Att maskera symmetriska former som t ex kabinhuven

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Att maskera symmetriska former som t ex kabinhuven

Inlägg av Niklas_L »

Finisharbetet på min Thundergazer har kommit till det stadie då det är dags att börja maskeringsarbetet.
Har hittills sprejat flera lager med silver med mycket slipning och bättringsarbete.
Som bekant är silver väldigt bra på att avslöja minsta ojämnhet vilket är bra men samtidigt lite nedslående.
Mest problem har jag haft med ytor här och där som varit lite "torra". De har förmodligen uppstått p g a att jag slipat bort för mycket lack under arbetet med att få till en jämn yta. Med hjälp av goda råd från Lars och Staffan så har det mesta kunnat rättas till. Fler lager silver med lätt slipning mellan varje lager var rådet jag fick.
Efter att jag slutligen var nöjd med ytan har två lager vit färg sprejats över silverfärgen på de områden som kommer få vita detaljer.
Nu väntar jag bara på att få vinylmallarna från tryckeriet så att jag kan spreja vidare. Nästa kulör som står på tur är mörkblå (Insignia blue från Randolph).

Jag är nyfiken på att få veta hur ni andra gör när ni maskerar symmetriska former på modellen.
Speciellt kabinhuven tycker jag kan vara lite knepig att få till. Mina tidigare modeller har jag tejpat helt på frihand med väldigt blandat resultat.
Den här gången har jag provat att klippa till en bit papper som jag tänkt fästa på modellen och använda som mall. Tanken är att maskeringstejpen ska ska fästas precis invid papperskanten. Om några dagar vet jag om detta var en framkomlig teknik. Som sagt – skriv gärna och berätta hur ni andra gör!
Bilagor
Utskrifter på papper är bra om man vill kolla att storleken på dekoren blir lagom.
Utskrifter på papper är bra om man vill kolla att storleken på dekoren blir lagom.
Dekor2_TG1.jpg (296.88 KiB) Visad 9831 gånger
Har tänkt att ta hjälp av en pappersmall för att få kabinhuvens form symmetrisk. I väntan på att mina vinylmallar ska bli klara på tryckeriet så provar jag ut dekorens storlek med maskeringstejp.
Har tänkt att ta hjälp av en pappersmall för att få kabinhuvens form symmetrisk. I väntan på att mina vinylmallar ska bli klara på tryckeriet så provar jag ut dekorens storlek med maskeringstejp.
Kabinhuv_TG1.jpg (271.12 KiB) Visad 9832 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Att maskera symmetriska former som t ex kabinhuven

Inlägg av Streamerhook »

Niklas,
Det verkar som om alla forum-läsare gått i ide eftersom ingen skrivit någon kommentar till Ditt inlägg. Så nu kommer mina tankar i ämnet.

Jag har alltid använt maskeringstejp. Med blandat resultat..... har aldrig provat "riktiga" schabloner, bara egenutskurna i papper som jag sedan lagt ovanpå t ex vingen för att få dit SWE-nummer. Blir sådär och ger inga skarpa övergångar.
Hur fungerar det med riktiga schabloner? Fäster man dem mot ytan med hjälp av såpvatten eller sitter de fast av sig själv? Drar man bort dem innan färgen torkat? Vem har Du som tillverkar sådana? Utskurna och färdiga i rätt material?

Kanske kan bli en artikel i LINA om detta? Säkert fler som vill veta........
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Att maskera symmetriska former som t ex kabinhuven

Inlägg av StaffanE »

För kabinhuven brukar använda tunn flexibel maskeringstejp.
ErikB
Inlägg: 171
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Att maskera symmetriska former som t ex kabinhuven

Inlägg av ErikB »

Brukade göra som Staffan, smal flexibel maskeringstejp och noggrannhet räcker långt.
IMGP0251 - Kopia.JPG
IMGP0251 - Kopia.JPG (141.61 KiB) Visad 9787 gånger
/Erik
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Att maskera symmetriska former som t ex kabinhuven

Inlägg av Niklas_L »

Sannerligen Erik! En galet fin kabinhuv du fick till på den kärran!
Dina och Staffans byggen är mitt "benchmark" när det gäller byggkvalitet och finish. Det blir ännu mer imponerande nu när jag får veta att du satte fast maskeringstejpen på frihand!

Tack också till dig Ingemar för ditt inlägg. Jag har använt dekaler och schabloner utskurna av vinyl på i princip alla mina modeller så min kunskap kring detta delar jag gärna med mig av i en liten artikel i Lina om intresse finns.
Senast redigerad av Niklas_L den 01 maj 2020, 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Att maskera symmetriska former som t ex kabinhuven

Inlägg av Streamerhook »

Självhäftande vinyl?
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Att maskera symmetriska former som t ex kabinhuven

Inlägg av Niklas_L »

Schablonvinyl är självhäftande men har har inte samma vidhäftning som "klistermärkesvinyl" utan går lätt att avlägsna efter att färgen torkat.
Det är det mörkgråa i bilden som är schablonvinylen.
Bilagor
Detta exempel visar på en schablon som jag använde till den blå "Gulf"-texten i logotypen.
Detta exempel visar på en schablon som jag använde till den blå "Gulf"-texten i logotypen.
Exempel_självklistrande_schablon_av_vinyl.jpg (306.65 KiB) Visad 9783 gånger
Skriv svar