag hoppas att ni alla sysselsätter er med ett nytt roligt byggprojekt!
Den här vintern har jag tagit tillfället att bygga mig en Gieseke Nobler. Min förhoppning är att så småningom ha en modell som jag kan flyga med i vår nyligen startade flygklass Classic.
Jag har tyvärr inte tillgång till byggsatsen från Top Flite utan använder lösvirke. Den kommer att få en cellplastvinge plankad med abachi. Vingen fick jag av Rudolf Ross för flera år sedan och den har sedan dess samlat damm på en hylla i mitt byggrum.
Vingen var från början avsedd för profilmodellen Röde Rudolf. Rudolf – som var väldigt praktiskt lagd – byggde den allra första modellen av den hela bakdelen från en kraschad SIG Banshee. Vingen kopierades från en Gieseke Nobler ritning och skars ut i cellplast. Plankningen med abachi-fanér är tyngre jämfört med balsa dito men Rudolf uppskattade den betydligt stryktåligare ytan och det lägre priset.
Min vinge kommer därför väga ca 60-70 gram mer p g a detta men då modellen inte kommer att bli en seriös tävlingsmaskin så har det mindre betydelse för mig. Kanske kan jag spara några gram på andra ställen.
Bob Gieseke använde en Fox 35 i den modell han vann VM med när det begav sig. Jag har istället tänkt att prova en modernare och betydligt starkare motor – Thunder Tiger 36 Pro. Venturi, nål, rör samt tungdämpare har jag köpt från Randy Smith. Motorn är helt standard (den modifierade versionen som tidigare gick att köpa från Randy är något starkare och 30 gram lättare). Från Randy har jag köpt lämpliga propellrar att prova med. Dels en kolfiber prop 10.6 x 4.9” och dels några Cyclone 11 x 4.5”.
För att få tillräcklig markfrigång även på gräs så har jag tänkt att göra landningsstället 25 mm högre än på originalet.
För många år sedan skrev Ulf Selstam en utförlig byggartikel där han recenserade byggsatsen från Top Flite. Ulf skrev bl a att modellen gärna ville ”stå på nosen” och att han bockade stället framåt för att komma tillrätta med problemet. Tar tacksamt emot tips kring landningsstället från er som har erfarenhet av Gieseke Nobler.
Hoppas att fler gör mig sällskap och bygger en Classic-kärra den här vintern!
- Bilagor
-
- tippviktsbox.jpg (297.79 KiB) Visad 7405 gånger
-
- Stabilisator innan slipning.jpg (398.26 KiB) Visad 7405 gånger
-
- oket.jpg (288.79 KiB) Visad 7405 gånger
-
- Dax att bocka landningsstället.jpg (426.54 KiB) Visad 7405 gånger
-
- Cellplastvinge med abachiplankning.jpg (315.88 KiB) Visad 7405 gånger
- Michael Palm
- Inlägg: 1135
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler
Kul att se att du kommit igång med ett classicbygge. Jobba på nu så du kan vara med på långfredagen i Kungsbackas Classictävling som vi håller samtidigt som Häxvrålet.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Re: Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler
Classic-bygget går framåt!
Landningstället är på plats och sporrstället är bockat och lött.
Motorfästet är klart. Nästa steg på kroppen blir att fixa spant till den bakre delen av kroppen och limma kroppssidorna.
Idag dök det lägligt upp en artikel om Gieseke Nobler på FB. Artikeln visade sig vara en guldgruva av intressant info om Bobs utveckling av modellen.
Landningstället är på plats och sporrstället är bockat och lött.
Motorfästet är klart. Nästa steg på kroppen blir att fixa spant till den bakre delen av kroppen och limma kroppssidorna.
Idag dök det lägligt upp en artikel om Gieseke Nobler på FB. Artikeln visade sig vara en guldgruva av intressant info om Bobs utveckling av modellen.
- Bilagor
-
- Sporrställ.jpg (371.72 KiB) Visad 7240 gånger
-
- Nospartiet_med_landningsställ.jpg (354.44 KiB) Visad 7240 gånger
-
- IMG_2403.jpg (444.28 KiB) Visad 7240 gånger
Re: Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler
Bygget av Gieseke Noblern flyter på. Kroppen börjar ta form och är nu redo för montering av vinge och stabbe.
