Adapter till ljuddämpare

Diskutera motorer.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Adapter till ljuddämpare

Inlägg av Streamerhook »

Begreppet "Jobba hemifrån" har fått en helt ny innebörd i dessa dagar.

Det kan t ex betyda att man sätter sig vid fräsen och gör en adapter. För att kunna använda min HP40 i Weatherman måste den vara försedd med en ljuddämpare. Då jag inte hade någon passande liggande fanns två alternativ. Köpa en ny från t ex Mecoa eller att göra en adapter så att man kan använda en befintlig dämpare. Jag valde det senare alternativet.

Adaptern görs av en aluminiumbit som har olika storlek på flänsarna på respektive sida.


Man börjar med att fräsa till yttermåtten på biten.
Bild1.JPG
Bild1.JPG (464.15 KiB) Visad 4831 gånger
Efter att ha fräst ytterkanterna för flänsarna ser biten ut så här
Bild2.JPG
Bild2.JPG (50.81 KiB) Visad 4831 gånger
Sedan fräser man ur avgaskanalen inuti adaptern. Plus att göra plats för skruvarna som håller fast den. Så här ser den då ut från dämparsidan
Bild3.JPG
Bild3.JPG (392.71 KiB) Visad 4831 gånger
Och från motorsidan......
Bild4.JPG
Bild4.JPG (77.39 KiB) Visad 4831 gånger
Och så här ser det ut med alla tre delarna...
Bild5.JPG
Bild5.JPG (107.01 KiB) Visad 4831 gånger
Voila!!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Adapter till ljuddämpare

Inlägg av Streamerhook »

Ibland blir man inte nöjd med saker man gör. Även om de ser ut att vara optimala innan man startar. Så blev fallet med den adapter jag gjorde till min HP 40 för att få en ljuddämpare att passa. Det passade inte riktigt bra med fästskruvarna.......

Så istället letade jag fram en lite större OS-dämpare. Men den krävde en annan adapter. Som i och för sig var enklare att tillverka.
En alubit frästes och filades till att passa i dämparens ovala fläns. Två skruvhål borrades så att biten kunde skruvas fast i motorn och sedan frästes en kanal i den. Denna lösning blev riktigt lyckad och dämparen sitter bra fast ihop med motorn. Imorgon ska motorn monteras i W-modellen....
Silencer1.JPG
Silencer1.JPG (96.6 KiB) Visad 4776 gånger
Den lilla biten har skruvats fast i motorn. Att skruvskallarna sticker ut spelar ingen roll då dessa döljs av dämparen (och dessutom får plats där).
Silencer2.JPG
Silencer2.JPG (110.25 KiB) Visad 4776 gånger
Här är allt monterat och sitter stadigt utan några läckor.
Skriv svar