Mässingsöljetter / Thimbles

Allmänna diskussioner.
AndreasJ
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019, 19:49
Ort: Falköping

Mässingsöljetter / Thimbles

Inlägg av AndreasJ »

Hej!

Jag bygger en modell där linorna nästan krokas fast i kontrolloket. För att inte genomföringarna i utledarguiden ska bli hur stora som helst så söker jag små öljetter/thimbles med en innerdiameter på 1-2mm och där ytterdiametern är 4-5mm. Någon som vet var/om det går att få tag på sådana?

/Andreas
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Mässingsöljetter / Thimbles

Inlägg av Streamerhook »

Hej Andreas
Är inte säker på att jag uppfattar Dig korrekt men Du gör väl inte klart linändarna först och sedan trär dem genom utleadrguiden?
Det blir nog lite fel. Tror de flesta har typ rör på 3 mm som utledarguide och trär igenom utledarna under bygget. I ett av slutskedena fixar man sedan till linändarna med öljetter eller hur man nu gör. Dvs när de väl är på plats. Eller varför vill Du göra klart dem innan Du trätt igenom dem?
AndreasJ
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019, 19:49
Ort: Falköping

Re: Mässingsöljetter / Thimbles

Inlägg av AndreasJ »

Hej Streamer!

Man trär igenom själva styrlinorna genom utledarguiden med öljetterna monterade, lite idiotisk konstruktion egentligen men det är original på den modell jag bygger och jag vill försöka hålla mig till originalkonstruktionen. Utledarguiden har två öljetter som linguider som förmodligen har en innerdiameter på 6mm enligt originalkontruktionen.

På denna sida kan både modell och utledarkonstruktion ses:

http://www.vuelocircular.com/GALERIA/YE ... yeyito.htm

/Andreas
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Mässingsöljetter / Thimbles

Inlägg av Streamerhook »

Ok, då förstår jag. Fullkomligt idiotiskt men jag kan förstå om tillverkaren gör så för att underlätta för byggaren.

Antingen gör man om det eller så gör Du en utledarguide genom att linda t ex 0,5 mm pianotråd runt en pianotråd på typ 2-3 mm innerdia. Då får Du en fjäder som lätt kan träs (skruvas) på linan (även om den har kopplingar i båda ändar. Sedan limmar Du fast "fjädern" i innervingspetsen eller ovanpå vingen eller var de sitter. Du kanske tom har två lämpliga fjädrar liggande hemma.
På detta sätt behöver Du inte ha stora hål i leadoutsen
Skriv svar