Har formgjutit överdelen bakom kabinhuven och kommer att formgjuta den främre överdelen och undersidan av kroppen efter att vingen limmats på plats. Roderoket kom på plats nu i helgen och efter det har vinghalvorna fogats samman och vingtipparna limmats på plats.
Flapsen har skurits ut ur 6 mm balsaflak och ska slipas härnäst. Har inte bestämt ännu hur jag ska göra hålen för hornet i flapsen.
Upptäckte att Rudolf hade gjort vinghalvorna lika långa så jag fick förlänga innervingen lite så att den skulle stämma med ritningen.
Förmodligen inte nödvändigt men då vingen kommer att bli tung ville jag inte gå miste om den lilla extra vingytan.
Har formgjutit överdelen bakom kabinhuven och kommer att formgjuta den främre överdelen och undersidan av kroppen efter att vingen limmats på plats. Roderoket kom på plats nu i helgen och efter det har vinghalvorna fogats samman och vingtipparna limmats på plats.
Flapsen har skurits ut ur 6 mm balsaflak och ska slipas härnäst. Har inte bestämt ännu hur jag ska göra hålen för hornet i flapsen.
Upptäckte att Rudolf hade gjort vinghalvorna lika långa så jag fick förlänga innervingen lite så att den skulle stämma med ritningen.
Förmodligen inte nödvändigt men då vingen kommer att bli tung ville jag inte gå miste om den lilla extra vingytan.
- Bilagor
-
- Kroppsidorna passas in.jpg (346.38 KiB) Visad 7133 gånger
-
- Formgjutning_av_turtledeck.jpg (321.68 KiB) Visad 7133 gånger
-
- Vingen_förbereds.jpg (331.02 KiB) Visad 7133 gånger
-
- Vingtipp.jpg (289.03 KiB) Visad 7133 gånger
-
- Vinge_sammanfogad_med_tippar.jpg (366.92 KiB) Visad 7133 gånger
Re: Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler
Har fått en hel del gjort på modellen den senaste tiden.
Vingen har blivit lackad, spacklad och slipad och denna helg har den också fått silkspan-klädsel.
Hjulkåporna blev lite bredare än originalet då jag inte har så smala hjul som Bob.
Gjorde dom också delbara för att förenkla montering/demontering.
Har valt att prova en för mig ny variant av klädsel som troligtvis är att likställa med mylar-film.
Klädseln som heter "The Corehouse SLC" har ett inbyggt lim som fäster då man värmer med ett strykjärn.
Med vanlig mylarfilm har men det extra momentet med att pensla på förtunnat kontaktlim.
När filmen strukits fast slipade jag på den med 400 korn slippapper. Sedan var det bara att lacka fast silkspan ovanpå.
Funkade förvånansvärt bra. Viktökningen med plastfilm på stabbe och höjdroder blev totalt 3,8g – helt okej.
Resultatet är förhoppningsvis en yta med stor motståndskraft mot ofrivilliga hål!
Vingen har blivit lackad, spacklad och slipad och denna helg har den också fått silkspan-klädsel.
Hjulkåporna blev lite bredare än originalet då jag inte har så smala hjul som Bob.
Gjorde dom också delbara för att förenkla montering/demontering.
Har valt att prova en för mig ny variant av klädsel som troligtvis är att likställa med mylar-film.
Klädseln som heter "The Corehouse SLC" har ett inbyggt lim som fäster då man värmer med ett strykjärn.
Med vanlig mylarfilm har men det extra momentet med att pensla på förtunnat kontaktlim.
När filmen strukits fast slipade jag på den med 400 korn slippapper. Sedan var det bara att lacka fast silkspan ovanpå.
Funkade förvånansvärt bra. Viktökningen med plastfilm på stabbe och höjdroder blev totalt 3,8g – helt okej.
Resultatet är förhoppningsvis en yta med stor motståndskraft mot ofrivilliga hål!
- Bilagor
-
- Hjulkåporna blir delbara och hålls samman med två 2.56 skruv.
- Delbara_hjulkåpor.jpg (343.56 KiB) Visad 6835 gånger
-
- Lite invändig urholkning återstår.
- Hjulkåpor_träfärdiga.jpg (419.83 KiB) Visad 6835 gånger
-
- Testar plastklädsel under silkspan på de öppna ytorna
- Corehouse_SLC_klädsel.jpg (424.83 KiB) Visad 6835 gånger
-
- Klädseln heter SLC = Super light Covering och säljs av Phil Cartier.
