Alla behöver en modell-låda!

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Alla behöver en modell-låda!

Inlägg av Streamerhook »

Tänk hur det ser ut när Ni åker till fältet för att flyga..... eller om man åker långväga till en tävling....
Piloten sitter fastspänd med bälten medan de stackars modellerna i bästa fall blir inslängda i en plastpåse och instoppade i skuffen.

Är det ett sätt att behandla sin käraste vän?
NÄ!

Så nu ska det byggas en modell-låda! Material är 7 mm plywood och furulister 15x15 mm. Först måste man göra en ritning så man ser vilka bitar som ska sågas till.
L1.JPG
L1.JPG (72.12 KiB) Visad 12323 gånger
För att sätta ihop bitarna använder man både skruv och lim. Eftersom plywood har en förmåga att vrida sig är det viktigt att spänna upp bitarna när man fogar ihop dem.
L2.JPG
L2.JPG (72.44 KiB) Visad 12323 gånger
Här är alla lister ditsatta enligt den planering man gör innan (typ IKEA..... del A skruvas mot del B och sedan ska C mot E ....)
L3.JPG
L3.JPG (72.01 KiB) Visad 12323 gånger
Först sätter man ihop lådans sidor och för att få det i vinkel måste man använda vinkeltvingar. Det går att göra på andra sätt men livet blir lättare med dessa tvingar.
L4.JPG
L4.JPG (65.88 KiB) Visad 12323 gånger
Tvingarna används även när de sista hörnen på gavlarna sätts ihop. Tänk på att jobba på ett plant underlag.
L5.JPG
L5.JPG (84.46 KiB) Visad 12323 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver en modell-låda!

Inlägg av Streamerhook »

Till sist skruvar/limmar man fast över- och underdel. Notera att plywooden sticker ut här och där. Det är tänkt så eftersom man då har lite marginal vid ihopsättningen. När limmet torkat slipas alla kanter jämna innan nästa moment.
L6.JPG
L6.JPG (63.74 KiB) Visad 12321 gånger
Som Ni ser är det svårt att stoppa in modellen i en sådan här låda. Därför måste den sågas isär. Då den är ritad för att rymma 4 st Weatherman-modeller eller 2 W och en Goodyear eller 2 Goodyear eller 20 Minispeed. För detta väljer jag att dela den på mitten.
L7.JPG
L7.JPG (75.51 KiB) Visad 12321 gånger
Här är delarna var för sig och nu ska det dit lister på de sågade kanterna. Allt för stabilitetens skull. Man använder pianogångjärn eftersom det är en lång kant. Har Ni inget piano hemma finns gångjärnen att köpa i en välsorterad affär. Gummifötter ska också till så att den inte får skavmärken om den står på asfalt. Och bärhandtag samt ordentliga lås. Hittade också hörnplåtar i två varianter så kanske det blir sådana också.
L8.JPG
L8.JPG (82.16 KiB) Visad 12321 gånger
När man ändå är igång kan man ju göra två meklådor också. Det tar inte så mycket mer tid. Sedan tidigare har jag "lilla" meklådan och "stora" meklådan.
L10.JPG
L10.JPG (83.4 KiB) Visad 12321 gånger
Så nu tänkte jag, eftersom vi är i Sverige, att också göra en "mittemellanlåda". Den kommer att få axelrem istället för handtag och lite andra lås. Materialet är fortfarande 7 mm plywood men lister är lite klenare kvartsstavar. Jag gör den på samma sätt som stora lådan, dvs skruvar ihop allt och sedan sågar av locket. Det ger perfekt passform mellan låda och lock. En fördel med alla lådor jag har är att de kan stå ute i spöregn utan att en droppe vatten kommer in i dem. Under förutsättning att man stängt locket!
L9.JPG
L9.JPG (81.93 KiB) Visad 12321 gånger
Fortsättning följer .....
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver en modell-låda!

Inlägg av Streamerhook »

Nu är alla delar träfärdiga och skruvhål har spacklats och slipats. Dessutom har de fått första strykningen med en polyuretanbaserad enkomponents klarlack (utspädd). Det ska bli två lager med denna lack innan de får sin slutliga färg i form av 2-komponents polyuretanlack.
L11.JPG
L11.JPG (70.14 KiB) Visad 12265 gånger
ErikB
Inlägg: 171
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Alla behöver en modell-låda!

Inlägg av ErikB »

Kom att tänka på den tid då man tog en plastkasse, fyllde den med dieselbrännsle, tankflaska, linrulle, reservpropellrar och några verktyg. Hängde påsen på cykelstyret och cyklade iväg med en modell eller två under armen.
Det var modellflyg det! (för 65 år sedan)
/Erik
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver en modell-låda!

Inlägg av Streamerhook »

Men Erik..... idag är det inte PK att använda en plastkasse. Den måste ju vara i tyg!
Men jag antar att det är ok att använda en plasthink. Man slipper måla den då man köper den i den färg man föredrar.
Den är omvänt regnsäker också. Dvs regn samlas lätt i den men har svårare att komma ut......
Å andra sidan kan man, om bränsle läcker ut, hälla tillbaka det i dunken......
Plastlåda.JPG
Plastlåda.JPG (491.33 KiB) Visad 12257 gånger
ErikB
Inlägg: 171
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Alla behöver en modell-låda!

Inlägg av ErikB »

Tygpåsar är inte heller helt okontroversiellt Ingemar! Tillverkningen lär tära hårt på bl.a. vattenresurserna i de länder de tillverkas. Och plasthinkar har kanske längre livslängd än plastpåsar men å andra sidan är det väldigt mycket mer plast i en hink än i en påse. Det där med trälåda kanske inte är så dumt i alla fall!
/Erik
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver en modell-låda!

Inlägg av Streamerhook »

Det värmer när Du säger så .......
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver en modell-låda!

Inlägg av Streamerhook »

Eftersom vädret är fint med sol och en del värme passar det ju utmärkt att stå utomhus och sätta färg på lådorna. Meklådorna blir solgula (men kommer att ha inslag av svart) medan modell-lådan blir röd. Då det inte går att måla alla ytor samtidigt får det bli en 2-stegsraket då halva ytan målas i taget på alla bitar. Med 2 lager färg och torktid emellan kan man max komma upp i 2 strykningar per dag så det tar några dagar att måla allt. Det är 2-komponents Interlux 709 jag använder. Köpte typ 10 burkar till halva priset för sisådär 20-25 år sedan (i olika kulörer). Det var nån butik som reade ut det de hade. Genom att bara öppna en härdare i taget har färgen fungerat i alla år (det brukar alltid vara härdaren som torkar ut, aldrig färgen). Och gör det fortfarande även om de flesta burkarna snart är tomma (utom oxidgul, mörkgrön och svart).

L12.JPG
L12.JPG (52.85 KiB) Visad 12208 gånger
L13.JPG
L13.JPG (51.9 KiB) Visad 12208 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Alla behöver en modell-låda!

Inlägg av jerker »

:roll: Räkte inte den gula färgen! :D
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver en modell-låda!

Inlägg av Streamerhook »

Jerker
Om Du läser min text så står det att jag målar lådorna i två steg...... Så visst räcker den gula färgen...... Annars skulle jag valt en annan färg ......

Att det är målat olika mycket på lådorna på bilden beror ju bara på att det är 2k-lack jag använder. Man blandar till vad man tror går åt och så målar man tills det är slut. Så fortsätter man när nästa sats blandats till. har man 1k-lack är det ju bara att måla tills de ytor man ska måla är målade....
Skriv svar