Tips på hur man får bort fastbränd olja

Allmänna diskussioner.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Tips på hur man får bort fastbränd olja

Inlägg av Niklas_L »

Förra flygsäsongen hade jag inledningsvis ett mystiskt oljeläckade som visade sig bero på en dålig packning vid headern. Innan jag fick ordning på problemet hade headern blivit rejält brun av fastbränd olja.
Har läst om lite olika sätt att få rent oljekletiga motorer. Bl a att man kan koka motordelarna i glykol en massa timmar. Är dock tveksam till att min fru skulle vara positiv till doften av glykol i bostaden en hel dag...
Radioflygarna i våra klubbar är ofta erfarna och har många knep och tekniker vi linflygare kan ha nytta av.
Pratade med en av Karlstadklubbens motorkännare häromdagen som då tipsade om ett effektivt sätt att få bort fastbränd olja från motordelar.
Hans tips var enkelt; låt motordelen sjuda i vatten i ca 15-20 min med en gnutta Yes diskmedel. Sedan kan den fastbrända oljan lossas/skrapas/gnidas bort ganska enkelt med hjälp av disksvamp, hård borste eller svinto. Efter att idag ha provat detta med min header så kan jag intyga att det funkar kanonbra! Det tog mig mindre än tio minuters gnidande innan den såg ut som ny!
Bilagor
Före.jpg
Före.jpg (133 KiB) Visad 4179 gånger
Efter.jpg
Efter.jpg (296.91 KiB) Visad 4179 gånger