Sida 1 av 4

Thunder Gazer nr 2

Postat: 24 nov 2020, 17:29
av Niklas_L
Hallå alla linflygare ute i landet!
Nu när vintern och därmed byggsäsongen närmar sig allt mer hoppas jag att ni alla redan startat upp ett nytt kul bygge! Om det är så skulle det vara väldigt kul att få läsa om det här på forumet!

Jag själv har börjat att bygga en andra Thunder Gazer.
Tyvärr väntar jag sedan flera månader på att få beställt material och delar till bygget. Detta gör att det inte går att sätta full fart riktigt ännu. Saknar bl a roderhorn, roderok, stötstänger, motorbockar av lönn o s v. Stabbe och höjdroder är i alla fall klara sedan en tid tillbaka och den senaste veckan har jag byggt en utledarguide samt påbörjat vingtipparna.
Bifogar här några bilder från bygget!

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 06 mar 2021, 19:10
av Niklas_L
Mitt bygge går sakta framåt mycket beroende på att beställda delar till projektet ännu inte dykt upp.
Har i alla fall så sakteliga kunnat jobba på de detaljer som inte är beroende av de grejer som saknas.

Senaste dagarna har luckorna i bakkroppen gjorts klara.
Det är intressant att se hur jag hela tiden lyckas lära mig nya knep och på så sätt förfina byggtekniken.
Jag har tidigare alltid använt materialet som skärs ut ur sidan på kroppen till luckorna. Det innebar att det krävdes mycket stor noggrannhet då luckorna skars ut vilket var en i princip hopplös uppgift om man som jag vill ha en fin passning efteråt.
Den här gången tillverkade jag luckorna (av annan balsa) först och kalkerade sedan av dessa där de skulle sitta på kroppen.
Hålet i kroppen kunde sedan enkelt öppnas upp och slipas till perfekt passning med rundfil och slipverktyg.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 06 mar 2021, 22:39
av patternmaster
Snyggt o prydligt, Niklas! Jag har också brukat använda den utskurna biten som lucka
men det blir ju inget att skryta med precis! Det blir din metod i fortsättningen!

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 14 mar 2021, 22:35
av Niklas_L
I väntan på att de beställda grejerna till byggprojektet ska dyka upp försöker jag förbereda och bygga det som går.
Nu i helgen har jag monterat hjulkåporna på landningsstället. Kom på ett knep hur man väldigt enkelt får kåporna att sitta rakt och på lika höjd men jag tänker inte avslöja detta här utan kommer att visa tipset i en kommade artikel i Lina...

Den stora 4-bladiga propellern i kombination med PA-motorn har fungerat väldigt bra på mina två tidigare modeller. Tyvärr ger propellern upphov till en ganska påtaglig gyroverkan som framförallt märks i bunthörnen. På den här modellen tänker jag därför prova ett Rabe-rudder som ska vara ett effektivt sätt att motverka problemet.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 14 mar 2021, 22:48
av Niklas_L
För att ytterligare motverka den gyroverkan som propellern skapar kommer jag på min kommande Thunder Gazer att gå tillbaka till att montera roderoket "bakvänt", alltså att ha höjden på den främre utledaren.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 20 mar 2021, 13:30
av Niklas_L
Häromdagen kom grejer från SIG som jag hade beställt i januari. Paketet innehöll bl a motorbockar av lönnträ vilket gör det möjligt att fortsätta bygget av kroppen. Senaste dagarna har fenan och rodret fått gångjärn. Har också funderat mycket på hur Rabe-rodret ska utformas. Det lutar åt att jag härmar Lars Roos lösning som går att se på sid 51 i Lina nr 1-2018.

Jag har på mina fem senaste stuntmodeller använt mig av stötstänger och titanändar från Central Hobbies. Dessa har jag fram tills nu fogat samman med JB-weld. Den här gången har Jag provat ett CA-lim som heter IC-2000. Det har egenskaper som ska vara speciellt lämpligt då man limmar samman stötstängerna och rekommenderas av Central Hobbies. Framtiden får utvisa hur väl det håller ihop men det verkar fungera bra.
Titanändarna, kolfiberstången och kullinkarna som används mellan roderoket och flapshornet väger tillsammans 9 gram vilket faktiskt inte är lättare än en "klassisk" stötstång gjord av en 3mm pianotråd. Fördelarna är istället att kullinkarna ger en stötstångsrörelse fri från glapp och friktion. Det är också enklare att justera stötstången till rätt längd.

Något som jag också använt på alla mina senaste modeller är en sporrställskonstruktion som ursprungligen tagits fram av Anatoly Kolesnikov.
För att enkelt kunna bocka till fler sporrställ i framtiden har jag numera ett bockningsverktyg som gör jobbet väldigt mycket enklare (tack Erling Linné!). Ritning till stället hittas på sid 9 i Lina nr 1-1998.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 21 mar 2021, 20:28
av Niklas_L
Bygget har fortsatt idag med kroppen. Bestämde mig för att fästa tanken med silikonslang. Har dock sänkt ner den bakre kroken och räknar med att därmed kunna få plats med en 230cc tank från Kaz Minato.

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 21 mar 2021, 22:13
av StaffanE
Snyggt jobb Niklas, men något känns fel i sista bilden!

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 22 mar 2021, 08:36
av Niklas_L
:lol: :lol: :lol: Här i Värmland dricks endast det godaste kaffet...

Re: Thunder Gazer nr 2

Postat: 22 mar 2021, 08:43
av Streamerhook
Staffan menar ju förstås att Du har en vikt på 5,3 kg........... Finns ju ingen som använder sådana nuförtiden..... :roll: