"Weatherman" speed.

Allt om "Weatherman"
Användarvisningsbild
Streamerhook
Inlägg: 1394
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook » 20 apr 2019, 20:40

Kul Anders!!!
Ska bli ännu mer intressant att läsa om provflygningen

Användarvisningsbild
Michael Palm
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Michael Palm » 20 apr 2019, 21:24

Se till att filma provflygningen!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!

Guzzten
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Guzzten » 20 apr 2019, 21:40

Provflygningen kommer ske med 0,45 virelinor som är 18,1 mellan ägorna, så lite för långa och lite tjocka. Pianotråd är beställt hos 3F. Kommer även proppa ner till en 10x6, så man hinner se vad som händer. Filmkameran är med!

Användarvisningsbild
Streamerhook
Inlägg: 1394
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook » 21 apr 2019, 18:14

Nu är de tre nya W-modellerna färdigmålade. Lite polering återstår liksom landningsställ och rodermekanism.
W10.JPG
W10.JPG (141.39 KiB) Visad 2320 gånger

Guzzten
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Guzzten » 21 apr 2019, 19:42

Provflög min Weatherman idag. Ett riktigt dåligt gjort landställ gjorde att dem var svår att få upp i luften, på vårat smågropiga fält. Men efter ett par försök så kom den upp. Ny flög jag med för långa linor, ca 40 cm, som dessutom är 0,45 och inte 0,4. Helt oprovocerat, och med något rik blandning gjorde den 21,7 på 7 varv. Film finns, och kommer när jag fått in den i datorn....

jerker
Inlägg: 1094
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av jerker » 23 aug 2019, 05:54

:roll: Kör inte för fort! Då kan det gå så HÄR!!!!!!!! :D :D :D :D
Bilagor
69568792_10217313655504660_9218037541444255744_n.jpg
69568792_10217313655504660_9218037541444255744_n.jpg (117.18 KiB) Visad 1615 gånger

Användarvisningsbild
Streamerhook
Inlägg: 1394
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook » 03 nov 2019, 11:33

Reidar Johansson i Norge är ännu en återvändande linflygare som nu håller på med två stycken Weatherman-modeller.
Motorn är en Cox Tee Dee 15.
Reidar1.JPG
Reidar1.JPG (104.98 KiB) Visad 1111 gånger
Reidar2.JPG
Reidar2.JPG (179.24 KiB) Visad 1103 gånger

Snart kommer kanske Norge vara det land i Norden som har flest W-flygare.... Eller?

Användarvisningsbild
Streamerhook
Inlägg: 1394
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook » 01 feb 2020, 15:11

Nu när snön yr kring knutarna och vinterkylan har tagit oss i sitt grepp är det ju trevligt att sitta i sin verkstad (inomhus!) och småpyssla.
Ett sådant pyssel kan ju vara att tillverka slimmade hjul till sin Weatherman-modell. Varje intjänad tiondel i fart är en spik i motståndarens kista!
Samma typ av hjul kan man använda även i andra klasser, t ex i Goodyear Racing. Men då ska man ersätta plywooden med hårdgummi.

Först letar man fram 3 mm plywood (5-skikts) och ritar ut hjulradien med en passare. För Weatherman ska diametern vara 50 mm så det är lämpligt att såga ut bitarna med lite övermått. Borra sedan också ett centrumhål och sätt ihop alla plywood-bitar med skruv och mutter (det är en god ide att göra flera hjul samtidigt). Sätt sedan upp stycket i svarven och svarva ner diametern till 51 mm. Ta isär dem och slipa av kanterna lätt med sandpapper. Vill man kan man lacka eller måla dem. Så här blir det då:
Hjul3.JPG
Hjul3.JPG (58.25 KiB) Visad 400 gånger
Nästa steg är att tillverka nav i aluminium. Här kommer en bild som visar ett nästan färdigt hjul (så att Ni får en uppfattning om vilket håll vi är på väg åt):
Hjul4.JPG
Hjul4.JPG (174.15 KiB) Visad 400 gånger
Till centrumnavet använder jag alu-stång med en diameter på 18 mm. Man sätter upp den i svarven och plansvarvar den samt gör ett centrumhål med ett dubbhålsborr. Sedan borrar jag ett hål med en diameter på 2,5 mm (Mina landningsställ är av 2.5 mm pianotråd). Man ska borra så djupt man kan med sitt borr och det blir ca 42 mm. Ta sedan ett stickstål och kapa av stycket ca 45 mm in.
Hjul1.JPG
Hjul1.JPG (107 KiB) Visad 400 gånger
Här är stycket färdigt för nästa moment (i fräsen). Som en liten guide för var skruvhålen i navet ska borras har jag svarvat en liten markering.
Hjul2.JPG
Hjul2.JPG (292.78 KiB) Visad 400 gånger
Fortsättning följer ......

Användarvisningsbild
Streamerhook
Inlägg: 1394
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook » 01 feb 2020, 20:28

Nu sätts biten upp i ett rundmatningsbord i fräsen så att man kan borra de tre hålen för skruvarna som ska hålla ihop hjulet. Eftersom skruven är M2,5 ska borret vara 2,1 mm.
Hjul6.JPG
Hjul6.JPG (103.19 KiB) Visad 390 gånger
Nu är alla tre hålen borrade. Nästa moment blir i svarven. Observera att man inte kan göra så här, dvs ha biten i svarven och sedan i fräsen och sedan i svarven igen, om man eftersträvar hög precision. Men i detta fall med bitarna till ett hjulnav fungerar det.
Hjul7.JPG
Hjul7.JPG (82.79 KiB) Visad 390 gånger
Alla har kanske inte en liten fräs med rundmatningsbord (som förenklar detta jobb på strålande sätt). Då kan man använda sig av en pelarborrmaskin istället. Delningen på 120 grader mellan hålen får man räkna ut och markera manuellt istället.
Hjul5.JPG
Hjul5.JPG (63.18 KiB) Visad 390 gånger

Användarvisningsbild
Streamerhook
Inlägg: 1394
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook » 01 feb 2020, 20:34

I svarven tar man nu bort material så att man får en fals som sticker in i plywood-hjulet. Då plywooden är 3 mm så gör jag falsen ca 1,35 mm på varje halva. Det fungerar inte att bara dela 3 mm med 2 eftersom man kommer att trycka ihop plywooden lite då man skruvar ihop hjulet.
Hjul8.JPG
Hjul8.JPG (94.88 KiB) Visad 390 gånger
När detta är klart sticker man av biten. Väggtjockleken är 1,5 mm och sedan svarvar man ut nästa.....och nästa.....och nästa.....
Hjul9.JPG
Hjul9.JPG (72.88 KiB) Visad 390 gånger
Här är två bitar som nu kräver fortsatt bearbetning. I ena halvan gängar man hålen med M2.5. I andra halvan borrar man upp hålen till 2,5 mm. Sedan går man till polermaskinen och polerar bitarna till högglans..... men det kommer i nästa avsnitt!
Hjul10.JPG
Hjul10.JPG (209.48 KiB) Visad 390 gånger
Fortsättning följer

Skriv svar