"Weatherman" speed.

Allt om "Weatherman"
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

De som testat att flyga T/R-Vintagemodeller vet att dessa ibland kan komma in i start eller landning. Främst beroende på att man har två hjul (det finns andra orsaker oxå!).

Det finns ett par knep som underlättar livet.

Det ena är att man på utsidans hjulaxel sätter en tunn "bockad" bricka.Med denna kan man, ihop med låsmutttern, justera friktionen på ytterhjulet. Om ytterhjulet inte löper riktigt lika lätt som innerhjulet kommer modellen att sträva utåt vid start/landning.

Det andra är att justera landningsstället och hjulen så att modellen inte hoppar vid främst landning. För att göra denna justering måste man först flyga modellen och titta på hjulen. Om man bara ser ett hjul när man flyger är det korrekt justerat. Om ytterhjulet inte döljs av innerhjulet måste man justera tills man inte ser det. Det kan ta några tankar att göra detta men är väl värt besväret då modellen beter sig mycket bättre i landningen.

Har aldrig funderat på eller frågat någon stuntflygare om man gör samma justering på en stuntmodell.... Är det så? Det kan väl också vara så att de mindre modellerna är mer känsliga för denna inställning.

/Ingemar
Låsmutter, bockad bricka, hjul och landningsställ.
Låsmutter, bockad bricka, hjul och landningsställ.
IMG_1431.JPG (62.44 KiB) Visad 20224 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Till slut kommer man till det moment som i alla fall jag brukar dra mig för; Att löda en tank......

0,3 mm mässingplåt är utgångspunkten. Jag börjar med att göra en plugg i ek. Denna ska ha tankens storlek (innermått). Med pluggens hjälp kan man rita ut tanken på plåten och sedan klippa ut den. Man använder även ekbiten när man bockar till plåten.

Då jag inte vill ha matningsröret längst bak i tanken utan längst fram måste tanken ha det "sneda" utseende som syns på fotot. Eftersom den del av tanken som är närmast motorn kommer att vara längst ut mot yttervingen är det där bränslet samlas och matningsröret ska placeras.

Ekbiten sitter i nästan hela tiden man löder ihop tanken. Den gör att man kan klämma ihop tanken med tvingar under lödningen och på så sätt få fina lödningar. Detta är förklaringen varför jag använder ek; den fixar värmen vid lödningen. Dock måste man komma ihåg att ta ur biten innan man löder ihop sista gaveln! :shock: :shock: Mer foton senare...

/Ingemar
Tanken utritad på plåten.
Tanken utritad på plåten.
IMG_1424.JPG (66.92 KiB) Visad 20224 gånger
Bockningen har börjat
Bockningen har börjat
IMG_1428.JPG (64.94 KiB) Visad 20224 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Nu var tanken färdig och inpassad i kroppens "tankhål".

/Ingemar
Färdig tank med rör
Färdig tank med rör
IMG_1446.JPG (73.93 KiB) Visad 20217 gånger
Tank på plats i modellen
Tank på plats i modellen
IMG_1451.JPG (55.56 KiB) Visad 20217 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Lite mer bilder på tank, motor och modell.

/Ingemar
Det är bra att minimera avståndet mellan tank och rör
Det är bra att minimera avståndet mellan tank och rör
IMG_1452.JPG (73.34 KiB) Visad 20217 gånger
Luftröret sticker ut på modellens insida
Luftröret sticker ut på modellens insida
IMG_1466.JPG (78.67 KiB) Visad 20217 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Nu är modellen klar för provflygning! :shock:

Kommer motorn att fungera?
Kommer modellen att flyga?
Ligger tyngdpunkten rätt?
Är roderutslagen tillräckliga?
Kommer börsen att gå upp?
Ska det regna på torsdag?

Frågorna är många....... :o

Många kanske får svar imorgon!

/Ingemar
Färdig modell med linor inkopplade.
Färdig modell med linor inkopplade.
Flygfärdig.JPG (68.92 KiB) Visad 20189 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Så var då premiärflygningen över.....

