Insug

Diskutera motorer.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Insug

Inlägg av Streamerhook »

Med stor säkerhet behöver/vill/måste alla Weatherman-flygare (och kanske andra) då och då modifiera sin motors insug. Ibland kanske man har en RC-motor och då måste trotteln ersättas med en vanlig tratt. För Weatherman vill man gärna ha ett system så att man hyfsat lätt kan ändra (läs öka) insuget för att flyga fortare.... och fortare .... och fortare ....och fortare tills det inte går att öka mer. Inte ens med Palmens blåsa....

De senaste dagarna har jag roat med mig att fixa till några insug eftersom sådana behövs till de motorer jag ska ha i W.

För K&B-motorerna och HP-motorn svarvar jag insug som håller förgasarröret och fästs i motorns insughål med de skruvar som redan finns där. Lyckan är fullständig eftersom båda motorerna har samma diameter på monteringshålet.
F1.JPG
F1.JPG (119.72 KiB) Visad 5393 gånger
Längst upp till vänster som det ser ut efter svarvning. Sedan när man borrat hål för förgasarröret och därefter när man fräst anläggningsytorna för förgasarrör och den mutter som håller röret på plats. Tratten längst till höger är av samma typ men mindre i diameter (ska bli till en stuntmotor....).
Undre raden visar hur det ser ut med förgasarrören monterade. Har Rossi-förgasare (höger) på de flesta av trattarna. Genom att ha flera stycken med olika diametrar kan jag lätt byta. En god idé är att märka trattarna med vilken diameter de har.....

Hålet för förgasarröret ska man helst borra i en fräs eller pelarborrmaskin.
F2.JPG
F2.JPG (418.44 KiB) Visad 5393 gånger
Anläggningsytorna fräser man med en pinnfräs.
F3.JPG
F3.JPG (417.64 KiB) Visad 5393 gånger
Att ha ett genomgående förgasarrör är enklaste sättet att få det att fungera. Innan Ni börjar med att göra egna trattar rekommenderar jag Bernhard Krauses artikel i LINA 2017-2. Eller så köper man hans informativa bok; Modellmotoren Technik (finns hos nätbokhandlarna).
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Insug

Inlägg av Streamerhook »

Vill man göra livet svårare gör man trattar där röret sitter förskjutet. Det kräver mer insats då kanaler etc måste vara mer genomtänkt utformade (se Bernhard Krauses artikel).

Här har jag gjort en sådan lösning med adapter inklusive rör (monteras i motorn). Och sedan har jag lösa trattar som skruvas i adaptern och enkelt kan bytas.
F5.JPG
F5.JPG (397.6 KiB) Visad 5392 gånger
För de två Fora 1,5 jag har är originalförgasaren utbytt. Från början är röret förskjutet och sitter inte i trattens centrum. På dessa mindre motorer kan man använda Cox-förgasare (tidsbesparande och fungerande) och då behöver man bara göra en adapter som fästs i motorn. Där röret satt i original sitter nu en genomgående skruv med mutter som håller adaptern. Spåret i adaptern (för skruven) fräser jag med en pinnfräs med rundad topp. Sedan är det bara att ha en uppsättning Cox-trattar med olika diameter.

På bilden syns till vänster en motor med Cox-förgasare och adapter och till höger hur motorn är i original. Nederst syns dels en adapter och dels originaltratten.
F6.JPG
F6.JPG (123.97 KiB) Visad 5392 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Insug

Inlägg av Streamerhook »

Måste ju också nämna att jag inser att alla inte har en svarv och fräs hemma (vilket ju kan diskuteras .......).
Så om det är någon därute som har en motor de vill använda men inte kan för att de saknar en lämplig tratt till den så finns det hjälp.
Vi som har tillgång till verktyg är fullt villiga att hjälpa till. Så det är bara att höra av sig ........
Skriv svar