THK09
Postat: 21 feb 2021, 19:05
Som den uppmärksamme Lina-läsaren kanske kommer ihåg från nummer 2020-2 fanns det i TechnoHobbys annons reklam för deras nya 1,5 cc-motor, THK09. Både glöd- och diesel-versionen finns nu i Vänersborg för test så fort vädret tillåter.
Tyvärr har ju Brexit medfört att man numera måste betala både tull och hanteringsavgifter på saker från Storbritannien. Att man betalar svensk moms istället för engelsk kan man ju ta men alla dessa andra avgifter gör ju prylarna dyrare. Så både TechnoHobby och t ex Chronos Tools och Arc Eurotrade kommer nog att tappa mark. Om man inte kan få engelsmän att ta med sig sakerna till tävlingar (vilket ju låter lysande i dessa corona-tider).
Nåväl, motorerna är välgjorda, är av typ AAC och har schnuerle-spolning och det lovar ju gott. .
För att kunna lätt kunna byta trattstorlek har jag valt att ersätta originalförgasare med en adapter med Cox-gänga (1/4x32). Då insuget lutar mycket framåt kan man inte använda Cox-trattar och därför letade jag fram gamla hemgjorda trattar och modifierade dem så att de inte sticker upp så mycket. Trattarna har dessutom borrats så att de har olika insugningsdiameter (mellan 3,5 och 4 mm. Original var bara 2,8 mm). Här har adaptern monterats på motorn Och här både nålrör och tratt kommit på plats
Tyvärr har ju Brexit medfört att man numera måste betala både tull och hanteringsavgifter på saker från Storbritannien. Att man betalar svensk moms istället för engelsk kan man ju ta men alla dessa andra avgifter gör ju prylarna dyrare. Så både TechnoHobby och t ex Chronos Tools och Arc Eurotrade kommer nog att tappa mark. Om man inte kan få engelsmän att ta med sig sakerna till tävlingar (vilket ju låter lysande i dessa corona-tider).
Nåväl, motorerna är välgjorda, är av typ AAC och har schnuerle-spolning och det lovar ju gott. .
För att kunna lätt kunna byta trattstorlek har jag valt att ersätta originalförgasare med en adapter med Cox-gänga (1/4x32). Då insuget lutar mycket framåt kan man inte använda Cox-trattar och därför letade jag fram gamla hemgjorda trattar och modifierade dem så att de inte sticker upp så mycket. Trattarna har dessutom borrats så att de har olika insugningsdiameter (mellan 3,5 och 4 mm. Original var bara 2,8 mm). Här har adaptern monterats på motorn Och här både nålrör och tratt kommit på plats