Alla behöver ett handtag

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Vårt tredje inlägg kommer från Jan Kopriva, duktig tjeckisk stuntflygare som också är den som håller i världscuptävlingen i Svitavy.

""Förra lördagen var det för första gången på länge möjligt att flyga tillsammans med andra.

För mig är det mycket viktigt att ha handtaget i rätt vinkel. Jag vet inte exakt hur många grader det är, antagligen runt 20°. Om det är mindre, har jag problem med upp-roder. Men detta är min personliga åsikt och jag tror att det inte finns någon teoretisk regel om det.

För mig är den andra frågan mer intressant (av en slump diskuterade vi detta på lördagen). I Tjeckien finns det två "skolor" för handtag. När jag började flyga för första gången för tio år sedan var det med det "korta" handtaget och jag föredrar fortfarande detta.

Första bilden visar det handtag jag använder för Stunt och den andra det handtag jag använder i Combat. Min landsman Pavel Klima (Ni kanske känner honom, han har flugit F2D sedan 1980-talet) är en förespråkare av den "långa" skolan och tredje bilden visar hans handtag (vilket han tillverkat och sålt många av).

Jag har också testat detta och det är väldigt annorlunda att flyga med. Eftersom handtaget är längre finns det större kraft när Du gör en manöver, men när Du slappnar av Din hand, går det helt enkelt tillbaka till neutralläget. Så för att flyga planflykt är handtaget bra och man får en stabil modell. Å andra sidan blir det längre reaktionstid mellan Dig och modellen. Vissa piloter, som flugit med det "långa" handtaget under flera år, kan inte flyga rak planflykt med det korta. Jag förstår detta, men jag känner bättre kontroll med att flyga med det "korta".

Jan""
Jan1.JPG
Jan1.JPG (192.92 KiB) Visad 14466 gånger

Jan2.JPG
Jan2.JPG (131 KiB) Visad 14466 gånger

Jan3.JPG
Jan3.JPG (278.16 KiB) Visad 14466 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Michael Palm »

Nägot vinklad handled ser det ut som. Böjd arm: https://www.youtube.com/watch?v=p7wwvS5 ... yg&index=3
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Anders Hellsén:

Jag flyger med handtag som min pappa har gjort formarna till, någon gång på 80-talet tror jag. Det handtag jag flyger stunt med (har 3 lika i olika färg) har lite överhäng och 0 graders vinkel. Det är 4" mellan infästningarna. Det jag mest känner skillnad på är när modellerna har olika storlek på roderoket. Att flyga med 3" ok fungerar bra på "små" modeller, dvs .40 och mindre. 4" är bättre på stora modeller då det annars blir det vingligt och mer känsligt, tycker jag.

Det andra handtaget jag använder är i grunden likadant, men inget överhäng och 3,5" mellan infästningarna. Detta använder jag till combat och när jag skolflyger.

Jag gillar att ha lite vikt i handen. Handtagen väger 85 respektive 70 gram. De är gjutna i gelcote och båtplast, med infästningar av 3 mm pianotråd som går genom hela handtaget. Säkerhetsremmen är en 5 mm syntetlina med en löpögla på. Det finns inga justeringsmöjligheter, så för att finlira använder jag små fjäderringar, 3 mm diameter, när något inte är bra.

Jag vet att pappa även gjorde ett handtag som han flög Goodyear med, och flyttade då in infästningarna så det blev 2 fingrar" mellan linorna.
Anders1.jpg
Anders1.jpg (128.41 KiB) Visad 14406 gånger
Anders2.jpg
Anders2.jpg (107.05 KiB) Visad 14406 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Roger Ladds, vår engelske domarvän som vi träffat i bland annat Karlskoga, skriver så här:

""Varje pilot har sitt eget sätt att ställa in sitt handtaget och det finns ingen rekommenderat eller bestämt sätt. Allt beror på pilotens fysiska egenskaper och modellens trimning. För det första beror vinkeln på handtaget på hur mycket rörelse piloten har i handleden och vad som är bekvämt för honom för att uppnå full kontroll, enda problemet är i inverterad flygning där det kan vara svårt att hålla modellen stabil om man har handen vinklad på ett obekvämt sätt.

Konstigt nog föredrar jag det raka handtaget framför det framåtvinklade trots att jag har artros i handleden och trots att det raka begränsar min "upp"-rörelse. När det gäller rotationspunkten, 'X', är detta igen beroende på hur piloten vill "känna" sin modell och om modellen är tung kan det vara svårt att få snabba och omedelbara roderutslag om man använder ett handtag med stort "X" men samtidigt ger detta kanske en bättre kontroll på den tunga modellen. Normalt föredras ett kortare "X" om man har en lätt modell. Allt handlar om balans. Som jag antydde finns det inget rätt och fel för detta. Det tog mig ett tag att förstå när jag började göra handtag, att alla piloter har sina egna krav.

Min egen standard är # 1 och # 2 på de bifogade bilderna. # 3 var ett experiment som visade sig svårt att flyga med då man inte fick någon känsla alls.
Som man också kan se på exemplen kan man få alla handtag med justerbar vinkel etc och det är en fråga om att prova olika stilar tills man hittar det som passar.

Roger""

Roger1.JPG
Roger1.JPG (109.15 KiB) Visad 14379 gånger


Roger2.JPG
Roger2.JPG (96.11 KiB) Visad 14379 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Nästa inlägg om handtag kommer från vår Slovakiske vän Igor Burger. Han är en känd stuntpilot med flera EM- och VM-guld i bagaget.

