Alla behöver ett handtag

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Nu när vi byggt modeller och fixat i ordning motorer och byggt lådor måste vi ju ha (minst) ett handtag. Jag tänkte först gå igenom lite olika handtagstyper för att sedan gå över på tillverkning av nya handtag. Min förhoppning är att Ni ska komma med egna åsikter och varför Ni använder det handtag Ni gör. Smaken är ju precis som baken, dvs delad.

H1.JPG
H1.JPG (147.35 KiB) Visad 14823 gånger
Först ut är ett handtag lämpat för speed, dvs F2A och Minispeed. Där flyger man i pylon vilket gör att handtaget måste ha en tvärpinne. I princip alla speedhandtag ser ut på detta vis med en bygel där tvärpinnen sitter och med möjlighet att ändra avståndet mellan linorna. Då man flyger med små utslag och bara planflykt är avståndet mellan linorna bara för att göra allt lite okänsligt. I Lina 2017-2 finns bild på ett pylon-handtag' som är enkelt att göra.

H2.JPG
H2.JPG (189.65 KiB) Visad 14823 gånger
Så här ser mitt handtag för Teamracing och Goodyear ut. Det är litet och ryms inne i handen. Avståndet mellan linorna är sådant att två fingrar får plats där. Man gör handtaget genom att köpa ett hammarskaft (räcker till typ 4 handtag) och delningen på mitten gör att man kan lossa på 2 skruvar och justera neutralläget. Här ser Ni också en linsamlare som gör att man får ihop linorna och på så sätt minskar luftmotståndet under flygning (=högre fart!).

H3.JPG
H3.JPG (255.83 KiB) Visad 14823 gånger
I combat ska man använda ett handtag utan bygel. Det gör att linornas flexpunkt (vridningscentrum) ligger så nära handen som möjligt och man
får på så sätt en bra känsla när man flyger manövrar. Har man ett handtag med bygel så får man en hävarmseffekt eftersom vridningscentrum då ligger mitt i bygeln. Ju längre från handen bygeln ligger ju värre blir det. Tittar Ni på personer som flyger Combat finns det ingen som använder handtag med bygel (utom möjligtvis en nybörjare). Det här handtaget gjorde jag på 70-talet och det fungerar fortfarande men jag har bytt vajer 1 eller 2 gånger. genom en skruv på baksidan handtaget kan friktionen mot vajern släppas och neutralläget ställas in. Det är gjort i ek och slipat så att det passar min hand vilket ger ett skönt grepp när man flyger combat. Viktigt är att aldrig lacka handtaget utan bara olja in det. Ett lackat handtag blir lätt kletigt om man får bränsle på det medan ett oljat handtag absorberar detta.

H4.JPG
H4.JPG (160.66 KiB) Visad 14823 gånger
Många combatflygare (läs F2D) använder handtag med en vinkel och om man håller sin hand framför sig i ett hyfsat neutralläge ser man att handgreppet lutar. Att ha ett handtag i neutralläge inställt 90 grader mot marken ger ett onaturligt neutralläge för handleden.

H5.jpg
H5.jpg (47.68 KiB) Visad 14823 gånger
Henning Forbech i Danmark har tagit det ett steg längre och verkligen vinklat handtaget för att passa kroppens anatomi. Här syns handtaget (3D-printat) med den vinkelmätare Henning gjort för att kunna ställa in neutralläge på ett mer "vetenskapligt" sätt.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

H6.JPG
H6.JPG (207.68 KiB) Visad 14821 gånger
Om vi går över till stunthandtag så har man där ofta längre mellan linorna då man är ute efter en annan känslighet än i planflygande klasser. Många handtag har en bygel framför handen och själv har jag väldigt svårt att få rätt känsla när jag flyger manövrar med ett sådant här handtag även om handtaget på bilden har bygeln ganska närma handen. Många stuntflygare flyger dock med sådana här handtag och jag är lite nyfiken på varför de gör det..... Och om de har provat ett handtag där vridningscentrum ligger väldigt nära handen. Och om de upplever någon skillnad med detta..... Eller använder de slika handtag av gammal vana och för att de sett andra stuntflygare göra det?

Kinesiska varianten på stunthandtag lämnar jag därhän då jag inte tror att så många använder dem idag. För Er som inte sett dem består de av två nyckelringar som fästs i varsin lina. Sedan trär man på ringarna på pekfinger respektive lillfinger och flyger. Absolut billigaste handtaget man kan få tag på.

