Sida 7 av 13

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 04 jan 2020, 11:04
av StaffanE
Kan också tycka att upp till 1980 är lite för modernt, även om det finns många intressanta kärror mellan 1970 0ch 1980.

Vad är det för koefficient på den statiska bedömningen?

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 04 jan 2020, 11:13
av Streamerhook
Vi måste få lite struktur i detta annars lär vi aldrig komma till fram till hur vi ska ha det

Först, ska vi skapa en Classic-klass så ska det ju vara "Classic" annars kan vi ju flyga F2B eller Semistunt. I den meningen känns ju 1980 som årtal lite för nära (ungtuppen i Karlstad får ursäkta) och 1970 mer vettigt. Fast, som vissa skriver, man kan ju ta med Akrobat och Chipmunk på en lista över modeller.....

1. Motorstorlek. Helt fritt eller begränsning?

2. Modeller?
a. Före 1970
b. Före 1980
c. Före 1970 men med en lista med några tillåtna nyare

3. Regler & program? Koefficienter eller inga koefficienter?
a. Amerikanska Old Time/Classic
b. Engelska Vintage
c. F2B-programmet

4. Appearance & Fidelety?

5. Säkerhet etc.
Här måste ju nutida regler gälla vad avser lintjocklek, provdragning, ljuddämparkrav, handlovsrem etc

Finns det fler alternativ att ta med på listan?

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 04 jan 2020, 17:28
av Michael Palm
Här kommer min åsikt i frågan:

Max motorstorlek: 10 cc. Om någon har en go gammal tändstiftsmotor.
Årsmodell på flygplan: fram till och med 1969.
Regler i stort sett som Pampas.
F2B programmet flygs, och poöngbedömning enl koefficient systemet.
Apearence points som det engelska, max 10 poäng och en koefficient på 5.
Fidelity, Utgångspoäng 10. Avdrag om det är en nyare motor, avdrag om det är elmotor, avdrag om det är plankad vinge om original har sprygel ( så det
går ju att ha en foamvinge). Dock inget avdrag om man har en tipviktsbox eller justerbara leadouts.
Avdragens storlek kan vi diskutera fram. En koefficient på 5 här också.
Säkerhet och allt annat enligt dagens regler.
En påse geléhallon i pris om man har kavaj, slips och hatt när man flyger.

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 04 jan 2020, 17:46
av ErikB
Inte för att jag tänker göra come-back, men.... blir det extrapoäng till vintage/classic-piloter? :D

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 04 jan 2020, 17:56
av Streamerhook
Ja, Classic-piloter med en ålder på 80 eller mer måste ju få extrapoäng. Sitter man i rullstol ska det ju bli dubble poäng. Allt för att stimulera deltagande från alla grupper....

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 04 jan 2020, 18:32
av Streamerhook
Nu har jag funderat lite mer på Classic-regler. Jag lutar mer och mer åt att det ska vara annorlunda från F2B så att vi alla får en ny infallsvinkel på saker. Sedan är det ju aldrig fel att ligga hyfsat lika, t ex England. Om det nu skulle bli ngt utbyte.
Så:

1. Motorstorlek max .35. Om man har en konstruktion publicerad före 1959 kan man få ha en större motor.
Varför detta då?
Jo, om vi tillåter fri motorstorlek kommer det väl att bli som i F2B, dvs att om någon kommer med en motor mindre än .50/.60 så kommer man inte att ha en chans att hävda sig.

2. Modeller. Måste vara publicerad 1969 eller tidigare.

3. Program. Enligt det engelska, dvs
Startförberedelser
Start
Planflykt
Vertikal stigning
Vertikal dykning
Wingover
Loopingar
Ryggflygning
Buntar
Liggande åtta
Stående åtta
Åtta över huvudet
Fyrkantlooping
Treklöver
Landning

Inga koefficienter utan poängberäkning enligt engelska reglerna

4. Förenkla appearance & fidelty till en Conqouers d´Elegance, dvs skönhetstävling. Låt deltagande piloter rösta på varsin modell och dela ut poäng i en fallande skala

5. Säkerhet etc enligt vad vi använder idag

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 04 jan 2020, 18:37
av StaffanE
Micke; jag tycker dina åsikter låter bra (förutom det här med koefficienter, men det är väl något vi måste fortsätta dras med av någon anledning).
Vad är nyare motor?

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 04 jan 2020, 19:55
av Michael Palm
Jag vill ha större motorstorlek för jag har gammal Enya 45 jag inte vet vad jag skall ha till isåfall :D Fast jag tänkte att det finns ju en del Merco 49 tex ute i böggda, och en hel del roliga flygplan som är lite större. Bara för att det är större tror jag inte gör så mycket, Gieseke var ju med i toppen länge med sin Nobler. Men skall vi ha en lista med nyare flygplan tycker jag vi skall ha en 35 gräns. Staffan, med nyare motor menar jag nyare än 69.

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 04 jan 2020, 22:35
av Guzzten
Varför ska man ha en skönhetstävling? Och vargör ska den påverka totalresultatet?

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 05 jan 2020, 00:22
av Michael Palm
Som jag ser det så är andemeningen med classic stunt inte själva tävlingsmomentet, utan att man träffas och flyger med flygplan från förr och har trevligt. Skönhetstävling eller apearence points är ju för att man skall premieras för om man är en duktig modellbyggare, det var ju det som var lite grejjen, iallafall i USA, med stunten förr. Fidelity poängen är ju för att flygplanet skall vara så ritningstroget och tidstypiskt som möjligt. Nu överdriver jag: Det kommer en med en Vector 40 och säger att det är en Nobler, bara för att få fördel i flygningen. Då har man ju missat andemeningen i classic stunt.