Alla behöver ett handtag

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Niklas_L »

Passade på att prova PW-handtaget idag när jag var ute och flygtränade. Kunde efter en flygning konstatera att det verkar anpassat för personer med små händer.
Jag har inte direkt stora händer men det skavde på mitt pekfinger så pass att jag såg märken i huden.
Tyckte också att det kändes lite för tunt men det ju i o f mest en smaksak som enkelt kan justeras med en tjockare lindning på handtaget. Kan inte efter en flygning avgöra om den låga vikten hade någon positiv inverkan. Jag tar med handtaget till Kba ifall någon vill prova det.
Bilagor
BD628838-5F32-45AD-8429-FB389931CF9E.jpeg
BD628838-5F32-45AD-8429-FB389931CF9E.jpeg (154.23 KiB) Visad 13632 gånger
Senast redigerad av Niklas_L den 18 aug 2020, 09:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Michael Palm »

Som det ser ut på bilden måste du kunna slipa upp mellanrummet, det är ju mycket gods i det som sticker ut. Annars så får du testa ett av mina korkhandtag, lite mer att greppa :)
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Niklas
Jag tar också med mig några handtag till Kungsbacka. Är ju bra för Dig att testa olika varianter...
Handtag.JPG
Handtag.JPG (129.98 KiB) Visad 13585 gånger
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av StaffanE »

Det till vänster ger dig bara höjdroder, inget dyk!
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Niklas_L »

Var ute och flygtränade idag och passade på att prova Paul Walker handtaget igen. Gjorde de tre första flygningarna med handtaget för att ge det en seriösare utvärdering. Innan hade jag slipat bort det som skavde och gjort handtaget lite tjockare genom att linda på ett lager till. Känslan i handtaget var betydligt bättre den här gången. Tyckte dock att jag fick problem med att få modellen att ligga stilla i planflykten. Min gissning är att orsaken är det korta överhänget.
Bilagor
6ADBE9D2-8F1D-4B2E-925F-6F83D9EBDB86.jpeg
6ADBE9D2-8F1D-4B2E-925F-6F83D9EBDB86.jpeg (143.65 KiB) Visad 13565 gånger
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Lelle Nord »

Så kommer här kommer den slutgiltiga lösningen, ödmjuka Lelles egocentriska superhandtag!
Med detta erhåller brukaren en funktion liknande den man får med ett, i modellen inbyggt , logaritmiskt ok men betydligt enklare.
Dessutom jobbar den nästan helt friktionsfritt och är lätt att justera. Och flyttbart mellan modeller!
Låter det för bra för att vara sant?
Infordra offert!
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Lelle Nord »

Tusan. Bilden vägrar infoga sig. Komprimerad till 48kb , vad felar?
Platt fall. Försöker senare.
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Lelle Nord »

Egocentriskt superhandtag ala' Nord
Egocentriskt superhandtag ala' Nord
IMG_20200823_183039_compress27.jpg (49.48 KiB) Visad 13449 gånger
Äntligen fick jag till det.... :evil:
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Har det inget myntinkast?
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Lelle Nord »

Myntinkast? Nä, det funkar bra ändå.
Avsikten med de två ställbara alu-byglarna är att få maximala roderutslag utan att behöva använda ett "längre" handtag. Här kan man istället "korta" handtaget och ändå få maximala utslag.
Vid max handtagsvinkling(80°-90°) blir ena linan ca. 10-15mm kortare än med orginalhandtaget.
Utan byglar var orginalhandtaget lite i minsta laget för min Classic. Rodren bottnade inte ut ordentligt. Läbbigt i de kantigaste hörnen.
Om roderutslaget ökades ett hack på hornet blev vändbarheten och därmed hörnen mycket bra men det gick ut över planflykten och mjukheten i manövrerna.
Efter flera flygningar med det "nya" handtaget är jag nu över hövan nöjd med resultatet.
Enda lilla nackdelen är att man får ta i något mer vid fulla utslag men det tycker jag inte alls är besvärande. Alla delar av programmet går lika bra eller bättre, plus att hörnen blivit lite lagom skarpare med mer marginal när farten ökar i vind.
Håller vädret i Kungsbacka är det upp till bevis.
Platt fall igen kanske....
:? :oops:
Skriv svar