Sida 1 av 1

Kompskruv

Postat: 05 aug 2022, 21:53
av Johan Rasmussen
Kompskruven på min PAW 2,5 skruvar upp sig så fort jag släpper iväg modellen.
Jag kommer göra en kontramutter-arm dom jag sett på andra motorer för att lösa det tillfälligt.
MEN - vad finns för andra metoder att komma tillrätta med problemet?
Hur funkar det på team-motorer tex?
Mvh Rasmus

Re: Kompskruv

Postat: 07 aug 2022, 21:38
av Johan Rasmussen
Finlirade lite med en vinkelslip och fick till det hyfsat.
Men frågan kvarstår. Vad kan avhjälpa problemet?
Lägre stigning på gängan? Större diameter? Ta bort pinnen och bara ha en liten skruvskalle?
Mvh rasmus

Re: Kompskruv

Postat: 08 aug 2022, 08:05
av Cjoslotcjo
Kompskruven bör vara konkav vid motkolven så att den inte bara trycker på en punkt i mitten

Re: Kompskruv

Postat: 08 aug 2022, 14:10
av göran-olsson
Här är min lösning: Sandwich av topp-taggbricka-mutter. När man dragit åt muttern så att taggbrickans fjädring ger rejäl friktion borrar man ett hål 0,8 mm genom det hela och sätter i en pianotråd som lås.
paw-komplaas.jpg
paw-komplaas.jpg (42.01 KiB) Visad 2216 gånger

Re: Kompskruv

Postat: 09 aug 2022, 09:06
av Johan Rasmussen
Eureka! Jag tror jag har det!

Jag låg igår natt och tog in all input i ämnet som jag fått från olika forum där jag lagt ut frågeställningen.
Massor av varianter på några olika lösningar. Gemensamt för dessa är att öka friktionen kring kompskruven. Men på olika sätt.
Många beskrev att fenomenet uppstår över tid. MEN - även efter att en lösning införts.
Varför gör det det?

Jag tror att det kan ha att göra med att alla detaljer vid tillverkning har små toleransavvikelser. Det är naturligt. Att dessa små avvikelser i början ger skrovliga och sneda anliggningsytor med hög friktion. Och att dessa sedan över tid "körs in". Precis som kolv/cylinder. Att skruvens och topplockets gängor, och skruvens spets och dess anliggning mot motkolven, blir slätare och slätare.
Till slut så fin att skruvgängans "nedförsbacke" blir alltför hal. Och skruven gängar upp sig.

Då tänker jag att man kanske kan återskapa de initiala små avvikelserna. Eller tom överdriva dem, för att få kompskruven att stå still.
En lösning som beskrevs var en pianotrådsfjäder som trycker skruven åt sidan för att öka friktionen. Jag tror inte att det är den lilla pianotrådens friktion mot skruven som gör det utan att skruven trycks lite snett i gängan och friktionen då ökar.

Hur då få skruven att gå lite snett i gängan. På enklast tänkbara sätt?
Jo fram med vinkelslipen och sned-slipa skruvens spets så den blir lite sned och anliggningsytan mot motkolven flyttas till skruvens ena kant.
Då vill ju skruven kantra i topplockets gänga. Och skapar då hög friktion.

Funkar det då? Provflög igår och Jo! - Det gör det!
Och att justera kompen under motorgång gick bra det med.

Nu återstår att se om funktionen håller i sig över tid.

Och så undrar man förstås om detta inte är gjort tidigare? Det borde det väl?

Mvh - Rasmus

Re: Kompskruv

Postat: 09 aug 2022, 18:18
av Johan Rasmussen
Ytterligare test idag.
För att eliminera möjligheten att den snedkapade kompskruven var skrovlig i ytan, och därför inte roterade, så finslipade och polerade jag den assymetriska spetsen till högglans.
Därefter provflygning. Med fortsatt god funktion!

Assymetrisk kompskruv.
Ett bra namn för detta om det fortsatt fungerar.
Fler flygningar i veckan följer.

Mvh Rasmus

Re: Kompskruv

Postat: 10 aug 2022, 17:56
av Johan Rasmussen
3:e dagens utprovning av den Assymetrisk Kompskruven. Fortfarande perfekt funktion! Får väl kalla det en succé!

Får god hjälp av Mekande hustru Malin och kamrat Krögaren i byn som lugnar mina nerver på bästa sätt!

Mvh från skärgården - Rasmus

Re: Kompskruv

Postat: 11 aug 2022, 12:45
av Johan Rasmussen
Bara för att vara säker. Återställde kompskruven till originalutförande och gjorde om processen
Svart tusch på originalytan och snedslipade med vingelslip förbi centrum. Testar i em igen

Re: Kompskruv

Postat: 15 aug 2022, 18:56
av Johan Rasmussen
Nä! - Den skruvade ut sig igen!
Tittar man på förra bilden så ser man att ytans 2 spetsar fortfarande är väldigt nära en linje genom centrum.
Det blir till att slipa om igen. Denna gång som förra gången igen - så att hela ytan är sned och bara den yttersta spetsen går mot motkolven.
Men nu är soppan slut och jag får vänta på att Hasse kommer hem från sin Norge-semester :)
Mvh - Ras

Re: Kompskruv

Postat: 16 aug 2022, 08:49
av Streamerhook
Sedan typ 25-30 år har jag använt samma typ av komplås och det fungerar utan problem. Så det är lite svårt att förstå alla problem Du stöter på. Gör det enkelt och överarbeta inte.

Gängan på en PAW kompskruv är 2BA (en engelsk gänga). Jag har köpt muttrar med den gängan, kapat till 3 mm pianotråd i önskad längd och hårdlött den mot muttern. Och vips har vi skapat oss ett komplås som funkar i alla väder. Enkelt, robust och funktionellt.
Skruv1.JPG
Skruv1.JPG (117.9 KiB) Visad 1976 gånger
Skruv2.JPG
Skruv2.JPG (221.71 KiB) Visad 1976 gånger