Minispeed

Speed
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Minispeed

Inlägg av göran-olsson »

Här finns en länk med ritningen nedladdningsbar som PDF-fil:
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=461

Min enkla mening är att om det inte måste vara exakt en Midge bör man öka ving- och stab-yta med 20%. (Alltså öka måtten med 10%.) Då förlorar man fart, kanske så mycket som 1/2 km/h ;) men man vinner att man får denna fart mycket oftare! :P -- Utan att själv försökt flyga Midge, men skådat danskar och likasinnade försöka få upp sina Midge-ar i luften... :mrgreen:
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

Göran har helt rätt. Många av de modeller danskarna flyger är små och något instabila, likt Midge.
Att öka storleken något är en klok idé eftersom man då både får bra startegenskaper samt en modell som flyger stabilt i pylon (vilket nästan är det viktigaste för att kunna få bra tider).
Den modell jag beskriver i artikeln i Lina 2017-2 är använd under många år och väldigt stabil att flyga. Tidsmässigt håller den samma fart som de danska och som i allt annat som har med speed att göra betyder motor och propellerval väldigt mycket. På bilden nedan kan man se måtten på den.
Den stora brickan som yttervingstyngd gör att man inte behöver vara orolig för att modellen kommer in i starten plus att man kan hantera danskt väder bättre!!
Minispeed1.jpg
Minispeed1.jpg (45.46 KiB) Visad 18335 gånger
Cjoslotcjo
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 nov 2020, 20:35

Re: Minispeed

Inlägg av Cjoslotcjo »

göran-olsson skrev: 21 feb 2021, 01:00 Här finns en länk med ritningen nedladdningsbar som PDF-fil:
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=461

Min enkla mening är att om det inte måste vara exakt en Midge bör man öka ving- och stab-yta med 20%. (Alltså öka måtten med 10%.) Då förlorar man fart, kanske så mycket som 1/2 km/h ;) men man vinner att man får denna fart mycket oftare! :P -- Utan att själv försökt flyga Midge, men skådat danskar och likasinnade försöka få upp sina Midge-ar i luften... :mrgreen:
Jag blev sugen på att bygga en för när jag var 13 år så hade jag en som byggdes i skolan på fritt valt arbete. Satte en FOK 1,5cc i den, var väl inte så snabb de få gånger jag fick igång motorn men med mina korta linor fick man snurra som f-n

/cjo
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Minispeed

Inlägg av göran-olsson »

Svar till Streamerhook: Bara ett MEN: Din kärra är ju i stort sett lika stor som en Midge! En rejäl uppförstoring skulle göra allt enklare! Dessutom kan man gott offra ytterligare någon km/h på ett landställ, enbent räcker. Det fartminskning man då får kan nog kompenseras med att man kan göra propellern tunnare och därmed effektivare utan risk att den skadas vid varje buklandning. :mrgreen:
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Minispeed

Inlägg av göran-olsson »

Svar till Cjoslocjo: Aha, du ska göra samma sorts nostalgitripp som jag gjorde för några år sen: Byggde en Getingen Mk. I med Webra Rekord. En repris av den jag byggde -63, dock utan alla fel! Se bild! Men varför inte göra en Weatherman i stället, så du kan tävla med oss gubbar!?
getingen-kba.jpg
getingen-kba.jpg (363.78 KiB) Visad 18301 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

Göran, lägg min modell bredvid en dansk modell så ser Du skillnaden i storlek!

PS. Tror nog Christian redan bygger på en W ......... DS
Skriv svar