Ingemar, det program du beskriver är Old Time stunt programmet som de har i England, där gränsen på flygplan går vid 1957. Deras Classic klass kör med F2B program med koefficienter. Kolla sista sidan på reglerna du skickade.Streamerhook skrev: ↑04 jan 2020, 18:32 Nu har jag funderat lite mer på Classic-regler. Jag lutar mer och mer åt att det ska vara annorlunda från F2B så att vi alla får en ny infallsvinkel på saker. Sedan är det ju aldrig fel att ligga hyfsat lika, t ex England. Om det nu skulle bli ngt utbyte.
Classic-tävlingar i Sverige?
- Michael Palm
- Inlägg: 1135
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Till att börja med gäller att få upp intresset och få många flygande modeller som var konstruerade under den tidsepoken.
Utgå från reglerna som var på 50 och 60 talet.
Dela upp i fyra klasser;
1.A Byggt modellen själv, förbränningsmotor.
1.B Byggt modellen själv, elmotor.
2,A Ej byggt modellen själv, förbränningsmotor.
2.B Ej byggt modellen själv, elmotor.
Man kan hjälpa till med att döma klasser man inte själv flyger.
Alla flyger F2B programmet, flyger figurer man kan. Ta inte tävlingsmomentet på blodigt alvar.
Säkerhetsregler efter dagens krav.
När sedan intresset ökar, börja titta på regler som finns i andra länder.
Utgå från reglerna som var på 50 och 60 talet.
Dela upp i fyra klasser;
1.A Byggt modellen själv, förbränningsmotor.
1.B Byggt modellen själv, elmotor.
2,A Ej byggt modellen själv, förbränningsmotor.
2.B Ej byggt modellen själv, elmotor.
Man kan hjälpa till med att döma klasser man inte själv flyger.
Alla flyger F2B programmet, flyger figurer man kan. Ta inte tävlingsmomentet på blodigt alvar.
Säkerhetsregler efter dagens krav.
När sedan intresset ökar, börja titta på regler som finns i andra länder.
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Aj då.... jo, jag medger att jag bara läste en passande bit av de engelska reglerna...... Tyckte det såg kul ut med "Dive" och "Climb".
Men ok, kör på F2B-regler då.
Fast ska det vara med koefficienter eller ska man bara ha en helpoängsskala i t ex 1-20 för alla manövrar?
Oves förslag om att dela upp i 4 klasser har ju sina poänger.... Men så få som vi är blir det ju att alla får sin egen klass.... nästan.
Eller ska man tävla tillsammans men få olika poäng beroende på klass?
Men ok, kör på F2B-regler då.
Fast ska det vara med koefficienter eller ska man bara ha en helpoängsskala i t ex 1-20 för alla manövrar?
Oves förslag om att dela upp i 4 klasser har ju sina poänger.... Men så få som vi är blir det ju att alla får sin egen klass.... nästan.
Eller ska man tävla tillsammans men få olika poäng beroende på klass?
-
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 20 jan 2015, 14:03
- Ort: Ekenäs Finland
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Säkert bra men räcker deltagarna till i så många klasser.Man borde få använda vilken motorstorlek som hellst och inte begränsa 35,vanligaste motor är kanske OS 40 FP. Hur är det med användning av gamla Veco och mc Coy fungerar dåligt med dämpare,Vi i Finland får köra utan sådana motorer som aldrig har haft ljuddämpare. Häls. Affe
- Michael Palm
- Inlägg: 1135
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Ok, är vi överrens om att ha flygplan fram till 1970 med en lista på undantag då och flyga F2B programmet? Jag tror det kan bli lite kaos i huvudet på oss som tävlingsflyger F2B om vi flyger något annat, det programmet sitter ju i ryggmärgen. Ang poängberäkning kvittar det för mig om vi kör koefficient eller utan, men kör vi utan måste vi ha minst 0-20 poäng
Då måste vi komma överrens om motorstorlek också. Jag röstar ju som ni vet på 10 cc, för det finns många intressanta större äldre flygplan. Så vill jag öka till 40 storlek på listan med dispenser, för som Affe säger så är ju OS 40 en vanlig motor.
