Bubblor

Diskutera motorer.
Cjoslotcjo
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 nov 2020, 20:35

Bubblor

Inlägg av Cjoslotcjo »

Bubblor kan vara trevligt men inte i bränslematningen till motorn.
Tips önskas på hur man kan få en stabil bränsletillförsel utan bubblor.

/cjo
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bubblor

Inlägg av Streamerhook »

Har man svart slang blir det inte lika påtagligt..

Annars är nog vibrationer en orsak till bubblor.
Verkar bero lite på motorn också. Vad vi märkt härnere är att vissa motorer har bubblor hela tiden medan andra inte har en tillstymmelse till bubblor. Kanske kan bero på obalans i den motorn (vevaxel eller annat) men har inte utforskat det djupare.
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Bubblor

Inlägg av göran-olsson »

Bubblor, ja.
Först en viktig iakttagelse man kan göra om man har transparent bränsleslang: Om det är flera bubblor efter varann i slangen, så ser man att varje gång en bubbla passerar nålventilen så blir det ett ryck framåt i slangens innehåll. Luften passerar alltså nålventilen mycket snabbare än bränslet, på grund av luftens mycket lägre viskositet (med en faktor runt 1000). (flödet = tryckskillnaden / viskositeten / strypningen)
Under den viktiga förutsättningen att nålventilens strypning sitter mycket nära venturits bränsleöppning, så blir inverkan av en bubbla liten, eftersom den tid motorn får gå på luft istället för bränsle blir kort. Läget blir dock helt annorlunda om nålventilen inte sitter nära. Extremfallet är det som kallas "remote needle valve", när nålen sitter på en frontinsugsmotors baklock (T. ex. OS LA-motorer.) När en bubbla passerar nålventilen kommer då samma mängd bränsle som bubblans volym att snabbt dumpas i motorn, och sedan när bubblan når venturit får motorn gå på luft en "lång" tid. Förödande för motorgången! "Remote needle valve" är alltså rejält kass!! (Det blir också ett knasigt förlopp när tanken töms.) Redan en förgasare som Cox Tee Dee där bränslet har en bit att gå från nålventilen till venturits mynning är suspekt. Alltså: Kortast möjliga sträcka mellan nålventil och bränslets mynning i förgasaren! Den klassiska lösningen med nålröret mitt i förgasaren är inte dum...

Sen vibrationer.
Tror man att motorns ojämna gång beror på vibrationer som gör att bränslet i tanken skummar, kan man göra några experiment. Helst skulle man ju vilja följa med kärran i luften så man kan se vad som händer, men vi linflygare lever ju med att detta bereder vissa svårigheter. Vibrationerna beror antagligen på en resonans. Då kan man först prova med en något större eller mindre propeller, så att motorns varvtal hamnar under eller över resonansen. Ser man genast en förbättring är man problemet på spåren. Man får då försöka förstyva tankens infästning, motorns infästning, eller båda. Ett annat knep man kan ta till om tanken inte är inbyggd, är att limma fast (med cyano) en eller flera remsor av 1 mm blyplåt på tankens väggar. Då flyttas resonanser i tanken neråt i frekvens och dämpas också.
Skriv svar