- Stabbe_med_Corehouse_SLC.jpg (483.77 KiB) Visad 6835 gånger
-
- Silkspan ovanpå plasten ger mer styrka och förenklar det fortsatta finisharbetet.
- Stabbe_med_silkspan.jpg (386.4 KiB) Visad 6835 gånger
Re: Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler
Under veckan har det mest handlat om att lacka och slipa på vinge och stabbe. Plastklädseln på stabben började att skrynkla sig lite efter några lager dope på det ovanpåliggande lagret av silkspan men kunde slätas ut med hjälp av en värmepistol.
Idag var det dags att limma fast vingen i kroppen. Den här gången valde jag att inte dela kroppen utan istället sågades den undre delen bort då den var väldigt tunn där vingprofilen var som tjockast. Sedan var det bara att lägga i vingen och limma fast den med epoxi utblandad med microballonger. Därefter limmades den bortsågade underdelen tillbaka.
Passade också på att limma fast de två plywoodplattorna som håller roderoket.
Fick tips av Michael Palm på en leverantör av färdigmålade pilotgubbar i flera varianter. Gjorde en beställning och leveransen kom på bara några dagar. Gubben väger 6 gram men jag räknar med att kunna lätta den lite ytterligare.
Här är en länk för den intresserade: https://www.motionrc.eu/pages/search-re ... ge?q=pilot
Idag var det dags att limma fast vingen i kroppen. Den här gången valde jag att inte dela kroppen utan istället sågades den undre delen bort då den var väldigt tunn där vingprofilen var som tjockast. Sedan var det bara att lägga i vingen och limma fast den med epoxi utblandad med microballonger. Därefter limmades den bortsågade underdelen tillbaka.
Passade också på att limma fast de två plywoodplattorna som håller roderoket.
Fick tips av Michael Palm på en leverantör av färdigmålade pilotgubbar i flera varianter. Gjorde en beställning och leveransen kom på bara några dagar. Gubben väger 6 gram men jag räknar med att kunna lätta den lite ytterligare.
Här är en länk för den intresserade: https://www.motionrc.eu/pages/search-re ... ge?q=pilot
- Bilagor
-
- Vingen_limmas_till_kroppen.jpg (292.4 KiB) Visad 6740 gånger
-
- Plywoodplattor_håller_roderoket_på_plats.jpg (353.5 KiB) Visad 6740 gånger
-
- Börjar likna ett flygplan.jpg (297.08 KiB) Visad 6740 gånger
-
- Piloten.jpg (319.49 KiB) Visad 6740 gånger
Re: Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler
Har kommit en bit ytterligare den senaste veckan.
Flapsen har fått uttag för hornet och gångjärnen. Lite slipning återstår innan lackning och klädsel med silkspan. Troligtvis behöver jag att limma lite glasfiberväv på flapsen som förstärkning vid platsen för hornet.
Fenan är limmad och slipad. Slutlig slipning sker när så snart som den bakre delen av kroppen är klar och fenan kan passas in.
Jag orkade inte formgjuta fler delar till kroppen utan bestämde mig istället för den traditionella tekniken att slipa och holka ur balsablock.
Det fasta landningsstället är ofta i vägen vilket krånglar till bygget en hel del. Funderar lite på hur jag ska lyckas göra utföringen hållbar där stället kommer ut ur kroppen. Nästa steg i bygget blir troligtvis att limma fast stabben.
Flapsen har fått uttag för hornet och gångjärnen. Lite slipning återstår innan lackning och klädsel med silkspan. Troligtvis behöver jag att limma lite glasfiberväv på flapsen som förstärkning vid platsen för hornet.
Fenan är limmad och slipad. Slutlig slipning sker när så snart som den bakre delen av kroppen är klar och fenan kan passas in.
Jag orkade inte formgjuta fler delar till kroppen utan bestämde mig istället för den traditionella tekniken att slipa och holka ur balsablock.
Det fasta landningsstället är ofta i vägen vilket krånglar till bygget en hel del. Funderar lite på hur jag ska lyckas göra utföringen hållbar där stället kommer ut ur kroppen. Nästa steg i bygget blir troligtvis att limma fast stabben.
