Tankflaska till GY

Team Racing
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Tankflaska till GY

Inlägg av Guzzten »

Jag har gjort en tankflaska till min GY. Nippeln/pipen går ju ner i en motsvarande ventil på tanken, vilket funkar bra. Men det blir mycket slabb tack vare att tankflaskan inte har någon backventil. Hur har ni andra löst detta? Jag skulle uppskatta några bilder om det går.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Tankflaska till GY

Inlägg av Streamerhook »

Hej

Jag har en pip/ventil till min tankflaska som jag köpt från Mike North Racing. Ska ta några kort efter lunch och lägga in här.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Tankflaska till GY

Inlägg av Streamerhook »

Så här ser den ut. Tror den kostade runt 50:-. Finns att köpa från flera olika tillverkare. Den svarta spetsen längst ut är gängad och går att byta ut. Om man t ex vill ha en annan form på den. Gängan passar t ex till Pressol-flaskor och liknande. Annars går det ju att skruva loss mekanismen och sätta den i vilken kork som helst.
Ventil1.JPG
Ventil1.JPG (253.63 KiB) Visad 14008 gånger
Ventil2.JPG
Ventil2.JPG (381.54 KiB) Visad 14008 gånger
Ventil3.JPG
Ventil3.JPG (415.99 KiB) Visad 14008 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Tankflaska till GY

Inlägg av Streamerhook »

har man tillgång till svarv samt sexkant-alu i två lämpliga diametrar är det hyfsat enkelt att tillverka en sådan här själv.
O-ringen (på insidan) sitter i ett spår och tar man bort denna går konstruktionen att ta isär. O-ringen gör också att ventilen tätar när man inte tankar....

Principen är samma om man gör en ventil att löda fast på sin tank. Då gör man en gängad mässingdel som kan lödas i tanken. själva tankventilen består då av två alu-delar där den yttre har samma gänga utvändigt som mässingbiten har invändigt. Ska leta fram en dylik och lägga ut några foton...
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Tankflaska till GY

Inlägg av Streamerhook »

Här är lite bilder på hur ventilen i tanken kan se ut. Den här har jag gjort själv och det är ganska enkelt om man har en svarv (det har väl alla?)
Ventil4.JPG
Ventil4.JPG (157.42 KiB) Visad 13987 gånger
Den gängade mässinghylsan lödes fast i tanken. Sedan kan alu-ventilen skruvas fast i tanken. Den vita packningen tätar....
Här syns också o-ringen som låser innerdelen mot ytterdelen i ventilen. Packningen gör också att det blir tätt under "gång"
Ventil5.JPG
Ventil5.JPG (133.42 KiB) Visad 13987 gånger
Samma prylar fast ur en annan vinkel. Här syns det tydligt att ventilen består av två delar. En inre som rör sig neråt när man tankar och en yttre som är fastskruvad i mässingbiten.
Ventil6.JPG
Ventil6.JPG (336.48 KiB) Visad 13987 gånger
Isärtagna ser bitarna ut så här. 5 delar inklusive mässingbiten. När innerdelen trycks ner i tanken kan bränslet komma in via hålen. o-ringen hålls på plats av en urspårning i ventilbiten. Går o-ringen sönder under drift kommer innerbiten (med fjäderns hjälp) att flyga iväg som en liten raket......
Ventil7.JPG
Ventil7.JPG (300.58 KiB) Visad 13987 gånger
Ytterligare en vy på bitarna

Ventil8.JPG
Ventil8.JPG (92.76 KiB) Visad 13987 gånger
Slutligen en bild på några av de ventiler man kan köpa från MP Jet i Tjeckien (http://www.mpjet.com). Dessa är kanske mer lämpade för tankflaskor/klunktankar än att löda fast i en GY-tank
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Tankflaska till GY

Inlägg av Guzzten »

Tack för alla fina bilder och tips! Jag löste det genom att kontakta min nya kompis Mike Crossman , som tipsade om att Ned Needham gjorde sånna ventiler, för inga pengar, så nu är det en på gång från England.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Tankflaska till GY

Inlägg av Streamerhook »

Nice! Alltid bra med kompisar...... Visste inte att Ed Needham tillverkade prylar och sålde.
Skriv svar