H7.JPG
H7.JPG (185.24 KiB) Visad 14821 gånger
Här är i mitt tycke ett bättre stunthandtag även om jag skulle önskat att vridningscentrum låg närmare handen.

H8.JPG
H8.JPG (58.11 KiB) Visad 14821 gånger
Vill man köpa (numera får det bli på E-bay) ett vettigt handtag finns EZ-just i två olika storlekar. Inte dumt alls.....

H9.JPG
H9.JPG (156.5 KiB) Visad 14821 gånger
Nu över till tillverkning av nya handtag. Så här ser det handtag ut som jag använder i Weatherman. Tätt mellan linorna för minskad känslighet och bygel där linorna kan flyttas. Eftersom man bara flyger planflykt i W är det helt ok med bygel. Vill man ha ett enkelt pylonhandtag kan man lätt sätta på en tvärpinne.

H10.JPG
H10.JPG (472.22 KiB) Visad 14821 gånger
När man gör handtag kan man lika gärna göra ett par stycken då det inte tar längre tid. 3 mm aluplåt används ihop med något ädelträ jag hade liggande. Gran och fur är alldeles för snabbväxta trädslag och olämpliga att använda. Mer bilder kommer när tillverkningen fortskrider......


Ordet är fritt! Hur ser det bästa och skönaste handtaget ut?
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av StaffanE »

Jag föredrar att ha vridningsvinkeln lite längre ut. Tycker att det ger bättre stabilitet.
0 graders vinkel ska det vara.
Handtaget är från Kaz Minato.
Bilagor
Handle.jpg
Handle.jpg (165.07 KiB) Visad 14806 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Niklas_L »

Jag flyger också med Kaz Minato handtag. Brukar köpa ett nytt handtag till varje ny modell. Kaz verkar ha lagt ner tillverkningen men det finns ännu några få kvar på hans hemsida. Tyvärr finns inte handtag i 85mm bredd så jag har därför istället beställt ett Paul Walker handtag från Randy Smith. Många verkar gilla det handtaget mycket tack vare dess låga vikt. Återkommer med en rapport när jag testat det längre fram i vår.
Bilagor
Kaz_Minato_handtag.jpg
Kaz_Minato_handtag.jpg (335.89 KiB) Visad 14793 gånger
Paul_Walker_Handtag.jpg
Paul_Walker_Handtag.jpg (221.03 KiB) Visad 14793 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av jerker »

:roll: Jag behöver ett HANDTAG när jag skall byta däck! :D :D :D
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Haha. Ring Veteranpoolen!
Thomas Johnsson
Inlägg: 124
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:52
Ort: Fjärås

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Thomas Johnsson »

0 grader skall det inte va. Jag tycker Henning är på helt rätt spår :D
Livet är för kort för att ha tråkigt!
AndreasJ
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019, 19:49
Ort: Falköping

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av AndreasJ »

Mitt handtag. Körde i många år med 0 graders i olika varianter, men jag tyckte aldrig det passade riktigt. Köpte detta från Brodak (tror jag) och filade till det för att passa min hand.
Bilagor
IMG_0238 (2).jpeg
IMG_0238 (2).jpeg (395.57 KiB) Visad 14764 gånger
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av patternmaster »

Tänkte fylla ut lite utrymme och bidraga till handtagsfloran!
Mina handtag ser vanligen ut så här. "Överhäng" som EZ-Just. Den optimala kompromissen för ett stunthandtag kan mycket väl vara EZ-Just. Ju kortare överhäng desto mer "power-steering". Noll grader för stunt....
Mina handtag ser vanligen ut så här. "Överhäng" som EZ-Just. Den optimala kompromissen för ett stunthandtag kan mycket väl vara EZ-Just. Ju kortare överhäng desto mer "power-steering". Noll grader för stunt....
IMG_0977 (Mobile).JPG (30.3 KiB) Visad 14723 gånger
Mitt senaste handtag, jäkligt svårt att karva till. Noll grader och några mm kortare överhäng.
Mitt senaste handtag, jäkligt svårt att karva till. Noll grader och några mm kortare överhäng.
IMG_0978 (Mobile).JPG (34.92 KiB) Visad 14723 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Först..... mitt W-handtagsprojekt har kommit en bit framåt. Träbitarna är slipade och plåtbitarna klara så nu ska de bara fogas ihop.
H11.JPG
H11.JPG (133.92 KiB) Visad 14704 gånger
Skriv svar