""Jag tror att jag kommer att täcka båda frågorna på en gång, för de är till viss del relaterade. Ja, vår hand är asymmetrisk och den också har olika begränsningar i rörelse upp och ner.
Igor1.jpg
Igor1.jpg (12.23 KiB) Visad 14325 gånger
Här är en bild som visar handleden och dess rörelser.

Vad gäller den andra frågan angående avståndet X så vill jag påstå att det är avståndet till handleden som räknas eftersom det är rotationspunkten. Så det är det som utgör det "stabiliserande" ögonblicket under belastning. Sedan kommer frågan om det ögonblicket är oönskat eller önskat. Viss stabilitet är verkligen önskad, så piloter anpassar det avståndet för att få önskad stabilitet men inte för höga belastningar under flygningen.

Och varför det är relaterat till den första frågan? Jo, eftersom handleden också är en punkt som vi kan säga är asymmetrisk. Man kan se på sin hand att om handtaget är vertikalt högre så kommer handleden att kompensera för detta.

Det finns två sätt att hantera det på. Den första är att använda ett vinklat handtag. Om man t ex gör övre linan kortare, kommer man att i "neutral" position behöva vinkla handen lite nedåt och om man ritar upp denna rörelse geometriskt kommer man att se att handleden är i mitten av linorna och belastningen (även förändringar av belastningen ovan huvudet) inte kommer att ge en oönskad belastning på handleden. Det tillåter också symmetrisk rörelse upp och ner.

Det andra sättet är att böja armbågsleden till cirka 90 grader. Det kommer att ge en liten spänning i handledsmusklerna men det kompenserar linornas rörelsemoment i handtaget i vertikala manövrar och detta löser också asymmetrin i rörelsen.

Första sättet är typisk för europeiska piloter (på bilden illustrerad av Claus Maikis) och det andra sättet (dvs böjd arm) är typiskt för amerikanska piloter (här illustrerat av Bill Werwage, Ted Fancher och Paul Walker).

Det finns också andra konsekvenser, men de kommer jag att täcka in när jag gör min doktorsavhandling i handtagsposition! :D :shock:

Igor""

Igor2.JPG
Igor2.JPG (105.04 KiB) Visad 14325 gånger
Igor3.JPG
Igor3.JPG (72.15 KiB) Visad 14325 gånger
Igor4.JPG
Igor4.JPG (74.08 KiB) Visad 14325 gånger
Igor5.JPG
Igor5.JPG (63.91 KiB) Visad 14325 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Michael Palm »

Jag känner att jag också måste göra ett inlägg i det här åsiktsutbytet om handtag. Jag kör nog något mellanting mellan amerikansk och europeisk stil. Jag tror jag har något böjd armbåge när jag ser på bilder andra tagit när jag flyger. Jag har haft raka handtag i hela mitt liv och jag tycker det känns bra. Här kommer en bild på några av mina handtag. Övre raden är köpehandtag. Undre raden mina hemmagjorda. De till vänster i undre raden ser vinklade ut, men framsidan där fingrarna håller är rak. Jag har gjort de lite fetare neråt på baksidan för min handflata formar sig så när jag greppar om handtaget. Nr 1 i nedre raden är min favorit just nu. De till höger med svart foam skall jag byta ut foamen på, det är skitskönt att hålla i men känslan försvinner för mig när greppet är mjukt.
Handtag.jpg
Handtag.jpg (252.69 KiB) Visad 14269 gånger
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av StaffanE »

Det här handtaget införskaffade jag för en del år sedan. En E-Z Just Hot Rock kopia i "byggsats" från Ted Fancher. Efter att att legat i undanstoppat fick den här tråden mig att plocka fram handtaget och forma till det lite rundare än jag gjorde från början. En tunn "overgrip"-linda och greppet blir bra utan att vara för mjukt.
Det är ganska "tight", 75 mm, vilket jag gillar. 30 mm "överhäng" och 115 mm linavstånd. Båda dessa kan som synes justeras.
Det är lätt vilket också är bra.

90 graders böjd armbåge är tveksam. Man har inte 90 grader i normala fall (planflykt), ganska långt ifrån faktiskt.
Bilagor
IMG_2681.JPG
IMG_2681.JPG (169.21 KiB) Visad 14218 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Staffan,
Har Du hunnit jämföra flygegenskaperna för detta handtag jämfört med Ditt "Kaz"-handtag? De ser ju hyfsat lika ut även om avstånden verkar skilja lite...

Om Du flyttar ihop linorna på Ditt "nya" handtag skulle det passa utmärkt i Weatherman. :o
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av StaffanE »

Som ofta när man testar något nytt, är den första upplevelsen positiv. Har testat det vid ett par tillfällen utan lindan. Tror det blir ännu bättre med lindan.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Niklas_L »

Efter 3 mån väntan kom till slut min leverans från Randy.
Paketet innehöll bl a ett handtag designat av Paul Walker.
Jämfört med handtaget från Kaz så är den största skillnaden vikten. Kaz väger drygt 80g och Pauls 35g så som det ser ut på bilden. Återkommer med testresultat inom kort!
Bilagor
84A2125D-D895-46BA-AAC5-23EA8B740A82.jpeg
84A2125D-D895-46BA-AAC5-23EA8B740A82.jpeg (216.22 KiB) Visad 13396 gånger
Skriv svar