Flyglinor

Allmänna diskussioner.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Flyglinor

Inlägg av Niklas_L »

Det pågår ju just nu en otroligt informativ diskussion om handtag här på forumet och då är det naturligt att även diskutera flyglinor. Det finns även när det gäller linor mycket att välja på vad gäller fabrikat och utförande. Det finns också olika åsikter kring linlängder och hur man bäst utformar linändarna.
Det skulle vara intressant att höra vad ni andra har för tankar kring detta ämne.
Personligen har jag begränsad kunskap på området. Har först i år insett att de 19-trådiga linor jag använt förr är väldigt flexiga. I alla fall när man som jag flyger med 75-motor. Det blev extra tydligt när jag växlade mellan dessa och de 4-trådiga linor jag köpt av Frank Wadle förra året.
Något som jag aldrig provat är solida pianotråd-linor. Jag har sett dem användas i stunt men det verkar som de är ovanliga här i Europa i alla fall. Vill minnas att jag sett Kauko använda sådana för ett antal år sedan.
Jag har de senaste åren konsekvent använt 64-foots linor då jag sett det som en bra kompromiss mellan linsträckning, fart och storlek på manövrerna. I år har jag tänkt att gå upp en foot och har nyligen beställt två par 65-foot linor från Wadle. Vill undersöka om jag kan få lite bättre precision i flygningen med den något högre varvtiden.
Återkommer kanske längre fram med en utvärdering.
Bilagor
Linor.jpg
Linor.jpg (390.88 KiB) Visad 3869 gånger
Senast redigerad av Niklas_L den 27 maj 2020, 10:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Flyglinor

Inlägg av Streamerhook »

Utan att gå närmare in på det skulle jag nog avråda från pianotrådslinor i stunt (och combat). De passar bäst för team och speed där man inte (normalt) gör manövrar så att linorna tvinnar sig.

Eftersom Du skrev "flyglinor" vågar jag inte ta upp ämnet "fiskelinor".... det är ju snart säsong för det.... :shock: :shock:
Skriv svar