Sida 2 av 4

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 24 mar 2021, 22:00
av Niklas_L
För att förenkla ett eventuellt byte av motortyp i modellen så använder jag Staffans teknik när det gäller fastsättningen.
motorn skruvas helt enkelt fast i extra tjocka aluminiumplattor under motorns fästöron med 4-40 skruv och plattorna skruvas därefter fast i motorbockarna.
Aluminiumplattorna (som är av extra hård legering) är 5mm tjocka och dimensionen på mina är ca 60 x 9mm.
Denna typ av aluminium går att köpa från bl a Arigoteknik.
Jag borrar hålen för skruvarna med ett 2,3mm borr och gängar sedan för 4-40 skruven med ett enkelt handverktyg.
Jag markerar hålens placering med hjälp av ett suveränt verktyg från Great Planes - rekommenderas verkligen!
Häromdagen fick jag flaps- och höjdroderhornen så nu går det att på allvar att komma vidare med bygget – skönt!

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 25 mar 2021, 08:53
av Streamerhook
Man kan också använda en snikvariant av "Automatic hole and center maker".

Dollarstore säljer blyertspennor i 10-pack för typ 15:- eller så kan man besöka något stort möbelvaruhus i ens närhet. De är ännu billigare....
Sedan kan man göra en för varje diameter man kan tänkas stöta på, med andra ord ett litet kit!
Holemaker1.JPG
Holemaker1.JPG (167.73 KiB) Visad 11440 gånger
Med hjälp av en liten bit förpackningsplast gör man lätt ett praktiskt ställ till sina verktyg.
Holemaker3.JPG
Holemaker3.JPG (71.46 KiB) Visad 11440 gånger
Återvinningsbart och miljövänligt och i andan för en hållbar värld även om det inte är Svanen-märkt!

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 25 mar 2021, 15:06
av Niklas_L
Det jag anser vara fördelen med verktyget är att det är så tunt (2,4mm i diameter) att det går att hålla helt upprätt då det sticks in i fästhålen på motorn. En penna är tyvärr mer begränsad, men visst, den går ju att tälja till. Bifogar några pedagogiska bilder... ;)

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 25 mar 2021, 15:45
av Streamerhook
Vilka konstiga pennor Du har.... Är det såna man får när man går på fabriksvisning hos Löfbergs?

Vad är kopplingen mellan Skånerost och blyertspennor? För att få Staffan och Lars att vakna? :D

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 28 mar 2021, 20:21
av Niklas_L
Den här helgen har jag byggt en hel del. Motorfästet har fått gängade insatser som för en gångs skull hamnade rätt för hålen i aluminiumplattorna. Motorn fick ca 1,5 graders utåtriknting.
Uppbyggnaden av kroppen gjorde jag på samma sätt som tidigare – med Richard Olivers metod.
För att försöka spara lite vikt gjorde jag några hål i toppflaket. Tyvärr minskade vikten bara med 5 gram...
Jag tänker formgjuta överdelen av kroppen igen och eftersom jag sparade formen kommer det bli extra bekvämt den här gången! Funderar på att använda 3 mm balsaflak istället för 2 st 1,5mm dito.
Är det möjligt utan att de knäcks vid användning av Ajax Crystal Clear?

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 31 mar 2021, 19:46
av Niklas_L
Den främre delen är nu formad och det gick alldeles utmärkt att använda 3mm flak.
På den förra modellen använde jag 2 stycken 1,5mm flak som limmades samman med tunn kolfiberväv emellan efter formgjutningen vilket blev betydligt tyngre.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 04 apr 2021, 15:31
av Niklas_L
Jag har precis läst meddelandet från Bengt-Olov att Flygsportförbundet beslutat att dra tillbaka sanktionerna för våra inhemska tävlingar fram till den 26 juni. Ett väntat beslut med tanke på den senaste utvecklingen men samtidigt väldigt sorgligt att ännu en tävlingssäsong blivit ödelagd p g a pandemin. Vi får hoppas att i alla fall höstens tävlingar kan bli av.

Tur att man har ett väldigt roligt byggprojekt att ägna sig åt!
Senaste tiden har jag fått mycket gjort på modellen. Den bakre toppdelen är nu gjuten och klar att limmas till kroppen. Passningen blev inte 100%-ig men räknar med att kunna slipa bort misspasset.
Under tiden som balsaflaket torkade på gjutformen passade jag på att bygga fästet till landningsstället.
Jag borrade hålen och satte i de gängade insatserna innan rödboksbitarna limmades fast. När jag skruvade i de gängade insatserna lät jag träbitarna sitta fast i ett skruvstycke. På så vis biter gängorna sig in i träet lättare och risken att de spricker minimeras. Ett knep som Staffan lärt mig.
För att få landningsstället rakt monterat använde jag två vinkelhakar till hjälp. Det fungerar i de fall då både ställets framkant och kroppens främre del är raka.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 04 apr 2021, 17:23
av Niklas_L
För att få maximal vridstyvhet i kroppen är det viktigt att spanten i överdelen limmas mot spanten i kroppen. Jag sågade därför ett 3mm spår i formen vid varje position och stack in en bit balsa. Sedan var det bara att slipa för att få en exakt passning till det gjutna flaket.
Roderoket är nu monterat och vinghalvorna har limmats samman. Fullt roderutslag av flapsen mättes till 38 grader vilket var en överraskning och gjorde mig lite orolig. Jag blev dock lugnad efter att ha konsulterat Lars Roos och Staffan Ekström. När jag sedan kontrollmätte maxutslaget på mina andra modeller kunde jag konstatera att ingen var i närheten av 45 grader och dom har ju alla fungerat bra. Efter att ha funderat en stund insåg jag att det måste vara meningen. Resultatet kan inte bli annat när stötstångens infästning vid oket är 1 tum från okets vridningscentrum men 1,5 tum vid flapshornet.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 05 apr 2021, 20:39
av Niklas_L
Idag fick kabinhuven sin form och återigen använde jag en teknik som jag lärt mig genom att titta på Staffans byggen. Det finns verkligen mycket byggtips och hjälp att få för den som söker här på vårt forum och på många andra håll.
Nu är vingen ihoplimmad och båda vingtipparna är på plats. Nästa steg är att finslipa, lacka och klä den med silkspan.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 10 apr 2021, 19:27
av Niklas_L
Dags för en liten uppdatering av mitt byggprojekt!
Hade först tänkt att använda ett höjdroderhorn av 1/8" pianotråd men ångrade mig och beslöt att använda ett horn med 3/32 tums pianotråd istället. Viktbesparingen är drygt 6 gram vilket behövs då min stabbe blev 10 gram tyngre än den förra. För att hornet skulle passa i det redan färdiga höjdrodret trädde jag på mässingsrör på benen. Jag borrade också ett extra hål för stötstången för att kunna få mer utslag på höjdrodret om så behövs.
Har tänkt att prova att limma fast hornet med ett par U-formade plywood-clips som samtidigt kommer att limmas mot insidan av kroppen.

Flapsen har nu justerats till rätt längd och även vingen har fått hål för gångjärnen. Använde som vanligt verktyget från Aerobroach – rekommenderas varmt! ( http://www.aerobroach.com)
Jag har gjort en av utledaröglorna. De är verkligen svåra att få fina med den tjocka wiren. Tur att man kan dölja det värsta med krympslang... önskar det fanns något bra hjälpmedel att använda. Hur gör ni andra?
Tror det börjar bli dags att lära mig göra utledarna av pianotråd istället...