Bilder från Europa runt

Allmänna diskussioner.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Europa runt

Inlägg av Streamerhook »

Vad gör man när en modell är klar?
Jo, man börjar på nästa.........

I Holbrook har nu en Brodak-byggsats av en Spitfire börjat få sina former. Hittills är bara ena vinghalvan limmad men kvällen är ju ung!
Notera de runda "Brodak"-stag som används för att få vingen rak och som tas bort när limmet torkat.
VH_Spit1.JPG
VH_Spit1.JPG (118.3 KiB) Visad 11975 gånger
VH_Spit2.JPG
VH_Spit2.JPG (109.7 KiB) Visad 11975 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Europa runt

Inlägg av Streamerhook »

Nu i helgen har vi flugit Myggvrålet i Weatherman. Och äntligen var det bra väderförhållanden efter att vid de två senaste tävlingarna blåst lite för mycket.
Foto1.JPG
Foto1.JPG (193.01 KiB) Visad 11914 gånger
Depån var under lördagen full med modeller som likt testosteronstinna ynglingar bara ville upp i luften och visa vad de kunde
.
.
Foto2.JPG
Foto2.JPG (225.33 KiB) Visad 11914 gånger
Stefans Rossi har nu fått en förgasartratt med 5 mm dia vilket gör att motorn orkar suga. Nu är det bara finlir innan han spränger ljudvallen....
.
.
Foto3.JPG
Foto3.JPG (210.96 KiB) Visad 11914 gånger
Varje gång man tittar på färgsättningen på Anders modell (oxidgul och mörkgrön) gör att man bara tycker om kombinationen mer och mer. Varför är inte alla modeller målade så här?
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Europa runt

Inlägg av Streamerhook »

Nu är Luis nästan klar med sin Comet och redo att flyga London-Melbourne. Han väntar bara på leverans av kabin och motor nr 2.
Luis51.jpg
Luis51.jpg (144.78 KiB) Visad 11874 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Bilder från Europa runt

Inlägg av Michael Palm »

Den blir fräck!!!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Europa runt

Inlägg av Streamerhook »

Paul Eisner I England är väl för de flesta känd som en duktig speed-flygare. Där på ön får de ju numera gå ut och förra helgen var Peter Halman och Paul ute och luftade sina F2A-modeller. Peter flög 291 och Paul 295 så det gör väl att konkurrenterna har något att ta tag i.

Men Paul har fler strängar på sin lyra vilket han visar på de foton han skickat. Monstermodell kallar jag det..... Den får inte plats i hans byggrum och behöver han sätta ihop den hemma får det bli i vardagsrummet. För transport till fältet får den nätt och jämnt plats i hans bil. Så ur den aspekten kanske en F2A-modell är mer hanterbar.

Så här skriver Paul:

""Here is a pic of my latest new toy. It’s a gps triangle racer with my own high viz colour scheme. This is for old farts with poor eyesight who can no longer run around the pylon anymore! Fortunately the wing is in 3 pieces and the tail plane is removable. The fuselage and rudder are over 2m long and only just fit in my estate car. Ballasted weight is 7 kg. I cannot assemble it in my workshop. It only just fits in my lounge.

There is a gps transmitter in the model and a receiver in a small ground station which is mounted on the pilots R/C transmitter. The ground station is hard wired to an android phone which runs an app showing the triangular course and the position of the glider on the course. The phone is also mounted above the R/C Tx so that the pilot can view both model and phone easily whilst flying. The transmitter in the model is fitted with a variometer which shows the pilot whether he is in rising or sinking air just like full size. Position on the triangular course is also given by stereo audio beeps which Beep in left ear for inside the course and right ear for outside the course with voice output giving distance from the true course.

There is also audio count down before the turn point. Flying slot time is 30 minutes starting from 400 m height. The triangle is 1.3 km distance . A very good score is 20 laps. There is an international league which has been very popular during lockdown. You can post your flights direct to the league website from the android phone immediately after flight and the course the pilot took can be viewed by any pilot on the website.