- Bilagor
-
- Fenan_limmas.jpg (383.32 KiB) Visad 6582 gånger
-
- Flapsen_är_på_plats.jpg (401.53 KiB) Visad 6582 gånger
-
- Nosblock.jpg (340.57 KiB) Visad 6582 gånger
-
- Undersidan av holkat 15mm balsaflak.jpg (385.32 KiB) Visad 6582 gånger
-
- Krångligt_med_fast_landningsställ.jpg (391 KiB) Visad 6582 gånger
Re: Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler
Ikväll limmades stabben fast i kroppen. Det är alltid förknippat med ett visst mått av ångest.
Det har hänt mer än en gång att jag fått såga bort stabben och limma om då jag inte varit nöjd med resultatet.
Ett helt plant byggbord i ett stort hobbyrum är något jag tyvärr saknar. i brist på något bättre använde jag köksbordet. Det verkar som det blev bra.
Har också passat på att holka ur det undre blocket och monterade i fästet till sporrhjulet.
Det har hänt mer än en gång att jag fått såga bort stabben och limma om då jag inte varit nöjd med resultatet.
Ett helt plant byggbord i ett stort hobbyrum är något jag tyvärr saknar. i brist på något bättre använde jag köksbordet. Det verkar som det blev bra.
Har också passat på att holka ur det undre blocket och monterade i fästet till sporrhjulet.
- Bilagor
-
- Holkad underdel.jpg (269.09 KiB) Visad 6463 gånger
-
- Underdel med sporrhjul redo att limmas.jpg (343.1 KiB) Visad 6463 gånger
Re: Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler
Idag har jag fått en hel del gjort på modellen. Kroppen har nu fått en underdel och turtledeck.
Den främre delen av kroppen har fått sin form men är ännu så länge endast punktlimmad.
Då detta är en Classic så försöker jag att inte ändra konstruktionen mer än absolut nödvändigt.
Därav det mer gammaldags landningsstället av 1/8" pianotråd. Något som jag märkte på min Blue Pants var att det inte fungerar att ha en hård infästning där stället kommer ut ur kroppen då den lätt spricker. Jag har därför provat en mjukare lösning där jag använt mig av silikonslang och aluminiumrör. Förhoppningsvis ska detta fungera.
När jag skulle forma till toppblocket insåg jag att det skulle bli knepigt att få till en fin övergång till turtledecket med tanke på rundningen. En närmare titt på ritningen visade en försänkning vid platsen för kabinhuven vilket visade sig eliminera problemet. Med en rundfil gjordes en fin radie vid kanten av försänkningen. När jag senare tar loss blocket för urholkningen blir det enkelt att göra klart resten av försänkningen.
Den främre delen av kroppen har fått sin form men är ännu så länge endast punktlimmad.
Då detta är en Classic så försöker jag att inte ändra konstruktionen mer än absolut nödvändigt.
Därav det mer gammaldags landningsstället av 1/8" pianotråd. Något som jag märkte på min Blue Pants var att det inte fungerar att ha en hård infästning där stället kommer ut ur kroppen då den lätt spricker. Jag har därför provat en mjukare lösning där jag använt mig av silikonslang och aluminiumrör. Förhoppningsvis ska detta fungera.
När jag skulle forma till toppblocket insåg jag att det skulle bli knepigt att få till en fin övergång till turtledecket med tanke på rundningen. En närmare titt på ritningen visade en försänkning vid platsen för kabinhuven vilket visade sig eliminera problemet. Med en rundfil gjordes en fin radie vid kanten av försänkningen. När jag senare tar loss blocket för urholkningen blir det enkelt att göra klart resten av försänkningen.
- Bilagor
-
- Hornet hålls på plats med plywoodplattor.jpg (471.71 KiB) Visad 6392 gånger
-
- Inpassning av fenan.jpg (375.72 KiB) Visad 6392 gånger
-
- Nosringen limmas med 0,4mm distans till spinnern.jpg (425.52 KiB) Visad 6392 gånger
-
- En försänkning underlättar övergången mot turtledecket..jpg (486.76 KiB) Visad 6392 gånger
-
- Försänkning vid kabinhuven.jpg (395.33 KiB) Visad 6392 gånger
Re: Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler
Här kommer några fler bilder som visar landningsstället.
- Bilagor
-
- Där landningsstället kommer ut har jag limmat aluminiumrör med silikonslang invändigt.jpg (361.43 KiB) Visad 6392 gånger
-
- Min landställslösning.jpg (285.14 KiB) Visad 6392 gånger
-
- Börjar bli träfärdig.jpg (419.56 KiB) Visad 6392 gånger