Classic-tävlingar i Sverige?
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Nu har jag hittat modellen att bygga för att flyga Classic. Då jag redan har en Nobler fick det nya bygget bli en Peacemaker (med lådkropp och flaps) från 50-talet. Den ska drivas av en Veco 19, en motor jag flugit mycket med i den numera hädangångna Shoestring-modellen (byggsats från Goldberg). Vecon funkar fint att flyga stunt med.
- Michael Palm
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Bra val Ingemar! Själv har jag börjat på min Lady Black Widow från 1956, bred vinge, kort bakkropp. Det blir FOX 35 i nosen.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Kul om vi kommer med flera olika 50-talsmodeller.
Vi måste komma fram till ngt regelförslag också. Och när vi ska köra första tävlingen.....
Vi måste komma fram till ngt regelförslag också. Och när vi ska köra första tävlingen.....
- Michael Palm
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Jag röstar för den amerikanska varianten med flygplan upp till och med 1969. Vi flyger F2B programmet med de koefficienter som ingår där. Fidelity och appearance points kan vi ju vänta med tills/om det blir lite mer intresse för klassen. Vi kan ju göra en lista på flygplan som får dispans från årsmodellregeln, såsom Super Chipmunk, Sigs Akrobat....men motorstorlek får ej överstiga 35 storlek. Ang elmotor så tycker jag det skall godkännas till att börja med iallafall, senare om vi skall ha Fidelity och Appearence poäng så skall dessa få 0.
Senast redigerad av Michael Palm den 03 jan 2020, 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Ok för mig med det Du föreslår. Vi måste ju börja någonstans och inget är hugget i sten utan kan ju ändras om vi kommer på andra tankar.
Så frågan är vad övriga presumtiva Classic-flygare tycker?
Så frågan är vad övriga presumtiva Classic-flygare tycker?
- Michael Palm
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Men jag glömde skriva att är modellen äldre än 1969 så får man ha större motor. För det finns ju en del intressanta äldre flygplan som är större också.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Låter ok för mig, även om jag har svårt att förstå koefficienterna.
- Michael Palm
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Bra domarträning för F2B
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Jag är mycket positiv till att vi drar igång Classic även i Sverige. Även om jag personligen inte kommer att hinna bygga någon modell till denna säsong.
För mig skapar Classic en motiverande anledning att bygga och flyga med modeller från förr av i första hand nostalgiskäl.
Nostalgi för mig är modeller så som Gieseke Nobler, SIG Super Chipmunk, Sig Akrobat, Ares m fl.
Jag inser att min egen ålder speglar de modeller som jag nostalgiskt blickar tillbaka på och att de inte ryms inom de amerikanska Classic-reglerna.
Därför blev jag glad att min egen idé och önskan stämde med de brittiska Classic-reglerna som Mervyn Jones delade med sig av.
Jag förordar därför att de svenska Classic-reglerna blir desamma som de brittiska:
- Modeller konstruerade före 1980
-Regler enligt rådande F2B både vad gäller både flygprogram och motorbestämmelser.
- "Appearance points" där varje domare ger 1-10 poäng i statisk bedömning beroende av modellens utförande.
För mig skapar Classic en motiverande anledning att bygga och flyga med modeller från förr av i första hand nostalgiskäl.
Nostalgi för mig är modeller så som Gieseke Nobler, SIG Super Chipmunk, Sig Akrobat, Ares m fl.
Jag inser att min egen ålder speglar de modeller som jag nostalgiskt blickar tillbaka på och att de inte ryms inom de amerikanska Classic-reglerna.
Därför blev jag glad att min egen idé och önskan stämde med de brittiska Classic-reglerna som Mervyn Jones delade med sig av.
Jag förordar därför att de svenska Classic-reglerna blir desamma som de brittiska:
- Modeller konstruerade före 1980
-Regler enligt rådande F2B både vad gäller både flygprogram och motorbestämmelser.
- "Appearance points" där varje domare ger 1-10 poäng i statisk bedömning beroende av modellens utförande.
- Michael Palm
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Nja, 1980 är ju nästan nutid. De "moderna" är ju nästan från den tiden.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!