/Paul""
Paul1.jpg
Paul1.jpg (310.02 KiB) Visad 11809 gånger
Paul2.jpg
Paul2.jpg (72.94 KiB) Visad 11809 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Europa runt

Inlägg av Streamerhook »

Nu är Spitfire-vingen i Holbrook nästan träfärdig. De två halvorna har limmats ihop och fått sin V-form (Jo, faktiskt har denna stuntmodell V-form på vingen!). Innan ihopsättning vägde vinghalvorna ca 90 gram styck vilket måste anses lätt. men ok etc var inte monterat då och ej heller vingtipparna. Varje halva är 27" och pallas upp med 1" vid ihoplimningen. Skarven i mitten har Vernon förstärkt med epoxi/glasfiber fastän det inte är med på ritningen.
.
.
Vernon51.JPG
Vernon51.JPG (106.58 KiB) Visad 11794 gånger
Vernon52.JPG
Vernon52.JPG (65.74 KiB) Visad 11794 gånger
Vernon53.JPG
Vernon53.JPG (87.35 KiB) Visad 11794 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Bilder från Europa runt

Inlägg av Michael Palm »

Det med epoxi och glasfiber tror jag på. Det är nog bra på alla vingar som skarvas ihop. Mina egna vingar och ARF och ARC SV-11:or från Brodak har jag gjort så på.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Europa runt

Inlägg av Streamerhook »

Nu har vingöron kommit på plats liksom flaps och snart är vingen träfärdig och redo för klädsel. Vernon har bytt ut hela byggsatsens kontrollsystem mot delar han fått från Roger Ladds. Enligt Vernon var det som att gå från amatör-prylar till proffs-saker.
Vernon54.JPG
Vernon54.JPG (83.53 KiB) Visad 11630 gånger
Vernon55.JPG
Vernon55.JPG (81.72 KiB) Visad 11630 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Europa runt

Inlägg av Streamerhook »

Som Ni kan läsa om under tråden Weatherman håller Julio isidro i Portugal på att förbereda sig för att delta i våra mail-tävlingar. Vad Ni kanske inte visste var att han är TV-stjärna i Portugal och sänder en 90-minuters talkshow 2 dagar i veckan. I år firade han faktiskt 60 år som TV-personlighet då han 1960 (som 15-åring) var med och ledde ett ungdomsprogram i TV. Nu har han ett eget produktionsbolag och jobbar på för fullt. TV-showen heter "Unforgettable with Julio Isidro" och inte nog med detta.... Han gör också ett 2-timmars radioprogram varje vecka kallat "Hotel California" där han spelar musik från 60- och 70-talet.

Första gången Guffy och jag träffade Julio var vid British Nats 2001 (Vi flög mot varandra i finalen i Phantom Racing..... Paul Eisner vann, Julio tvåa och vi trea). På den tiden jobbade Guffy vid Nordea/Postgirot och hade ett par portugisiska arbetskamrater och på något sätt nämnde han att han träffat och flugit med Julio. Då hade vi ingen aning om vad Julio sysslade med privat men blev varse detta då Guffys arbetskamrater blev alldeles till sig ....

TV-showerna spelas in i förväg och alla i studion bär munskydd fram tills inspelningen startar. På den nedersta bilden kan Ni se Julio som 16-årig stjärna där han i sitt ungdomsprogram propagerade för modellflyg..... Han erkände att de senaste veckorna varit lite hektiska med både TV-shower, radioprogram samt förbereda 5 W-modeller för tävling. Kom igen med det schemat när Ni är 75!!

Han skulle egentligen varit med i Myggvrålet men mailade mig och sa att han inte ville gå ut och flyga då det var +42 grader utomhus.
Júlio Covid 2 (2).jpg
Júlio Covid 2 (2).jpg (142.59 KiB) Visad 11629 gånger
Júlio, Anjos.jpg
Júlio, Anjos.jpg (78.66 KiB) Visad 11629 gånger
Júlio Juvenil.jpg
Júlio Juvenil.jpg (29.11 KiB) Visad 11629 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Europa runt

Inlägg av Streamerhook »

Gunter Wagner, tysk stuntflygare, har skickat en bild på sitt senaste bygge, en Bobcat. I kommande Lina kommer mer info plus foton.
Gunter_Bobcat.JPG
Gunter_Bobcat.JPG (173.64 KiB) Visad 11611 gånger
Skriv svar