Sida 6 av 13

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 02 jan 2020, 17:24
av Streamerhook
Nu har jag hittat modellen att bygga för att flyga Classic. Då jag redan har en Nobler fick det nya bygget bli en Peacemaker (med lådkropp och flaps) från 50-talet. Den ska drivas av en Veco 19, en motor jag flugit mycket med i den numera hädangångna Shoestring-modellen (byggsats från Goldberg). Vecon funkar fint att flyga stunt med.
Peacemaker1.JPG
Peacemaker1.JPG (130.56 KiB) Visad 10423 gånger
Peacemaker2.JPG
Peacemaker2.JPG (124.87 KiB) Visad 10423 gånger
Veco19.JPG
Veco19.JPG (237.97 KiB) Visad 10423 gånger

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 02 jan 2020, 20:49
av Michael Palm
Bra val Ingemar! Själv har jag börjat på min Lady Black Widow från 1956, bred vinge, kort bakkropp. :) Det blir FOX 35 i nosen.
Lady 017 - kopia.jpg
Lady 017 - kopia.jpg (133.09 KiB) Visad 10409 gånger
Lady 018 - kopia.jpg
Lady 018 - kopia.jpg (292.48 KiB) Visad 10409 gånger

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 02 jan 2020, 22:06
av Streamerhook
Kul om vi kommer med flera olika 50-talsmodeller.

Vi måste komma fram till ngt regelförslag också. Och när vi ska köra första tävlingen.....

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 03 jan 2020, 17:05
av Michael Palm
Jag röstar för den amerikanska varianten med flygplan upp till och med 1969. Vi flyger F2B programmet med de koefficienter som ingår där. Fidelity och appearance points kan vi ju vänta med tills/om det blir lite mer intresse för klassen. Vi kan ju göra en lista på flygplan som får dispans från årsmodellregeln, såsom Super Chipmunk, Sigs Akrobat....men motorstorlek får ej överstiga 35 storlek. Ang elmotor så tycker jag det skall godkännas till att börja med iallafall, senare om vi skall ha Fidelity och Appearence poäng så skall dessa få 0.

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 03 jan 2020, 17:35
av Streamerhook
Ok för mig med det Du föreslår. Vi måste ju börja någonstans och inget är hugget i sten utan kan ju ändras om vi kommer på andra tankar.

Så frågan är vad övriga presumtiva Classic-flygare tycker?

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 03 jan 2020, 17:41
av Michael Palm
Men jag glömde skriva att är modellen äldre än 1969 så får man ha större motor. För det finns ju en del intressanta äldre flygplan som är större också.

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 03 jan 2020, 19:05
av StaffanE
Låter ok för mig, även om jag har svårt att förstå koefficienterna.

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 03 jan 2020, 19:10
av Michael Palm
Bra domarträning för F2B 😊

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 03 jan 2020, 20:10
av Niklas_L
Jag är mycket positiv till att vi drar igång Classic även i Sverige. Även om jag personligen inte kommer att hinna bygga någon modell till denna säsong.
För mig skapar Classic en motiverande anledning att bygga och flyga med modeller från förr av i första hand nostalgiskäl.
Nostalgi för mig är modeller så som Gieseke Nobler, SIG Super Chipmunk, Sig Akrobat, Ares m fl.
Jag inser att min egen ålder speglar de modeller som jag nostalgiskt blickar tillbaka på och att de inte ryms inom de amerikanska Classic-reglerna.
Därför blev jag glad att min egen idé och önskan stämde med de brittiska Classic-reglerna som Mervyn Jones delade med sig av.
Jag förordar därför att de svenska Classic-reglerna blir desamma som de brittiska:

- Modeller konstruerade före 1980
-Regler enligt rådande F2B både vad gäller både flygprogram och motorbestämmelser.
- "Appearance points" där varje domare ger 1-10 poäng i statisk bedömning beroende av modellens utförande.

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Postat: 03 jan 2020, 22:23
av Michael Palm
Nja, 1980 är ju nästan nutid. De "moderna" är ju nästan från den tiden.