4 klasser tror jag blir tunnt än så länge, då är ju Fidelity poängen bra tycker jag.
Då måste vi komma överrens om motorstorlek också. Jag röstar ju som ni vet på 10 cc, för det finns många intressanta större äldre flygplan. Så vill jag öka till 40 storlek på listan med dispenser, för som Affe säger så är ju OS 40 en vanlig motor.
4 klasser tror jag blir tunnt än så länge, då är ju Fidelity poängen bra tycker jag.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Varför inte Mini Stunt ex Baby Ringmaster! Mc Coy 0.49.
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Det blir kanske enklast att behålla samma skala/poängberäkning som vi har i F2B ( ).
Tycker 10 cc är ok.
I dagens Sydsvenskan var det en intressant artikel:
https://www.sydsvenskan.se/2020-01-06/n ... sioner-och
Tycker 10 cc är ok.
I dagens Sydsvenskan var det en intressant artikel:
https://www.sydsvenskan.se/2020-01-06/n ... sioner-och
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Artikeln har helt rätt!
Det är ju därför vi som flyger Weatherman ser så lyckliga ut...... Och också varför jag försöker få fler stuntflygare att bygga en W-modell....
Det som fotot visar om hur man firande en student kanske vi ska införa för vinnare i våra svenska tävlingar? Bli buren och mottaga massornas jubel!
Det är ju därför vi som flyger Weatherman ser så lyckliga ut...... Och också varför jag försöker få fler stuntflygare att bygga en W-modell....
Det som fotot visar om hur man firande en student kanske vi ska införa för vinnare i våra svenska tävlingar? Bli buren och mottaga massornas jubel!
- Michael Palm
- Inlägg: 1135
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Då börjar vi väl närma oss.
Flygplan upp till 1970 med några som får dispens
Max motorstorlek 10 cc
Flygprogram och poängberäkning enl F2B med koefficienter. Även säkerhetsregler enl dagens F2B.
Då måste vi bestämma oss för om vi skall ha Appearence points och Fidelitypoints. Min åsikt är ju att Appearence inte är så viktig, där kan vi ha som ingemar föreslog, en concource de elegance, som vi själva röstar fram, detta räknas inte med i flygpoängen.
Fidelity tycker jag är lite mer viktiga för att flygplanen skall vara ritningstrogna och tidstypiska. Tex elmotor, avsteg från ritning, plastklädsel, osv. Där får vi komma överens om vad som skall vara med och hur mycket poängavdrag som skall göras. Vi utgår från 10 poäng, och en koefficient på 5?
Flygplan upp till 1970 med några som får dispens
Max motorstorlek 10 cc
Flygprogram och poängberäkning enl F2B med koefficienter. Även säkerhetsregler enl dagens F2B.
Då måste vi bestämma oss för om vi skall ha Appearence points och Fidelitypoints. Min åsikt är ju att Appearence inte är så viktig, där kan vi ha som ingemar föreslog, en concource de elegance, som vi själva röstar fram, detta räknas inte med i flygpoängen.
Fidelity tycker jag är lite mer viktiga för att flygplanen skall vara ritningstrogna och tidstypiska. Tex elmotor, avsteg från ritning, plastklädsel, osv. Där får vi komma överens om vad som skall vara med och hur mycket poängavdrag som skall göras. Vi utgår från 10 poäng, och en koefficient på 5?
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Då kan jag sammanfatta det hela i en regelsamling som vi kan bearbeta efterhand. Den kommer bara att innehålla det som är specifikt för Classic. I övrigt hänvisas till F2B-reglerna. Annars blir det en himla massa sidor.