Tomas har en liten PAW-diesel i sin blågula modell. Två flygningar blev det innan beslut togs att trimma modellen mer hemmavid. Den var lite känslig och drog neråt. Motorn gick dock bra.

Undertecknad fick sätta på en mindre förgasare för att få K&B-motorn att fungera. 5,5 mm var kanske väl optimistiskt med sugtank. Efter byte till den förgasare som motorn hade då den flög i Semistunt gick den att ställa in. Trots denna relativt sett lilla förgasare var det bra drag i den (med 9x4). Axet i starten var nästan en nära-döden-upplevelse. Shit, vilket ax. Men vad kan man förvänta sig med en så lätt modell med den motorn i nosen. Motorn stannade efter ca 5 varv och behövde mer bränsle. I andra starten kom modellen in samt slog runt så att stabben lossade plus att propellern gick sönder. Med det axet hinner man inte reagera. Stabben är för övrigt redan ditlimmad (det var en snäll skada) så det blir nog mer testflygningar senare i veckan. Tydligt är att man måste vara väldigt uppmärksam vid starter på gräsunderlag. Med stor säkerhet är det lättare då man kör på asfalt.

Om jag tyckte att det var en häftig upplevelse med en 3,5:a kan man ju fundera på hur de som flyger med 5 cc eller 10 cc känner.... Huga!

/Ingemar
Klubbens två Weatherman
Klubbens två Weatherman
W-Premiär.JPG (112.81 KiB) Visad 20184 gånger
Klubbens två W-piloter med sina W-man
Klubbens två W-piloter med sina W-man
2piloter2modeller.JPG (96.48 KiB) Visad 20184 gånger
Johan släpper när Tomas startar
Johan släpper när Tomas startar
PåVägUpp.JPG (125.62 KiB) Visad 20184 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Idag har det varit underbart flygväder. Och vad gör man då? Jo, flyger.

Har testat mer med Weatherman och K&B-motorn samt starter och landning på gräs.

Först starter och landning. Genom att vara noggrann när man släpper modellen samt se till att vara på en slät del av gräsmattan går starterna bra (med 2"-hjul). Håller också fullt höjdroder i starten (det är inte så farligt som det låter då modellen inte är lika känslig som en combatmodell....). Landningarna går också bra.

Började dagen med en 9x6 Master Airscrew men motorn gillade inte den. Stannade efter 5-6 varv i luften och var svår att ställa in. Bytte sedan till en vit Taipan 8x4 och då fick motorn ett helt annat beteende. Högre varvtal och mycket lättare att ställa in. Den klockade flygfarten blev 131 km/h. Inte mycket att komma med om man vill upp emot rekordet i motorklassen; 174 km/h.

Helt klart är att man måste lägga mer tid på att finna ut den optimala kombinationen av propeller, förgasardiameter och nålinställning. Kanske kan man testa olika bränsleblandningar också. Nu kör jag på combat-soppa, dvs 70-20-10.

Förhoppningsvis kan det bli mer tester nästa helg.

Hur går det för Er andra?

/Ingemar
WFlyg_1.JPG
WFlyg_1.JPG (123.75 KiB) Visad 20156 gånger
WFlyg_2.JPG
WFlyg_2.JPG (97.5 KiB) Visad 20156 gånger
WFlyg_3.JPG
WFlyg_3.JPG (100.85 KiB) Visad 20156 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

"Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Per Vassbotn i Norge har skickat några bilder från sitt Weatherman-bygge.

Han skriver följande:

"Arbeidet med den norske Weatherman går framover! Det store spørsmålet er: Blir den ferdig til Karlskoga? Og ikke minst, vil vi slå svenskene??!!!

Hilsen

Per"
PerV_1.JPG
PerV_1.JPG (53.78 KiB) Visad 20122 gånger
PerV_2.JPG
PerV_2.JPG (54.87 KiB) Visad 20122 gånger
PerV_3.JPG
PerV_3.JPG (75.47 KiB) Visad 20122 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Michael Palm »

På begäran från Herr Larsson, skall jag hinna? :o
P1130220.JPG
P1130220.JPG (74.21 KiB) Visad 20105 gånger
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Tummen »

Självklart hinner du !! :mrgreen:
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Skriv svar