Bilder från Norden runt.
- Michael Palm
- Inlägg: 1140
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Bilder från Norden runt.
Njaa, jag tror han står och tillber skogsanden på den bilden
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Re: Bilder från Norden runt.
Han gjorde loopingar med tyvär vet jag inte hur man lägger in en film!
- Streamerhook
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Bilder från Norden runt.
En underbar och varm dag i Vänersborg. Vad gör man då? Jo, åker ut till fältet och testar.
Johan testar lite nya motorer och modeller inför kommande SM
Nu har äntligen Eriks Kestrel kommit fram. Idag provkördes motorn och den verkade fungera bra. Linor kollades också så imorgon kan det bli flygning med modellen.
Dessutom kom Martin Larsson upp från Sländan för att köra sina nya F1C-Foror. Han ska åka till USA senare i höst och delta i det svenska laget vid Friflyg-VM. Så nu hade han köpt två nya F1C-modeller med motor från Ukraina. Prislappen ligger i paritet med en F2B-modell med motor.... kanske ngt högre. Bara kolfiber. Dessa motorer är oväxlade och har fällbara propellrar. Varje vinghalva har2 gångjärn och när man släpper iväg modellen är vingarna ihopvikta med bara innersta delen som vinge. Spetsdelen döljs av de två andra delarna som hopfällda bildar en symmetrisk vingprofil. När motorn stannar (efter 4 sekunder) fälls vingarna ut och får då en bärande profil så att modellen kan segla. Hantverket här är lika otroligt fint som på våra köpta linmodeller.
Johan testar lite nya motorer och modeller inför kommande SM
Nu har äntligen Eriks Kestrel kommit fram. Idag provkördes motorn och den verkade fungera bra. Linor kollades också så imorgon kan det bli flygning med modellen.
Dessutom kom Martin Larsson upp från Sländan för att köra sina nya F1C-Foror. Han ska åka till USA senare i höst och delta i det svenska laget vid Friflyg-VM. Så nu hade han köpt två nya F1C-modeller med motor från Ukraina. Prislappen ligger i paritet med en F2B-modell med motor.... kanske ngt högre. Bara kolfiber. Dessa motorer är oväxlade och har fällbara propellrar. Varje vinghalva har2 gångjärn och när man släpper iväg modellen är vingarna ihopvikta med bara innersta delen som vinge. Spetsdelen döljs av de två andra delarna som hopfällda bildar en symmetrisk vingprofil. När motorn stannar (efter 4 sekunder) fälls vingarna ut och får då en bärande profil så att modellen kan segla. Hantverket här är lika otroligt fint som på våra köpta linmodeller.
Re: Bilder från Norden runt.
Lycka till i morgon Ingemar! Och glöm inte att provdra, grejorna har legat oanvända ett tag!
/Erik
/Erik
- Streamerhook
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Bilder från Norden runt.
Tack för omtanken. Vi ska provdra och ta det försiktigt så får vi se....
- Streamerhook
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Bilder från Norden runt.
I värsta hettan har vi nu tillbringat ett par timmar på fältet med Kestrel-modellen. Johan tog väl en sisådär 6 flygningar och modellen verkar fungera utmärkt.
Vi började med ett varvtal på ca 9600 vilket gav en flygfart på 5.6 sek/varv. Lite för slött så i andra flygningen minskade vi soppan lite och då blev det 9800 resp 5,2/5,3 sek. Helt ok enligt Johan. men i tredje flygningen (utan att ändra ngt) var vi tillbaka på 9600 och 5.6...... Konstigt.
I fjärde minskade vi soppan ytterligare lite men samma varvtal och fart. Och samma sak i sista flygningen... Minska soppan lite men samma varvtal/varvtid. Motorn låter utmärkt och det går ju att flyga programmet. Propellern är en trebladig 12 x 3,5 (ungefär....).
Det tar väl ett tag att lära sig motorn och hur mycket man ska skruva på nålen (eller inte). Eller byta till en prop med högre stigning. Eller gå från 8 till 10 nitro. Eller..... Tips mottages med tacksamhet.
Vi började med ett varvtal på ca 9600 vilket gav en flygfart på 5.6 sek/varv. Lite för slött så i andra flygningen minskade vi soppan lite och då blev det 9800 resp 5,2/5,3 sek. Helt ok enligt Johan. men i tredje flygningen (utan att ändra ngt) var vi tillbaka på 9600 och 5.6...... Konstigt.
I fjärde minskade vi soppan ytterligare lite men samma varvtal och fart. Och samma sak i sista flygningen... Minska soppan lite men samma varvtal/varvtid. Motorn låter utmärkt och det går ju att flyga programmet. Propellern är en trebladig 12 x 3,5 (ungefär....).
Det tar väl ett tag att lära sig motorn och hur mycket man ska skruva på nålen (eller inte). Eller byta till en prop med högre stigning. Eller gå från 8 till 10 nitro. Eller..... Tips mottages med tacksamhet.
Re: Bilder från Norden runt.
Roligt att se och höra att kärran fortfarande fungerar Ingemar! En tanke ang. de varierande inställningarna: Motorn har ju legat stilla länge; kan det kanske finnas lite intorkade oljerester i munstycket och/eller kring nålen som ställer till det? Läge att kolla kanske? Jag hade vad jag minns inte några sådana problem utan motorn gick med samma fart flygning efter flygning; det var bara ändrade förhållanden som krävde lite skruvande ibland.
Lycka till med fortsättningen!
/Erik
Lycka till med fortsättningen!
/Erik
- Streamerhook
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Bilder från Norden runt.
Inför Västkustträffen 2017 hade jag tänkt testa modellen och då gjorde jag rent hela motorn. Efter det blev den aldrig körd. men jag var själv inne på samma tanke... att man måste köra ut all min (anti-)rostolja etc
Fortsatta flygningar får ge facit.
Just nu är motor 2 isärtagen för rengöring. Sedan ska den i den andra kärran och flygas. hela Vänersborg blir fullt av stuntflygare. Men synd för Thomas och Kungsbacka som just tappat en domare.....
Den verkar funka bra på den trebladiga proppen. Vilka egenskaper ändras om man byter till 2-bladig. Eller vad är för- respektive nackdelarna med det ena eller andra?
Fortsatta flygningar får ge facit.
Just nu är motor 2 isärtagen för rengöring. Sedan ska den i den andra kärran och flygas. hela Vänersborg blir fullt av stuntflygare. Men synd för Thomas och Kungsbacka som just tappat en domare.....
Den verkar funka bra på den trebladiga proppen. Vilka egenskaper ändras om man byter till 2-bladig. Eller vad är för- respektive nackdelarna med det ena eller andra?
- Streamerhook
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Bilder från Norden runt.
Erik, jag ska låta Ditt namn vara kvar på kroppssidorna. Ska bara lägga till "Made by"