Sida 3 av 4

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 18 apr 2021, 20:35
av Niklas_L
Den senaste veckan har mest handlat om slipning, grundlackning och klädsel av vingen.
Min första Thunder Gazer blev tyvärr tyngre än önskvärt mycket beroende på en ganska frikostig finish.
Målsättningen är därför att försöka lyckas bättre med TG2. Har försökt att hålla extra noga koll på alla vikter den här gången.
Viktbudgeten för finishen är 300 gram men det är egentligen bara en gissning. Har hört Windy prata om "10 ounce finish from bare wood". Får se hur det lyckas. Nästa steg är nu att spreja vingen med primer och slipa till en jämn yta. Hade lite småproblem förra året med Hagmans Stålplast som i o f är en lättslipad primer men den dras med några negativa egenskaper. Bl a uppstår lätt rinningar och den tål inte att tvättas med Prepsol.
Den här gången har jag därför tänkt prova att blanda Aero-1 filler (Zink stearate) med färgad Randolph dope. I mitt fall har jag tagit ljusblå färg som blev över från bygget av min senast Trivial Pursuit.
Min förhoppning är att det ska vara enklare att spreja och att slutresultatet blir lättare.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 25 apr 2021, 21:28
av Niklas_L
Jag har nu provat att spreja min egenhändigt tillblandade primer bestående av Randolph dope och Aero 1.
Aero 1 är ett puder (zinkstearat) som är avsett att användas som porfyllare och saluförs av Randy Smith på Aero Products.
Randy rekommenderar att man mixar 2-4 matskedar Aero 1 per 1/4-gallon dope.

Mitt första intryck är följande:

Fördelar:
+ MYCKET lättslipad
+ Lättare slutresultat jämfört med Hagmans Stålplast
+ 100% kompatibelt med den övriga finishen

Nackdelar:
- Kräver färgspruta (bekvämare med sprejburk)
- Lång torktid innan slipning (Stålplasten går att slipa betydligt tidigare)
- Tunnare fyllning jämfört med Stålplast

Jag kommer därför att fortsätta använda Hagmans Stålplast som ett komplement till min "primerblandning" när det gäller
hjulkåpor, landningsställ, vingrotsutfyllnader och på ytor med stora ojämnheter.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 30 maj 2021, 22:41
av Niklas_L
Här kommer en liten lägesrapport från mitt pågående bygge.

När vingen slipats färdigt sågade jag itu kroppen där vingprofilen är som tjockast.
Jag tycker att det är ett bra och enkelt sätt att limma vingen till kroppen genom denna metod.

När stötstången till höjdrodret fått rätt längd limmades stabben fast. Det är ganska trångt längst bak för kullinkens skruv men tillräckligt utrymme kunden fixas till med lite slipning.
Pipfästet har limmats på plats. Kroppen blev märkbart styvare efter att golvet till piptunneln limmats.
Nu i helgen har ovandelen av kroppen limmats fast och slipats. Blocket allra längst fram är dock kvar att göras.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 30 maj 2021, 22:44
av Niklas_L
Lite fler bilder...

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 04 jun 2021, 17:56
av Niklas_L
Äntligen fredag! :D
Jag slutade vid lunchtid idag och åkte till Kristinehamn (ca 4 mil) där jag fick min andra vaccinationsspruta.
Förhoppningsvis är jag nära hundraprocentigt motståndskraftig mot Covid-19 om ett par veckor!
Pratade med Norvald Olsvold i Norge för en stund sedan. Han berättade att de ska ha en sommarträff i Oslo nästa helg.
Hade inte reseförbudet funnits så hade jag åkt dit och flugit med våra norska vänner. Tävlingsabstinensen är klart påtaglig för min del!

Senaste dagarna har jag byggt på piptunneln på min TG. Gjorde den lite kortare och smalare mot slutet än på mina tidigare modeller.
Nu är modellen på hjul. Kvar är nu att limma fast fenan och att bygga nospartiet med motorkåpan.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 06 jun 2021, 22:00
av Niklas_L
jag vill börja med att gratulera Willy Blom som fått Flygsportsförbundets guldmedalj för hans insatser att under många år sprida kunskap om linflyg. Den utmärkelsen har han verkligen gjort sig förtjänt av! Stort grattis Willy!

Det har blivit några timmar i mitt byggrum även denna helg. Merparten av tiden har jag ägnat åt att bygga nospartiet.
Även denna modell får en kakform i nosen framme vid spinnern. Det är en konstruktionslösning som Erik Björnwall ligger bakom.
Jag gillar den skarpt! Kakformarna är av aluminium och har en diameter som är några millimeter större än en 2-tums spinner.
Det gör att man får en luftspalt som ger värdefull kylning till motorn.
Kakformarna har jag köpt för en billig peng på Tradera.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 06 jun 2021, 22:04
av Niklas_L
Några ytterligare bilder.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 13 jun 2021, 19:09
av Niklas_L
Bygget av min Thunder Gazer rullar på. Modellen är nu träfärdig. Nu återstår slipning av kropp och roder, glasfiberväv på kroppen framför vingen och motorkåpa innan klädsel med Silkspan. Vinge och stabbe är klara för målning.
Rabe-rodret blev klart idag men inte utan support från Lars Roos. Jag hade problem att få sidrodret att svänga ut som det skulle men genom att flytta ner stötstångens infästning vid höjdrodret så löste det sig. Tack Lars, du är en klippa!

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 13 jun 2021, 22:20
av Streamerhook
Hur gör Du om Du vill klia Dig i näsan när Du har ett sandpapper limmat på fingret? Ber hustrun klia?

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 25 jun 2021, 22:52
av Niklas_L
Min Thunder Gazer närmar sig målning. Senaste tiden har jag slipat och spacklat en hel del. Nosen och motorkåpan hat fått ett lager glasfiberväv.
Väven fästes med en något förtunnad Z-Poxy Finishing Resin. Den bästa metoden vid förtunning av epoxi är enligt Ingemar Larsson att använda ren metanol. Jag provade T-röd vilket verkade fungera det också. Rodren har nu klätts med silkspan. Kvar att klä är nu endast kroppen.
Svar till Ingemar; Är ganska säker på att min fru inte är intresserad men jag har ju som tur är en hand till... ;)