Elstarter

Diskutera motorer.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Elstarter

Inlägg av Streamerhook »

Eftersom modellerna i stort är klara för provflygning måste man ju titta över sin utrustning innan man kan ge sig ut på fältet. När jag tog fram lådan med min elstarter visade det sig att batteriet gått hädan över vintern. Antagligen av tristess eller uttorkning inlåst i en låda ute i garaget....

Så ett besök på Biltema för att inhandla ett nytt hägrade men då vaknade en tanke jag haft redan förra året. Dvs att göra en låda där jag kunde få ut både 12 Volt och 18 Volt. Orsaken till detta är att den starter jag haft sedan 80-talet (Pylon Brand) funkar bra med 12 Volt medan den mindre Graupner-modell jag köpte hos MBS förra året ibland är lite svag med 12 Volt och skulle behöva 18 volt för att få styrkan (märkspänningen på den är upp till 18 V!!).

Så det blev till att köpa 2 batterier; ett på 6 V och ett på 12 V. För att slippa ladda så ofta valde jag de på 12 Ah. Visserligen väger de mer än de på 4,5 Ah eller 7 Ah men det kunde jag ta. Den dagen jag väljer att göra en hållare för startern i lådan är det bra att den har tyngd och inte flyttar på sig.
El1.JPG
El1.JPG (58.7 KiB) Visad 6038 gånger
När man ändå var igång med att modifiera lådan kunde man ju lika gärna göra ett uttag för 6 Volt. Just nu vet jag inte vad jag ska ha det till men .....
Viktigt när man har höga strömmar är att kablar och kontakter har lågt motstånd. För detta ändamål använder jag 2-poliga Chassihylsor (43-400-89) och Stiftproppar (43-413-27) från Elfa. Att använda svenska elkontakter ska man INTE!! Dels är det förbjudet och dels är det livsfarligt om t ex ett barn skulle få för sig att stoppa dem i ett vägguttag. Om jag nu mot all förmodan skulle släpa med mig sakerna till USA kan jag ju råka i problem men inga resor dit är inplanerade. I alla fall inte ihop med min elstarterlåda på 8 kg!

Kabeln man använder måste också ha lågt motstånd. Elfa har en labb-kabel på 1,5 mm2 (55-310-66) som har fler ledare (kardeler) än vad Lars Roos kan räkna till på 1 minut. Den kombinerar alltså lågt motstånd med hög flexibilitet. Det är därför jag också använder den till glödstiftsklämmor.
El2.JPG
El2.JPG (84.26 KiB) Visad 6038 gånger
Så här ser de två elstarterna ut. Att den gula Pylon Brand har fungerat i 40 år är ett gott betyg åt tillverkaren. Den nya från Graupner är lite mindre och passar bra för de mindre motorerna man använder i Weatherman eller Minispeed.
El3.JPG
El3.JPG (110.12 KiB) Visad 6038 gånger
När jag laddar batterierna (med mitt labb-aggregat) använder jag en kontakt som passar i de befintliga kontakterna vilket innebär att man inte behöver ner mellan kablarna i lådan och gräva. Underst ser man hur de glödstiftsklämmor/kablar jag använder ser ut.
El4.JPG
El4.JPG (137.35 KiB) Visad 6038 gånger
Här är batterierna på plats i lådan och täckta med hård "cell"-plast. Jo, jag vet att det bara är Gunnar Carlsson och Richard Kornmeier som får använda vitt men jag hade inget annat hemma nu! Båda startapparaterna passar utmärkt i det utrymme som finns kvar i lådan. Till höger ser man de 3 uttag som finns att välja på. För att få startmotorn att gå åt rätt håll är både kontakterna i lådan och på startmotorena märkta.
El5.JPG
El5.JPG (107.21 KiB) Visad 6038 gånger
Nu har jag ju i olika trådar gått igenom saker man kan behöva göra för att få sina modeller flygfärdiga och lite om utrustningen. Kanske kommer jag på mer att skriva om (kom med tips vad Ni vill läsa om!) och det enda som jag kan komma på som återstår är pilotens fysiska träning för att komma i trim. Men det överlåter jag åt vår man i Stockholm; Micke Palm. Han har säkert många tips här.
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Elstarter

Inlägg av Lelle Nord »

Mitt alt. Dom här funkar fint fortfarande. Styrs elektriskt via nerver och laddas med mat genom inkastet i nyllet. Vid skada lagar dom sig själva. :twisted:
Bilagor
Trotjänare i 55 år.
Trotjänare i 55 år.
20200412_100243_compress42.jpg (145.45 KiB) Visad 5985 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Elstarter

Inlägg av Streamerhook »

Och när blodvite uppstår träder plan B automatiskt i funktion?

Faktum är jag, efter mitt handledsbrott med efterföljande operationer, fortfarande inte är så stark i handleden vilket gör att jag inte behöver slå många slag på en motor innan det gör ont. Då uppskattar man en startmotor som går på el!
Skriv svar