Tips på bra färgfilter

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Tips på bra färgfilter

Inlägg av Niklas_L »

Då och då ramlar jag på bra hjälpmedel eller verktyg att utöka min arsenal av grejer som används vid byggandet av mina modeller.
Den här typen av färgfilter hittade jag av en slump för ett par år sedan i en färgbutik här i Karlstad som inriktat sig på yrkesanvändare och billackeringsfirmor. Firman som heter Färgteknik i Karlstad AB har även mycket praktiska graderade plastburkar med lock som underlättar när rätt mängd thinner ska blandas i färgen.
Filtren som är av engångstyp är trattformade, utförda av papper med ett finmaskigt filter i den nedre delen.
Filtren som kostar några kronor per styck är mycket enkla att använda och jag har inte haft några problem alls med sprutan sedan dess.
Jag har med framgång t o m filtrerat bränsle med dessa filter. Jag har tidigare filtrerat bränslet med kaffefilter vilket också fungerar men det tar evigheter att rinna igenom.
Häromdagen hittade jag några 20 år gamla burkar SIG Cub Yellow och fick idén att renovera min fältlåda som börjat bli lite sliten efter många års användning. Jag tänkte att om färgen inte fungerade så var det i alla fall inte en modell som jag måste åtgärda...
Tack vare färgfiltret så kunde en massa färgflagor förhindras att hamna i färgkoppen på sprutan. Ett tydligt bevis på att att filtret verkligen behövs!
Bilagor
Ett måste för den som sprutlackerar!
Ett måste för den som sprutlackerar!
Bra_färgfilter.jpg (203.68 KiB) Visad 4472 gånger
Filtret har gjort sitt jobb!
Filtret har gjort sitt jobb!
Filter resultat.jpg (179.67 KiB) Visad 4472 gånger
Fältlådan är numera Cub yellow!
Fältlådan är numera Cub yellow!
Renoveringsobjekt.jpg (195.06 KiB) Visad 4472 gånger
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Tips på bra färgfilter

Inlägg av Lelle Nord »

Bra tips där Niklas. Måste införskaffas.
Skriv svar